تحولات لبنان و فلسطین

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به آیه ای از قرآن کریم گفت: خداوند رابطه برقرار کردن با افرادی که مورد غضب او هستند را مذمت کرده است؛ البته افرادی که با کفار رابطه برقرار می‌کنند، لزوما دل در گرو مسیر باطل ندارند، بلکه به دنبال راحتی خودشان هستند؛ آن‌ها در واقع دین خدا و خون‌های شهدا را بازیچه و وسیله ای برای منافع خود قرار داده‌اند؛ برای برقراری و حفظ این نظام، صدها هزار گل پرپر شده که هر گلبرگش بر تمام ثروت‌های دنیا می‌ارزید؛ اما عده ای از خون آن‌ها استفاده می‌کنند تا چند روز دنیای آبادتری داشه باشند.

 افرادی که با کفار رابطه برقرار می‌کنند، به دنبال راحتی خودشان هستند/ /خدا امام(ره) را مبعوث فرمود تا سد و خطا را از جامعه بردارد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت‌الله مصباح یزدی،  رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در دیدار با جمعی از رزمندگان دفاع مقدس و پیش‌کسوتان جهاد و شهادت، با بیان این‌که از دست دادن بزرگانی از ارتش و سپاه در دوران انقلاب و دفاع مقدس غم انگیز است، ادامه داد: اما سنت خداوند این است که این فداکاری‌ها را سبب پیروزی‌های بزرگ قرار می‌دهد. همان گونه که از صدر اسلام هم، چنین بوده است. از طرفی خدا چنین مقدر فرموده که زمینه برای فداکاری کسانی که لیاقت دارند تا چنین مقامی را احراز کنند، فراهم شود.

وی ضمن تجلیل از شهدا اظهار داشت: این اجتماع، نشان دهنده روح مقاومت و اخلاص و فداکاری شماست که بعد از دوران بازنشستگی، باز هم داوطلبانه به عنوان بسیج، مسئولیت‌های سنگین را پذیرفته‌اید و به خدمات خود ادامه می‌دهید و این شرف بسیار بزرگی است. اگر در دوران دفاع مقدس به واسطه امر حضرت امام (ره) در دفاع مقدس شرکت کردید، امروز چنین امری نیست و چنین تعهدی هم نیست، اما شما داوطلبانه خدمت می‌کنید و چه بسا خدمات و اجر شما در این دوران که تجربیات گذشته و مهارت‌های کسب شده‌تان در دوران استثنایی دفاع مقدس را به دیگران منتقل کنید، کمتر از دوران دفاع مقدس نباشد.

وی با اشاره به این‌که شهدا دوست دارند در چنین اجتماعاتی درباره حفظ انقلاب، دستارودهای آن، تعمق بیشتر در آموزه‌های اسلام و پیگیری وصایای امام (ره) و اوامر رهبری سخن گفته شود، ادامه داد: همه ما می‌دانیم که پیروزی انقلاب، یکی از بزرگترین نعمت‌های الهی بود که در تاریخ بشریت نصیب انسان‌ها شده و هنوز زود است که عظمت این نعمت را درست ارزیابی کنیم.

وی با اشاره به این‌که آفاتی وجود دارد که می‌تواند این انقلاب عظیم را با خطر مواجه کند، ادامه داد: اولین آفت، جنبه‌های شخصی است که به ضعف ایمان و تعلق خاطر افراد به دنیا مربوط می‌شود؛ همواره بوده‌اند افرادی که نزدیک مرزحق و باطل حرکت می‌کردند تا بر اساس منافعشان، تغییر جهت دهند.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به آیاتی از قرآن، به وقایع صدر اسلام اشاره کرد و افزود: خداوند رابطه برقرار کردن با افرادی که مورد غضب او هستند را مذمت کرده است؛ البته افرادی که با کفار رابطه برقرار می‌کنند، لزوما دل در گرو مسیر باطل ندارند، بلکه به دنبال راحتی خودشان هستند؛ آن‌ها در واقع دین خدا و خون‌های شهدا را بازیچه و وسیله‌ای برای منافع خود قرار داده‌اند؛ برای برقراری و حفظ این نظام، صدها هزار گل پرپر شده که هر گلبرگش بر تمام ثروت‌های دنیا می‌ارزید؛ اما عده‌ای از خون آن‌ها استفاده می‌کنند تا چند روز دنیای آبادتری داشه باشند.

وی با اشاره به این‌که اگر نمونه‌های این افراد را در جامعه دیدیم، جای تعجبی ندارد و در گذشته نیز چنین افرادی وجود داشته‌اند، خاطر نشان کرد: لذا ابتدا باید حسابمان را با خود و خدای خود، پاک کنیم؛ به این سئوالات پاسخ دهیم که آیا واقعا اسلام را قبول داریم؟ آیا فرمایشات پیامبر (ص) و ائمه (ع) را قبول داریم؟ آیا اطاعت از نایب آن‌ها را واجب می‌دانیم و یا فقط هرکجا با میل و خواست ما سازگار باشد، ولایت‌فقیه را قبول داریم؟

آیت الله مصباح یزدی به آفت مهم دیگری در بین مسلمانان اشاره کرد و افزود: آفت دیگر، جزئی نگری به دین و نشناختن دین در جامعیت آن است؛ البته این امر گاه ناشی از هواهای نفسانی است و گاهی ناشی از شرایط اجتماعی و بین المللی. به هر حال باید توجه داشت که اسلام در جامعیتش، دین خداست و اگر برخی از آن را قبول کرده و قسمتی را رها کنیم، دچار التقاط خواهیم شود و پا در مسیر شیطان خواهیم گذاشت.

وی با اشاره به یکی از نمونه‌های جزئی نگری به دین، اظهار داشت: یکی از نمونه‌های بارز آن، تعریف کردن دین در نماز، روزه، عزاداری و امور عبادی فردی است. لذا عده ای مبارزه با دشمنان اسلام و مبارزه با طاغوت را جزء اسلام نمی دانستند و نمی دانند. حتی قضاوت عده ای نسبت به علما بر اساس این بینش بود؛ لذا مرحوم آیت الله کاشانی که از نظر علمی در عداد مراجع بود، اما از توجه و احترامی که به دیگر مراجع می‌شد، کاملا محروم بود؛ چرا که وی با نگاه جامع به اسلام، در امور سیاسی دخالت می‌کرد.

وی با اشاره به این‌که قبل از انقلاب، اسلام در مسائل عبادی فردی خلاصه شده بود، افزود: این جریان می‌رفت که ادامه داشته باشد تا خدا امام(ره) را مبعوث فرمود تا این سد و خطا را از جامعه اسلامی، بلکه از فقه اسلامی بردارد. اگر قیام امام (ره) نبود، آن خط هم چنان ادامه می‌یافت؛ این امام (ره) بود که فرمود حفظ نظام از نماز واجب‌تر است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم، نگاه تک بعدی به رحمت و رأفت خدا و بی توجهی به نقطه مقابل آن در دین را از دیگر نمونه‌های آفت تک بعدی نگاه کردن به دین دانست و افزود: تولی و تبری، هر دو در دین مبین اسلام وجود دارد و با اهمیت است؛ اما عده ای با نگاه به برخی آیات قرآن و چشم پوشی از دیگر آیات، فقط به جنبه دوستی و رحمانیت خدا نظر می‌کنند، اما جایی که از نظر اسلام باید محکم ایستاد و حتی دست به شمشیر برد، را نمی بینند.

وی ادامه داد: البته گاهی گفته می‌شود که این‌ها اسلام واقعی نیست و این موارد را خشونت طلبان، وارد اسلام کرده اند! البته این نوع نگاه تک بعدی به رحمانیت خداوند، تحت تأثیر افکار جهانی پدید می‌آید که در قالب افکار و عباراتی زیبا بیان می‌شود، و پدید آمدن این افکار، از جمله شگردهای استکبار جهانی است که با عبارات زیبا، مردم را از مبارزه، مقاومت و دفاع بازدارد تا مبادا مقاومت مردم و شورش آنها علیه حکومت‌های دست نشانده، منافع آن‌ها را به خطر بیندازد.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به آیات متعددی از قرآن گفت: در بسیاری از آیات قرآن مسئله تبری ذکر شده و در برخی از آنها تبری، مقدم بر تولی ذکر شده است. در آیه ای از قرآن، اولین صفتی که برای همراهان پیامبرذکر می‌کند، این است که شدیدترین افراد نسبت به کفار هستند؛ در آیات دیگری از قرآن، دشمنی با کفار ابدی ذکر شده است، مگر آن که آنان ایمان بیاورند.

وی در جمع بندی سخنانش با اشاره به این‌که برای ایمنی از آفت دنیاخواهی و دنیاطلبی، باید سعی کنیم باطن خود را تصفیه کنیم، اظهار داشت: باید خود را از دلبستگی و وابستگی به پول، مقام و شهوت برهانیم؛ چرا که وجود این عوامل، سبب کج فهمی انسان و بازماندن از شناخت حق می‌شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم ادامه داد: باید دل خود را بیازماییم و ببینیم حب و بغض‌هایمان برای چیست؟ مبادا حب دنیا بر ما غالب شود که سبب انحراف ما خواهد شد؛ کسانی در میدان جهاد در رکاب پیغمبر (ص) شرکت کردند، اما جهنمی شدند؛ کسانی در کربلا برای کشتن سید الشهدا (ع) اقدام کردند که پای منبر علی (ع) تربیت شده بودند. فکر نکنیم اگر چند سالی پاک بودیم، دیگر تا آخر سالم خواهیم ماند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: برای ایمنی از آفت دوم نیز باید اسلام را با جامعیتش ببینیم و از کسانی تبعیت کنیم که اسلام را در جامعیتش شناخته اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.