قدس آنلاین - کرمان : محمدعلی توحیدی فرماندار کرمان در گردهمایی مدیران مدارس نواحی 1 و 2 آموزش و پرورش کرمان که به منظور مشارکت و همکاری در سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 95 تشکیل شد با تشریح نقش پررنگ آموزش و پرورش در فعالیت‌های اجتماعی اظهارداشت : نقش آموزش و پرورش در فعالیت‌های اجتماعی بر کسی پوشیده نیست و در فعالیت‌های ملی حضور، کمک و همراهی فرهنگیان تعیین کننده و تأثیرگذار بوده است .

تشویق و ترغیب شهروندان به ثبت نام اینترنتی سرشماری، یکی از اهم وظایف معلمین است

به گزارش قدس آنلاین از کرمان ، فرماندار کرمان گفت: براساس آمار حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار دانش‌آموز در کرمان باید باشد در حالی‌که طبق آمار رسمی در حال حاضر ۱۵۰ هزار دانش آموز در دو ناحیه کرمان در حال تحصیل هستند و این نشان می‌دهد پایه سرشماری و آمار در سال ۹۰ درست و دقیق نبوده است.

وی افزود: با نگاهی کوتاه به عملکرد فرهنگیان از بدو انقلاب اسلامی تاکنون، این عزیزان بعد از روحانیت در تمامی صحنه‌ها پیشتاز بوده و تعداد معلمین و دانش‌آموزان شهید در طول دوران دفاع مقدس گواه این حضور باشکوه است.

فرماندار کرمان با اشاره به حضور قشر فرهنگی در مناسبت‌های مختلف از جمله راهپیمایی‌های روز قدس و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ابراز داشت: انتخابات یکی از مهمترین فعالیت‌ها و صحنه‌های سیاسی و اجتماعی کشور است که همکاری آموزش و پرورش در برگزاری آن ویژه است و  فرهنگیان بیشترین، مفیدترین و مؤثرترین همکاری را از هر لحاظ اهم از در اختیارگذاشتن مکان مناسب برای شعب اخذ رأی، تجهیزات مورد نیاز، نیروی انسانی تحصیل کرده و فرهیخته و هر آنچه که ستاد انتخابات درخواست کرده و در توان داشته کوتاهی نکرده‌اند .

وی نقش معلمان و مدیران آموزشگاه‌ها را در این مورد یک نقش ممتاز و ارزنده خواند و آن را منحصر به همکاری با فرمانداری ندانست و بیان کرد: خانواده بزرگ آموزش و پرورش در همه مراحل کمک رسان تمامی نهادها، ارگانها، ادارات و فعالیت‌های مؤثر در نظام بوده‌است .

توحیدی با اشاره به در پیش بودن سرشماری عمومی نفوس ومسکن سال 95 هدف اصلی از تشکیل این گردهمایی را همکاری و مشارکت فرهنگیان در ترغیب شهروندان و اولیاء دانش‌آموزان به شرکت در این سرشماری عنوان کرد و گفت: سرشماری سال جاری متمایز از سرشماری‌های سال‌های گذشته اجرا می‌شود و یکی از ویژگی‌های این سرشماری اینترنتی بودن آن و عدم استفاده از قلم و کاغذ است که در دو مرحله انجام و سرشماری اینترنتی باعث می‌شود کشور در زمره بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان از لحاظ آمارگیری قرار گیرد و موفق بودن سرشماری تأثیرات فراوانی بر جامعه داشته و جایگاه کشور را نیز در جهان ارتقاء می‌دهد.

فرماندار کرمان سرشماری را کاملترین و جامع‌ترین پایه تصمیم‌گیری کشور دانست و خاطرنشان کرد: در سرشماری مؤلفه‌های مختلفی از جمله جمعیت، سن، تحصیلات، کار و اشتغال، تابعیت و دهها اطلاعات فردی که پایه تصمیم‌گیری مملکت است اخذ می‌شود که اگر آمار صحیحی از نظر جمعیتی و مؤلفه‌های مربوط به آن را نداشته باشیم قطعاً کشور در بسیاری از تصمیمات دچار مشکل و خطا می‌شود.

وی از فرهنگیان خواست تا علاوه بر اینکه خود در سامانه مربوط به سرشماری ثبت نام می‌کنند اولیاء دانش‌آموزان را نیز ترغیب به این کار کنند.

توحیدی با اشاره به نقش و تأثیر ثبت نام اینترنتی در جایگاه استان در کشور تأکید کرد: کرمان کلان شهری فرهنگی است و مردم عزیز متناسب با آن بایستی در اینگونه کارها همکاری نمایند و از آنجائیکه جنوب استان به نسبت سایر مناطق از امکانات اینترنتی کمتری برخوردار است لذا این موضوع وظیفه ما را در مرکز استان سنگین‌تر می‌کند و باید میزان مشارکت شهروندان در مرکز استان به نحوی بالا باشد تا میانگین معدل استان پائین نیاید .

مدیر اجرای سرشماری شهرستان کرمان تبیین اهمیت موضوع سرشماری و نقش و تأثیر آمار و اطلاعات در تصمیمات کلان کشور و همچنین تشویق و ترغیب شهروندان را به ثبت نام اینترنتی یکی از اهم وظایف معلمین در این مورد برشمرد.

وی یکی از مشکلات فعلی استان و شهرستان را عدم وجود آمار دقیق و صحیح عنوان کرد و اظهارداشت: براساس آمار  قریب به 13 میلیون دانش‌آموز در کشور در سال جاری به کلاس می‌روند یعنی حدود 15% از کل جمعیت کشور و اگر بر همین اساس بخواهیم جمعیت دانش‌آموزی را در کرمان محاسبه کنیم چیزی معادل 70 تا 80 هزار دانش‌آموز باید در کرمان وجود داشته باشد.

توحیدی ادامه داد: در حالی‌که طبق آمار رسمی در حال حاضر 150 هزار دانش آموز در دو ناحیه کرمان در حال تحصیل هستند و این نشان می‌دهد پایه سرشماری و آمار در سال 90 درست و دقیق نبوده است و باعث شده در تمام ابعاد اعم از تخصیص اعتبار، تصمیمات اتخاذ شده، تدابیر و پیش‌بینی‌های لازم و ... دچار مشکلات فراوان شویم که نمونه بارز آن تراکم کلاس‌های شهر کرمان تا حدود 37 نفر دانش‌آموز است.

وی خواستار مشارکت فراگیر مردمی در ثبت نام اینترنتی بر پایه ارائه اطلاعات و داده‌های صحیح و دقیق طبق هر آنچه که سامانه درخواست کرده شد و افزود: معلمین هادیان جامعه هستند لذا این انتظار است که بتوانند این موضوع را به خوبی تبیین کنند .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.