قدس آنلاین- تبریز: رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکیه با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی از هیچ‌گونه مساعدتی جهت افزایش مناسبات سازنده دو کشور دریغ نخواهد کرد، گفت: تهران و آنکارا علاقمند به گسترش روابط هستند.

تهران و آنکارا علاقمند به گسترش روابط هستند / توجه روزافزون سرمایه‌گذاران ترک به ایران

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، احمد علیرضابیگی  روابط ملت و دولت‌های دو کشور ایران و ترکیه را دارای پیشینه تاریخی محکمی دانست و اظهار داشت: توسعه مناسبات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی دو کشور اجتناب ناپذیر است.

توجه روزافزون سرمایه‌گذاران ترک به ایران

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس با اشاره به نقش تعیین کننده روابط اقتصادی در مناسبات تهران و آنکارا، گفت: ترکیه علاوه بر اشتراکات دینی، مذهبی و فرهنگی که با کشورمان دارد دارای ساختاری سودمحور است که در توسعه روابط دو کشور راهگشاست.

وی با بیان اینکه فعالان اقتصادی دو کشور دارای تجارب مفیدی در ارتباطات دوسویه هستند، تاکید کرد: ایران توانایی آن را دارد تا با برنامه‌ریزی مناسب، منافع طرفین را در ارتباطات متقابل فراهم آورد.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکیه با اشاره به فضای ایجاد شده پس از تحولات اخیر ترکیه گفت: سرمایه‌گذاران ترک همچون همه فعالان اقتصادی خواستار بستری امن برای سرمایه‌گذاری هستند از این‌ رو توجه روزافزونی به جغرافیایی ایران دارند.

علیرضابیگی با یادآوری همراهی مناسب استان آذربایجان‌شرقی در جلب سرمایه‌گذاران ترک در سال‌های گذشته اضافه کرد: اعتقاد دارم آذربایجان‌شرقی استعداد لازم برای جذب سرمایه‌ و تکنولوژی شهروندان ترکیه را داراست.

وی نقش مدیران قوه مجریه را در تعمیق و تحکیم روابط اقتصادی دو کشور مهم دانست و اظهار امیدواری کرد: تا مدیران اجرایی کشور بتوانند از فرصت‌های پیش آمده برای جلب سرمایه‌گذاران ترک بهره لازم را ببرند.

اراده سازنده مجلس جهت افزایش ارتباطات ایران و ترکیه

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس در ادامه از حضور سفیر ترکیه در مجلس خبر داد و گفت: هفته گذشته آقایان مسعود پزشکیان و علی مطهری به نمایندگی از هیئت رئیسه مجلس، میزبان آقای رضا حاکان تکین بودند.

علیرضابیگی با بیان اینکه اراده مجلس دهم در تحکیم بیش از پیش روابط دو کشور سازنده است، اضافه کرد: سرکنسول ترکیه در تبریز در ملاقاتی با بنده به تشریح سطح مناسبات دو کشور پرداخت  و راهکارهای افرایش ارتباطات مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه کنسولگری‌های دو کشور از توانمندی لازم برای ارتقای مناسبات فعالان اقتصادی برخوردار هستند، گفت: ما با استفاده از سرکنسولگری‌های کشورمان در ارزروم، ترابوزون و وان می‌توانیم به گسترش روابط کمک کنیم.

استفاده از ظرفیت خواهرخواندگی تبریز و استانبول

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: ظرفیت خواهرخواندگی تبریز با استانبول فرصت مناسبی برای تحکیم روابط دو کشور است.

علیرضابیگی اضافه کرد: به عنوان رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکیه سعی خواهد کرد در چارچوب پروتکل‌های خواهرخواندگی، تبریز بتواند از تجارب و توانمندی‌های استانبول در بحث گردشگری بهره‌مند شود.

وی با بیان اینکه تبریز در سال 2018 به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی انتخاب شده است، اظهار داشت: استفاده از ظرفیت خواهرخواندگی و فرصت مهیا شده در سال 2018 می‌تواند مقدمات معرفی تبریز به عنوان شهری بین‌المللی را فراهم آورد.

گروه‌های دوستی پارلمانی مجلس شورای اسلامی در دور دهم، در 25 گروه و با 123 کشور دنیا تشکیل شده است که احمد علیرضابیگی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو به عنوان رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران با کشورهای ترکیه، گرجستان، بلغارستان، سوئد و دانمارک انتخاب شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.