دادگاه تجدیدنظر فدرال آمریکا امروز جلسه‌ای برای بررسی دفاعیات «جفری استرلینگ» مامور اسبق سیا تشکیل می‌دهد؛ کسی که به خاطر «درز اطلاعات محرمانه یک طرح خرابکاری در برنامه هسته‌ای ایران» مجرم شناخته شده است.

پرونده مامور اسبق سیا در ارتباط با موضوع ایران به دادگاه فدرال کشیده شد

به گزارش«قدس آنلاین» به نقل از خبرگزاری فارس، یک مامور پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا که در پرونده درز اطلاعات سیا برای خرابکاری در برنامه هسته‌ای ایران به چند سال حبس محکوم شده، پرونده را به دادگاه تجدیدنظر فدرال کشانده است.

 آذرماه سال 1393 بود که کاندولیزا رایس» مشاور اسبق امنیت ملی کاخ سفید به عنوان شاهد در جریان محاکمه «جفری استرلینگ» مأمور سازمان سیا شهادت داد.

او گفته بود که از لو رفتن و درز اطلاعات مربوط به عملیات مخفی آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) برای خرابکاری در برنامه هسته‌ای ایران، جا خورده است.

جفری استرلینگ متهم شده بود که اطلاعات طبقه‌بندی‌شده مربوط به عملیات خرابکاری آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران را در اختیار یک خبرنگار قرار داد.

اتهام مامور پیشین سیا آن بوده که این اطلاعات را در اختیار «جیمز رایزن» خبرنگار نیویورک تایمز قرار داد و  وی آن را در سال 2006 در کتابی تحت عنوان «دولت جنگ» منتشر کرد(جزئیات بیشتر).

بر اساس این طرح مخفیانه که استرلینگ خود در آن دخالت داشت، سازمان سیا قرار بود از طریق یک دانشمند هسته‌ای روس ملقب به «مرلین» نقشه ناقض یا اشتباه را با هدف اخلال در برنامه هسته‌ای ایران، در اختیار این کشور بگذارد.

استرلینگ در سال 2000 مسئول مافوق مرلین بود. مرلین که یک مهندس هسته‌ای روسی بوده، در سال 2000 برای انتقال اطلاعات غلط به ایران و خرابکاری در برنامه هسته‌ای ایران، 66000 دلار از سیا پول دریافت کرد.

به گفته مرلین، وی تلاش کرد با نزدیک شدن به تیم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اطلاعاتی نادرست و مخرب را وارد برنامه هسته‌ای ایران کند.

به نوشته آسوشیتدپرس این اطلاعات مربوط به تسلیحات هسته‌ای بودند اما تیم ایرانی هرگز آنها را دریافت نکرده، تا جایی که این فرد مجبور شده است تا اطلاعات را در پاکتی قرار داده و به صندوق پستی تیم ایرانی در وین ارسال کند. با این وجود، ایران هرگز به این بسته و درخواست‌های وی پاسخ نداده است.

پس از کش و قوسهای فراوان و با برگزاری دادگاه جفری استرلینگ، سرانجام او به سه سال و نیم زندان محکوم شد.

اوایل تیرماه امسال بود که رسانه آمریکایی با گذشت یک سال از حبس استرلینگ، نوشته این مأمور سیاه‌پوست اسبق سیا، قربانی نژادپرستی نهادینه‌شده در آمریکا شده است.

دادستان دادگاه «استرلینگ» در آن زمان مدعی شده بود وی با انگیزه انتقام‌گیری از سیا به دلیل «تلقی» از بدرفتاری و تبعیض‌ نژادی در این سازمان، اطلاعات طرح خرابکاری در برنامه هسته‌ای ایران را در اختیار جیمز رایزن قرار داد. «استرلینگ» پیشتر علیه سیا به دلیل تبعیض نژادی شکایت کرده بود(جزئیات بیشتر).

حالا خبر رسیده که استرلینگ پرونده خود را به دادگاه تجدیدنظر فدرال کشانده و قرار است امروز جلسه‌ای برای شنیدن دفاعیات این مامور سیاه پوست سابق سیا برگزار شود.

آسوشیتدپرس گزارش داد: «استرلینگ می‌گوید که او منبع (جیمز) رایزن نبود. وکلایش هم می‌گویند دادستانها هرگز این موضوع را ثابت نکردند که استرلینگ اطلاعات محرمانه را درز داده باشد».

پیشتر استرلینگ، همسر و برخی از حامیان این مامور پیشین سیا، از باراک اوباما درخواست کرده بودند که با اختیارات ریاست جمهوری خود سبب عفو مجازات استرلینگ شود اما این درخواست محقق نشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.