گروه فرهنگ وهنر قدس آنلاین/مسعود فرشته پور:ثبت خاطرات پیاده روی اربعین در کنار اهمیتی که دارد اما خیلی هم ساده نیست و نیاز به یک سری تکنیک ها دارد که سعی شده در این مجال در دو حوزه ی عکاسی و خاطره نویسی بیاید

از فرار خاطرات اربعین خود جلوگیری کنید!


چگونه خاطرات سفر اربعین را زنده نگه‌ داریم؟
«اون روز ظهر پای عمود 248 یادته چه اتفاقی افتاد؟ خیلی حیف شد یک فیلم حداقل چند ثانیه‌ای نگرفتیم. کاش عکس می‌گرفتیم از اون اتفاق یا حداقل یکجا یادداشت می‌کردیم که بعدا فراموش نکنیم......» با نزدیک شدن به ایام پایانی ماه صفر تعداد بالایی از هموطنانمان خود را برای پیاده‌روی اربعین حسینی آماده می‌کنند. ولی با وجود این تعداد بالای زائرین، تعداد پایینی از این افراد خود را آماده‌ی ثبت لحظات خاطره‌انگیز و تکرار نشدنی این سفر کرده‌اند. ابزارها و روش‌های متفاوتی برای ماندگار کردن این صحنه‌ها وجود دارد که با توجه به وقت و علاقه‌ی شما می‌توانید در سطوح خیلی مقدماتی از آن‌ها بهره بگیرید. ابزارهای خیلی فراوانی در اطراف ما قرار دارد که بدون کوچک‌ترین هزینه‌ای امکان انجام این کار را برای ما فراهم می‌کند.
بگو سیب!
عکاسی از جمله هنرهایی است که دوستداران فراوانی دارد. با عکس می توان به ساده ترین سوژه ها، معانی عمیق بخشید. هر بیننده نگاه متفاوتی به عکس دارد و این را می توان جذابیت هنر عکاسی دانست. اگر چه خرید دوربین خوب و مناسب برای خلق زیبایی اهمیت فراوانی دارد اما استفاده صحیح از دوربین و این که چگونه یک عکس خوب بگیریم نیز مهم است. 
دوری دوستی نمی‌آورد
کی از اشتباهات مشترک عکاسان تازه کار، گرفتن عکس از فاصله دور و استفاده نکردن از زوم است. نتیجه آن این می‌شود که بیشتر عکس‌هایی که می‌گیرند از دور، بدون پیام، شلوغ و درهم برهم است. توصیه ما برای داشتن یک عکس زیبا این است که از نزدیک شدن یا زوم کردن روی سوژه نترسید. تا حد امکان کادر را از سوژه پر و از پشت زمینه های شلوغ پرهیز کنید. سعی کنید عکس در عین سادگی موضوع و پیام هم داشته باشد تا بیشتر مورد توجه قرار گیرد. در گام بعدی سعی کنید از پشت زمینه‌های خلوت برای عکس استفاده کنید. بهتر است زمان یا مکانی را برای عکاسی انتخاب کنید که بتوانید تعداد موارد اضافه عکس را به صفر برسانید. همیشه سعی کنید تعادل را حفظ کنید. شاید بتوان با چند قدم جابه‌جا شدن، عکسی زیباتر و خلوت‌تر گرفت. بیشتر اوقات، پشت زمینه خلوت نمای زیباتری به عکس می‌بخشد.
تنبلی دشمن عکاسی!
یکی از کارهایی که میان بیشتر تازه کارها رایج است، قرار دادن سوژه در وسط کادر است. برای ثبت عکس های جذاب تر سعی کنید از قانون یک سوم استفاده کنید. قانون یک سوم در هر دو حالت عمودی و افقی کاربرد دارد. برای مثال برای عکس گرفتن از دریا و آسمان، خوب است دریا در یک سوم پایین کادر و آسمان دو سوم باقی کادر را پر کنند.انتخاب زاویه دید و محل قرار گرفتن دوربین نسبت به موضوع عکاسی یکی از مهم ترین موارد خلق یک عکس خوب است. سعی کنید تنبلی را کنار گذاشته و تا جای ممکن از زوایای مختلف از سوژه عکس بگیرید. این کار کمک می‌کند تا بهترین حالت را پیدا و عکس خوبی ثبت کنید.

با دقت، سریع باشید
در مرحله بعدی توجه داشته باشید همیشه روی سوژه فوکوس کنید تا شفاف‌تر و بهتر از بقیه جاهای عکس دیده شود. نقطه فوکوس به صورت نرمال در وسط کادر است و برای استفاده از آن باید سوژه را همان وسط قرار دهید. اما سوژه هر کجا که باشد با استفاده از قفل فوکوس می‌توانید فوکوس را روی آن انجام دهید. دقت کنید زاویه‌ای که نور به سوژه می‌تابد تاثیر به سزایی در کیفیت و نمای عکس دارد. نکته آخر این‌که سرعت عمل و زمان سنجی در عکاسی اهمیت فراوانی دارد. برای خلق یک اثر ماندگار، سعی کنید هوشیار باشید و با دیدن سوژه مناسب، بلافاصله آن را شکار کنید. سرعت عمل به معنای عجله کردن نیست. لازم است برای گرفتن عکس خوب، کاملا صبور باشید اما فاکتور سرعت را فراموش نکنید. 


سیب نوشت
خاطره‌ نویسی یکی از عام‌ترین و صمیمانه‌ترین راه‌ها برای انتقال حس به وسیلة نوشتن است و هر کس می‌تواند با رعایت اصولی ساده و قواعدی محدود، به ساده‌ترین شکل و در کمترین زمان اتفاقات مهم زندگی خود را ماندگار کند. با توجه به مدت زمان نسبتا بالای سفر و همچنین وجود شبکه‌های مجازی که اکثر افرادی که نگران حال ما هستند در آن‌جا فعالیت دارند خوب است هر روز وقایع روز گذشته را ثبت و انتشار دهید.
چوپان دروغ‌گو نشویم!
یک خاطره باید طوری نوشته شود که خواننده احساس کند نویسنده به آنچه می‌نویسد معتقد است و دروغ نمی‌گوید. بیان صمیمی و نبود محدودیت، به معنی بی‌توجهی به قواعد نگارش، عفت کلام و حرمت قلم نیست. خاطره‌ نویس، اجباری در رعایت کامل ارکان جمله ندارد و می‌تواند آن‌ها را به صورت دلخواه و متناسب با نوع بیان به کار ببرد. البته تغییر ارکان جمله منجر به تغییر زبان نوشتاری به گفتاری نشود. مهم‌ترین ویژگی ساختاری خاطره، برجسته بودن و برجسته ساختن حوادث در نگارش خاطره است. به عبارت دیگر، معمولاً واقعه‌ای را می‌توانیم به عنوان خاطره مطرح سازیم که اولاً برایمان اتفاق افتاده باشد؛ ثانیاً در آن، حادثه‌ای وجود داشته باشد و به قولی زیر بنای خاطره، تغییر در حالت تعادل و روزمرگی باشد، مثلاً اتفاقی نادر وجود داشته باشد که ممکن است فقط یک بار روی دهد. از همین رو پیاده‌روی اربعین از حوادثی در زندگی است که به ندرت در زندگی تکرار می‌شود. 
هرچه کمتر، بهتر
توجه داشته باشید در نوشته‌های خود از خیال‌پردازی و ذهنیت‌گرایی خودداری کنید و عین واقعیت را بنویسید. توجه داشته باشید در یک خاطره، به خصوص خاطرة تاریخی، بهتر است مکان و زمان مشخص باشد تا به مرور زمان به دست فراموشی سپرده نشود. واجب است خاطره شما ابتدا و انتها داشته باشد تا هیچ از جزییات موضوع از قلم نندازید تا از به وجود آمدن سوال‌های متعدد در ذهن خواننده جلوگیری کنید. همچنین نباید خاطره را بدون رسیدن به نقطة پایانی و انتهای عقلانی رها سازد، مگر آن که از این کار مقصود خاصی داشته باشد. علاوه بر آن ادامه ندادن بی‌ مورد خاطره پس از پایان یافتن حادثة اصلی، به زیبایی آن خاطره کمک می‌کند. بیهوده به حجم نوشته‌ی خود اضافه نکنیم. شما می‌توانید خاطرات خود را در یکی از قالب‌های خاطره گفتاری، خاطره نوشتاری و خاطره ادبی تنظیم کنید که از یک نواختی نگارش حوادثی که در مسیر اتفاق می‌افتد جلوگیری کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.