قس آنلاین - ساری - حسین احمدی: فرزندان خزریم و چشم هایمان عمری به دستان کریم و مهربان دریا روشن مانده است و می دانیم میهمانی امواج و صبر، دشواری هایمان را برمی دارد و در تورهای خالی مان، معجزه می ریزد.

... و تورهای خزر پاگشا شدند

ما از مهر و آبان و دی و اسفندِ دریا باخبریم. از باد و قایق و موجی که بعد از ساعت ها به ساحل می نشیند و از توری که ماهی دارد.

ما سالهاست که می دانیم روزی مان هرچه باشد، در ظلمت اعماق دریا گم نمی شود و خدا ماهیگیران را دوست دارد...

12هزار صیاد شمالی به آب زدند

علیرغم اینکه طی سالهای گذشته، میزان صید ماهیان استخوانی از دریای خزر روند نزولی داشته و هر سال ماهی کمتری نصیب ماهیگیران شده، چشم مردان سرزمین شمالی همچنان به دریاست.

برخلاف سالهای گذشته ماهیگیران شمالی امسال 3 روز زودتر به دریا می زنند و انتظار روزهای آفتابی را می کشند و امیدشان به خداست...

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی های صیادی ایران در گفتگو با خبرنگار ما از آغاز فعالیت 11 هزار و 300 صیاد در قالب 150 تعاونی صیادی در استان های شمالی خبر می دهد.

یعقوب دوجی با اشاره به اینکه صیادان شمالی در سال گذشته با کاهش صید مواجه بودند، می افزاید: 80 درصد تعاونی های صیادی قادر به پرداخت حق بیمه ماهیگیران خود نبوده و دولت و مجلس باید چاره ای برای کاهش نرخ بیمه صیادان بیندیشند تا آنان بتوانند در فصل غیرصید، حق بیمه خود را واریز نمایند.

وی خاطرنشان می کند: متاسفانه موضوع سخت و زیان آور بودن شغل صیادی تاکنون عملیاتی نشده و در این رابطه دولت آنطور که شایسته بود، کمکی نکرده است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی های صیادی ایران از وجود صیادان غیرمجاز فراوان گلایه می کند و می گوید: نیروهای حفاظت از منابع آبزیان نیروی کافی برای مقابله با صیادان غیرمجاز ندارند و در این راستا نیروهای مرزبانی ارتش و سپاه ، باید به کمک نیروهای حفاظت آبزیان بیایند تا این معضل مرتفع شود.

دوجی، رودخانه ها را شریان های حیاتی دریای خزر می داند و ادامه می دهد : متاسفانه آلودگی دریا و رودخانه ها، خشکسالی، عوامل محیطی و انسانی موجب شده است عملا تکثیر طبیعی در رودخانه های استانهای شمالی صورت نپذیرد.

رهاسازی 78میلیون قطعه بچه ماهی

همچنین مدیر کل شیلات مازندران  می گوید: تورهای بیش از 4هزار صیاد مازندرانی در قالب 54 تعاونی صیادی به آب انداخته شد.

رستمی با بیان اینکه امسال 78 میلیون قطعه بچه ماهی شامل کپور و سفید به روش طبیعی و مصنوعی باهمکاری صیادان شرکت تعاونی پره استان تکثیر و در دریا رهاسازی شده است ابراز امیدواری می کند صید بیش از5هزارتن ماهیان استخوانی را دریای مازندران شاهد باشیم.

مدیر کل شیلات مازندران تغییر شرایط آب و هوایی را عامل اساسی افزایش و کاهش صید می داند و یادآور می شود: نامساعد بودن شرایط جوی در سال گذشته موجب کاهش صید در مازندران شد.

رستمی مقدارصید ماهیان استخوانی سال گذشته  از دریای خزر را حدود 3300 تن اعلام می کند و می افزاید: درسال گذشته  95هزارتن انواع ماهی پرورشی و دریایی در مازندران و مناطق شیلاتی تولید شد و امسال نیز با برنامه ریزی های بعمل آمده این میزان به 105 هزارتن خواهد رسید.

صید موجود حاصل تکثیر مصنوعی

معاون صید و بنادرماهیگیری شیلات مازندران می گوید: شیلات خواستارتوجه شرکتهای صیادی به پروش ماهی دراراضی ساحلی می باشد.

عباسعلی شیخ تبار می افزاید: تا کنون فقط چهار شرکت تعاونی پره، طرح پرورش ماهی در قفس را در سواحل مازندران اجرایی کردند.

وی یادآور می شود: در حال حاضر 70 قفس پرورش ماهی استخوانی و خاویاری به ظرفیت 2800 تن در سواحل مازندران ایجاد شده است.

معاون صید شیلات مازندران با بیان اینکه در اجرای طرح پرورش ماهیان در قفس بدون محدودیت و براساس ظرفیت قفس های پرورش ماهی، تسهیلات پرداخت می شود، ادامه می دهد: برای جبران درآمد صیادان و رونق گردش اقتصادی، شرکتهای صیادی باید به سمت پرورش ماهی در قفس کنار سواحل خزر برود.

شیخ تبار با تاکید بر این نکته که از سال 67 تولید و تکثیر مصنوعی بچه ماهی سفید در مرکز تکثیر و باز سازی ذخایر آبزیان شهید رجایی ساری آغاز شده است، خاطرنشان می کند: اگر امروز به همین مقدار صید از دریا صورت می گیرد، به خاطر رها سازی بچه ماهیان حاصل از تکثیر مصنوعی است.

وی تاکید می کند: اکنون بیش از 90 درصد ماهی سفید صید شده از محل تکثیر مصنوعی بوده و تکثیر طبیعی ماهیان به دلیل آلودگی شدید رودخانه ها و صید بی رویه ماهیان مولد در زمان تخم ریزی اتفاق نمی افتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.