به گزارش «قدس آنلاین»به نقل از خبرگزاری ایسنا، در این جلسه که به ادامه بررسی «پیشنویس سیاستهای اجرایی هدایت استعدادهای برتر دانشجویی به علوم انسانی و حوزههای علمیه» اختصاص داشت، گزارشی درباره این موضوع ارائه شد.
در این گزارش که توسط ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور تدوین شده، ابتدا روند تغییر رشته از رشتههای مهندسی و علوم پایه به رشتههای علوم انسانی بر اساس آمارهای موجود مورد تحلیل قرار گرفت و در ادامه نیز برخی علل عدم گرایش نخبگان به رشتههای علوم انسانی از منظر آسیبشناسی بررسی شد.
در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به این موضوع که فارغالتحصیلان رشته مدیریت در شاخههای مختلف آن بیشترین تمایل برای حضور در سایر حوزههای علوم انسانی و حوزههای علمیه را دارند، بر لزوم ساماندهی ادامه تحصیل دانشآموختگان غیر علوم انسانی در مقطع تحصیلات تکمیلی علوم انسانی تاکید شد.
بر اساس اعلام شورای عالی انقلاب فرهنگی، پس از ارائه این گزارش اعضاء به بیان نظرات خود پرداختند که اهم آن شامل نیاز به ارائه تعریف جامع از مفهوم استعداد تحصیلی، تبیین دقیق توانمندیهای فارغالتحصیلان علوم انسانی، تمایز میان حوزه علوم اجتماعی و علوم انسانی، آگاهسازی جامعه از ظرفیتهای موجود در علوم انسانی، لزوم هدایت تحصیلی درست و کارآمد در علوم انسانی، تمرکز بر استعدادیابی و شناسایی نخبگان در آموزش و پرورش، تحول در طبقهبندی نظام علمی کشور، تمرکز بر دروس میان رشتهای در هدایت دانشجویان و نیاز به ترسیم شاخصهای تحولپذیر از استعدادها در علوم انسانی است.
نظر شما