شباهت خلقت علی اکبر(ع) به رسول اکرم(ص) تا حدی بود که امام حسین(ع) نسبت به وی فرمودند: «وَ کُنَّا إِذَا اشْتَقْنَا إِلَی نَبِیِّکَ نَظَرْنَا إِلَیْهِ؛ خدایا ما هرگاه مشتاق پیامبرت می‎شدیم، به او [علی اکبر ع] نگاه می‎کردیم.

تأثیر تربیتی امام حسین(ع) بر علی اکبر(ع)

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم ، علی بن الحسین معروف به علی اکبر(ع) بزرگ‎ترین فرزند امام حسین علیه‌السلام و مادرش حضرت رباب(س) است. وی اولین فردی از بنی‎هاشم بود که در روز عاشورا با اجازه امام حسین (علیه‌السلام) وارد میدان نبرد شدند و جمع زیادی از کفار را کشتند.

با توجه به اینکه بروز عالی‎ترین و برترین صفات و جایگاه هر کدام از یاران و اعوان امام حسین(ع) را می‎توان در روز عاشورا مشاهده کرد، از این رو با مطالعه رفتار حضرت علی اکبر(ع) و سخنان امام حسین(ع) در مقام ایشان در می‎یابیم که وی شأن و جایگاه والایی نزد اهل بیت عصمت و طهارت(ع) دارند.

به عنوان مثال زمانی که امام حسین(ع) حضرت علی اکبر(ع) را راهی میدان نبرد کردند، فرمودند: «اللَّهُمَ‏ اشْهَدْ فَقَدْ بَرَزَ إِلَیْهِمْ غُلَامٌ أَشْبَهُ النَّاسِ خَلْقاً وَ خُلُقاً وَ مَنْطِقاً بِرَسُولِکَ ص؛ خداوندا شاهد باش جوانی به سوی آنها می‎رود که از لحاظ خلقت، اخلاق و منطق و گفتار شبیه‎ترین مردم به رسول‎الله(ص) است». در واقع امام حسین(ع) به عنوان مربی بشریت در طی کاروان از تک تک اصحاب یاورانی ساختند که در تمام طول تاریخ بشریت بی‎مثال بودند و طبق این فراز از کلام امام حسین(ع) به اذن‎الله علی اکبر(ع) را طوری تربیت کرده بودند که از جهت اخلاقی و منطق شبیه‎ترین مردم به سیدالبشر و سیدالانبیاء یعنی رسول  اکرم(ص) شدند. ضمن اینکه طبق همین فراز از کلام امام حسین(ع) از جهت خلقت و شکل و شمایل اینچنین بودند.

شباهت خلقت علی اکبر(ع) تا حدی بود که امام حسین(ع) در ادامه روایت فرمودند: «وَ کُنَّا إِذَا اشْتَقْنَا إِلَی نَبِیِّکَ نَظَرْنَا إِلَیْهِ؛ خدایا ما هرگاه مشتاق پیامبرت می‎شدیم، به او [علی اکبر ع] نگاه می‎کردیم. می‎توان گفت شدت شباهت خلق و خوی حضرت علی اکبر(ع) به پیامبر گرامی اسلام(ص) آنچنان زیاد بود که این شباهت بر پیکره و جسم حضرت علی اکبر(ع) نیز اثر گذاشته بود. سپس حضرت علی اکبر(ع) نبرد عظیمی کرد تا آنکه منقذ بن مرّة عبدی ملعون تیری به سوی او پرتاب کرد و حضرت را از به شهادت رساند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.