کارشناس مذهبی  گفت: گفت: مکارم اخلاقی که در راس آن ها،  رعایت عدل و انصاف در مورد دیگران است یکی از مولفه های اصلی دینداری  و و عمل کردن واقعی به آنها گمشده جامعه امروز است.

مکارم اخلاقی و عمل کردن واقعی به آنها گمشده جامعه امروز است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، حجت الاسلام محمد الهی منش، ظهر پنج شنبه در جمع کارکنان منطقه پدافند هوایی شهید نصر اصفهانی با تسلیت به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت امام حسن عسکری (ع)، عمل کردن به مکارم اخلاقی و در راس آن عدل و انصاف را لازمه جامعه امروز دانست و اظهار داشت: نماز ، روزه و حج جزو دین هستند اما تنها عمل به این فرایض موجب تکمیل دینداری نمی‌شود.

وی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم (ص)، اتمام مکارم اخلاق را هدف اصلی از بعثت ایشان عنوان کرد وافزود: در روایتی از حضرت علی (ع) رعایت انصاف،  برترین مکارم اخلاقی معرفی شده است.

کارشناس مذهبی  رعایت انصاف را نیاز اصلی جامعه امروز برشمرد و ابراز داشت: خداوند در آیه ۹۰ سوره نحل به صورت کاملا شفاف  دستور به رعایت عدل داده است که در روایات از آن به انصاف نیز تعبیر شده است.

وی در تعریف «انصاف» گفت: این ویژگی به این معناست که هر آنچه را که دوست داریم دیگران در مورد ما رعایت کنند، در حق آنها رعایت کنیم و بر عکس هر رفتاری را که دوست نداریم دیگران با ما داشته باشند ما نیز آن رفتار ها را با دیگران نداشته باشیم .

اوج رعایت عدل و انصاف را حضرت علی (ع) در برخورد با ابن ملجم نشان دادند

حجت الاسلام الهی منش در ادامه به وصیت حضرت علی (ع) در مورد قاتلش اشاره کرد و بیان داشت: آن حضرت در مورد قصاص قاتل خویش فرمود ند که« یک ضربه زده استT شما هم در قصاص او یک ضربه بزنید» که اوج رعایت عدل و انصاف را در مورد قاتل و دشمن خود به همگان نشان دادند. 

وی اضافه کرد: مطابق آیات الهی اگر می خواهیم محبوب پروردگار عالم باشیم لازم است که عدل وانصاف را در تمام شئول زندگی خویش در مورد دیگران رعایت کنیم.

کارشناس مذهبی در ادامه، رعایت مکارم اخلاقی و نهادینه شدن آن در جامعه مسلمانان را بهترین اقدام در جهت تبلیغ دین مبین اسلام دانست و ابراز داشت: جامعه ای که خود را مسلمان می داند و تعهد به دین مبین اسلام را به عنوان یک ادعای بزرگ یدک می کشد،  باید بیشتر از سایر جوامع متصف به صفت انصاف باشد.

وی با بیان اینکه،  بعضی افراد جامعه به ظواهر دین اهمیت زیاد قائل می شوند ولی در رعایت عدل و انصاف در حق دیگران اجحاف می کنند گفت: متاسفانه ضربه ای که عمل این افراد به دین وارد می آورد بسیار مهلک تر و کاری تر از ضربه ای است که دشمنان دین و کفار در طول تاریخ به دین وارد کرده اند. 

پرهیز از شعارزدگی یکی از ضروریات جوامع مسلمان است

حجت الاسلام الهی منش پرهیز از شعارزدگی در دین را یکی از ضروریات جوامع مسلمان دانست و تاکید کرد: با عمل کردن واقعی به دین و در نظر گرفتن همه ابعاد دین داری در افراد و سپس اشاعه و نهادینه شدن آن در یک جامعه، می توان افق های روشنی از دین مبین اسلام را به روی سایر جوامع گشود و راه روشن دینمداری را برای آنان نیز تبین نمود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.