یزد - مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد گفت: یزد به دلیل قرارگرفتن در فلات مرکزی از گذشته کم باران بوده و متاسفانه سال به سال از حجم بارندگی ها کاسته می شود و میزان بارندگی در سال جاری تا کنون ، در شهر یزد دو یک دهم میلی متر و در استان زیر ۱۰ میلی متر اعلام شده است .

هر سال حجم بارندگی ها ی یزد کاسته می شود

به گزارش قدس آنلاین ،علی اسلامی در هم اندیشی معاونین و مدیران بهره برداری شرکت های آبفای اصفهان،کاشان،کهکلویه و بویر احمد و چهارمحال بختیاری در یزد اظهارداشت: حوزه ی بهره برداری یکی از پرمسئولیت ترین حوزه های شرکت های آبفا مکی باشد این حوزه مسئولیت بسیار سنگینی در بحث انرژی، هدررفت ، بهره برداری از تاسیسات فاضلاب و بهداشت آب دارد و اگر در هر یک از این حوزه ها کوتاهی شود خسارت زیادی به مردم وارد می شود .

وی حفاظت از تاسیسات حوزه ی مهندسی را از دیگر وظایف با اهمیت واحد بهره برداری برشمرد و  افزود : اگر یک مخزن ، حوضچه شیرفلکه و ... به درستی حفاظت شود مدت زمان بیشتری قابل استفاده است و ما در یزد مخازنی داریم که بیش از ۵۰ سال است از آن استفاده می شود و این نشان دهنده ی رعایت اصول درحوزه ی بهره برداری است .

اسلامی خاطرنشان ساخت: حوزه ی بهره برداری در خط مقدماتی است و اگر هر گونه مشکلی در تامین آب به وجود آید ، اولین جایی که مورد اتهام قرار می گیرد این حوزه است ، چرا که مسئولیت توزیع بهداشتی آب را بر عهده دارد.

وی گفت:  در ۱۵ سال اخیر میانگین بارندگی در شهر یزد حدود ۵۰ میلی متر و در استان ۸۰ میلیمتر می باشد در حالی که میزان بارندگی نرمال ( ۱۰۰ میلیمتر) است و در این مدت  تنها یک الی دو سال بارندگی نرمال داشتیم .

مدیر عامل شرکت آبفا در ادامه با اشاره به این که در اکثر شهرها میزان آب  قابل استحصال نصف آب مورد نیاز شهروندان است افزود: نیاز آبی در شهر یزد دو هزار و ۶۵۰ لیتر در ثانیه است در صورتی که  مجموع آب مطلوب قابل استحصال از منابع داخلی ۱۴۰۰ لیتر می باشد و بقیه از آب انتقالی تامین می شود .

اسلامی تصریح کرد: یکی از مشکلات اساسی در تامین آب یزد  این است که به دلیل کاهش بارندگی منابع آب تحلیل یافته و کیفیت آب نازل شده و مجبور هستیم در ۱۰ شهر استان از آب انتقالی استفاده کنیم  و اگر خط دومی برای انتقال آب به یزد در ۱۰ سال آینده اجرا نشود بی تردید با بحران آب شدید روبرو می شویم .

وی گفت : حوزه ی بهره برداری باید به بحث هدررفت آب به خصوص در استان های اصفهان،یزد و .. که وضعیت آب نامساعد است به صورت خاص توجه کند و در تمام شرایط حوزه آبرسانی را رصد نماید .

اسلامی هدررفت آب در استان را هشت و۱۶صدم  درصد عنوان کرد و افزود : اگر این عدد ۲ الی ۳ درصد کاهش یابد بحث بی آبی ۷یا ۸ سال به عقب می افتد .

مدیر عامل آبفا در پایان یادآور شد: به دلیل کمبود رطوبت و خشکی فوق العاده هوا در فصل تابستان در استان یزد  ۴۰۰از هزار کولر آبی استفاده می شود که از ۹۰ میلیون متر مکعب حجم تولید آب اعم از انتقالی و منابع داخلی حدود ۲۰ درصد در کولر مصرف می شود و اگر یک کار فنی و  علمی  در راستای کاهش مصرف آب کولرها  صورت گیرد بسیار ارزنده است چرا که خیلی ار استان ها از کولر آبی به عنوان وسیله خنک کننده استفاده می کنند .

در ادامه ی این نشست ، معاون بهره برداری شرکت آبفای استان یزد گزارشی در خصوص اقدامات انجام شده در زمینه ی بهره برداری ،نگهداری و تعمیرات توسط آبفای یزد را ارائه داد .

ناصر شریفی فرد اقدامات انجام شده در راستای مدیریت تولید را ، جابجایی ، کف شکنی ، حفر و تجهیز چاه ، بهسازی قنوات ، بررسی و تعیین وضع موجود قنات ها و تعیین راهکارهای بهسازی و برداشت آب از آن ، همچنین بررسی برداشت آب از مادر چاه قنات دولت آباد به منظور افزایش ظرفیت برداشت از قنات دولت آباد و ..... عنوان کرد .

 وی اقدامات انجام شده در راستای بازسازی شبکه و انشعابات فرسوده را پیش بینی امور مربوط به اصلاح ، مرمت یا ساخت حوضچه و تعمیر یا تعویض شیرفلکه در قراردادهای پیمانکاران اتفاقات، پیگیری در خصوص استاندارد سازی انشعابات و پیش بینی استاندارد سازی انشعابات در قراردادهای پیمانکاران اتفاقات و امور فنی  و ... نام برد .

معاون آبفای استان یزد فقیر بودن سفره های آبی بعضی از شهرها (تفت ، مهریز ، نیر، یزد و اردکان)،کیفیت پایین سفره های تامین آب در برخی از شهرها (بافق ، بهاباد ، اردکان ، میبد)، عدم امکان حفر چاه در بسیاری از موارد بدلیل التزام به رعایت حریم چاهها و قنوات موجود در منطقه ، عدم امکان بهره برداری از برخی چاه های حفر شده به دلیل مشکلات کمی و کیفی ، کمبود اعتبارات ، فقدان مطالعات جامع وضعیت منابع آبی ، عدم اطمینان به تداوم و ثبات بهره برداری از آب انتقالی را از مشکلات و موانع تامین آب نام برد .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.