گاردین با ذکر اینکه 'آمریکا پایینترین استقبال مردم را از انتخابات در میان کشورهای توسعه یافته دارد'، این سووال را مطرح کرد که 'آیا اکنون منفورترین نامزدهای ریاست جمهوری تاریخ چند دهه اخیر آمریکا، این هنر را دارند که مردم را به پای صندوقهای رای بیاورند یا نه؟

هنری که منفورترین نامزدهای انتخاباتی آمریکا در جذب مردم دارند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا ، روزنامه انگلیسی در گزارشی به قلم 'مونا چلبی' افزود: در دوره اخیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا استقبال واجدان شرایط رای دادن از انتخابات فقط 54 درصد بود. این در حالیست که در مقام مقایسه به عنوان نمونه در انتخاباتهای اخیر در کشور بلژیک میزان مشارکت واجدان شرایط رای دادن 87 درصد، در ترکیه 84 درصد و در کره جنوبی 80 درصد بوده است.
اما در کشور آمریکا میزان مشارکت مردم در انتخابات دچار یک پیچیدگی است.
اگر به جای آنکه به حداقل سن رای دادن در آمریکا، که 18 سال تمام است، توجه داشته باشیم به سهم رای دهندگان ثبت نام شده ای که در روز رای گیری پای صندوقهای رای حاضر می شوند توجه کنیم، آنگاه آمریکا از رتبه 30ام در میان 34 کشور توسعه یافته به جایگاه ششم ارتقا پیدا می کند.
دلیل آن ساده است 'جمع زیادی از افراد بالغ در آمریکا امکان رای دادن ندارند'.
همین غیبت رای دهندگان یکی از علل و عوامل تاثیر گذار بر انتخابات است.
این مشکل برای اهالی سرزمینهایی که برای همیشه تحت حاکمیت آمریکاست شامل: پورتو ریکو، گوام، جزایر ماریانای شمالی، جزایر ویرجین آمریکا و ساموآی آمریکا صدق می کند.
اهالی این سرزمین ها می توانند کار کنند، مالیات بپردازند و در دستگاه قضا و دستگاه نظامی مشغول به کار شوند، اما حق رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری را ندارند. 
بیشتر از چهارمیلیون تن آنان که بیش از 98 درصد ساکنان این سرزمینها را تشکیل می دهد از اقلیت های نژادی و یا قومیتی هستند . 
داخل آمریکا هم طبق محاسبات به عمل آمده 6.1 میلیون آمریکایی بر اساس قوانین کیفری آمریکا محکوم سابقه دار شناخته می شوند و حق رای دادن ندارند .
این گروه یک چهلم جمعیت بالغان آمریکا را تشکیل می دهد .
قوانین دستگاه قضایی آمریکا هم یک اصل تفاوت نژادی دارد که معنایش این است که درصد عظیمی از افراد بالغ سفید پوست نیستند. در چهار ایالت بیشتر از یک پنجم آمریکایی های آفریقایی تبار به همین دلیل حق رای دادن ندارند، شامل فلوریدا 21 درصد، کنتاکی 26 درصد، تنسی 21 درصد و ویرجینیا 22 درصد.
نزدیک به یک دهم از بالغان آمریکایی هم کارت شناسایی عکس دار صادر شده توسط دولت را ندارند .
از ماه اوت امسال 31 ایالت قانون الزامات کارت شناسایی رای دهندگان را به مورد اجرا گذاردند و این مساله مانع از رای دادن بسیاری از افراد بالغ آمریکایی شد. طبق گزارش 'دفتر پاسخگویی دولت'، قانون الزامات کارت شناسایی جلوی رای دادن بسیاری از رای دهندگان سیاه پوست و جوانان را گرفته است.
موانع بیشمار دیگر غیر قانونی هم وجود دارند که مانع از رای دادن میلیونها آمریکایی می شود. 
'اداره آمار آمریکا' برای انتخابات سال 2012 از واجدان شرایطی که رای ندادند، علت را جویا شد. مردم دلائل متعددی را به این پرسش عنوان کردند شامل بیماری، معلولیت و ناتوانی (14 درصد)، مشکلات ثبت نام (6 درصد) و مشکلات جابجایی و نقل و انتقال ( 3 درصد).
19 درصد افرادی که رای نداده اند هم دلیل همیشگی را عنوان کردند، شامل اینکه سرشان شلوغ بوده است و وقت کافی برای رای دادن نداشته اند . 
میلیونها آمریکایی هم این عذر را می تراشند که نتوانسته اند کودکشان را در محلی موقت بسپارند و بروند رای بدهند و بسیاری هم می گویند که در محل کارشان اجازه چند ساعت مرخصی گرفتن برای رفتن و رای دادن وجود نداشته است .
برآیند همه این موانع این است که اقلیت های جامعه آمریکا و طبقه فقیر جامعه آمریکا که به احتمال بسیار قوی اکثرشان هم از دمکراتها هستند، کمتر مشتاق رای دادن هستند و در نتیجه این واقعیت تاثیر منفی بر روی انتخاب شدن 'هیلاری کلینتون' در هشتم نوامبر برجای خواهد گذارد. 
در انتخاباتهای قبلی هم همین مشکل گریبانگیر تمام کاندیداهای دمکرات بوده است .
در انتخابات قبلی ریاست جمهوری میلیونها آمریکایی تصمیم گرفتند رای ندهند. 
طبق تخمین های اداره آمار آمریکا 16 درصد از 19.1 میلیون آمریکایی که رای ندادند، علاقه ای به این کار نداشتند و 13 درصد هم اصلا از نامزدها و یا مسائل انتخاباتی خوششان نمی آمد.
حال این دوره از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نامزدهایی دارد که نامحبوبترین نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا در تاریخ چند دهه گذشته این کشور به شمار می آیند.
با این حساب با تفاسیری که در فوق برای توجیه عدم استقبال پرشکوه مردم آمریکا از انتخاباتهای قبلی برشمرده شد، این استقبال کمرنگ در این دوره از انتخابات نمودی چند برابری خواهد داشت.
طبق نظرسنجی های ملی به عمل آمده، هیلاری کلینتون اختلاف برتری امتیازش با 'دونالد ترامپ' بطور میانگین فقط 5 درصد است. 
این بار حتی خود اردوگاههای انتخاباتی هم حیرت زده خواهند شد اگر ببینند آمریکایی ها برای آنکه بوی متعفن این انتخابات را استشمام نکنند، بینی خود را گرفته و سرانجام تصمیم گرفته اند پای صندوق بیایند و رای بدهند .
از آن مهمتر آنکه اگر آمریکایی ها پای صندوق رای بیایند آیا کلینتون را انتخاب خواهند کرد یا ترامپ را .
نظرسنجی ها حقایقی را مشخص کرده است .
طبق یک کار مطالعاتی که دانشگاه 'جرج واشنگتن' هفته گذشته انجام داد، یکهزار تن از آمریکایی های بالغ گفته اند که برای رای دادن ثبت نام کرده اند و ظاهرا رای خواهند داد. 29 درصد کسانی که عنوان کرده اند به کلینتون رای خواهند داد، گفته اند که دلیلش این است که می خواهند اجازه ندهند پای ترامپ به کاخ سفید برسد. 43 درصد از رای دهندگان به ترامپ هم می گویند که به این دلیل وی را انتخاب می کنند تا جلوی رای آوردن کلینتون را بگیرند.
با این حساب اصلا نتیجه این انتخابات قابل پیش بینی نیست.
حقیقت مسلم آن است که نتیجه انتخابات را فقط میزان استقبال مردم آمریکا از انتخابات رقم خواهد زد .
اما آنچه که پیش بینی آن سخت تر است، سرشت انسانی است و اینکه این مشخصه تا چه اندازه بر میزان مشارکت مردم در انتخابات موثر است .
کدام انگیزه مردم را به تحرک بیشتر وا خواهد داشت 'حمایت از مجموعه ارزشهای یک کاندیدا و یا ترس از گزینه های دیگر؟ عشق به یکی و یا نفرت از دیگری؟'

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.