درحالی برخی مسئولان ارشد آموزش و پرورش از نبود مدارس کپری در کشور سخن می گویند که رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور وجود مدارس کپری در کشور را رد نمی کند.

وجود کلاس های کپری را رد نمی کنم/ هدف گذاری ما جمع آوری کلاس های خشت و گلی است

اختصاصی قدس آنلاین - سال ۱۳۸۶ بود که طبق مصوبه ریاست جمهوری، بحث کپرزدایی در اولویت ۴ استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و لرستان قرار گرفت. دی ماه همان سال هم حبیب الله دهمرده، استاندار وقت سیستان و بلوچستان از حذف مدارس کپری خبرداد و گفت: «حذف مدارس کپری توسط سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس از افتخارهای دولت نهم در این استان است.»

وی این را هم گفت که در سفر نخست رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت به این استان ۵ میلیارد تومان اعتبار برای حذف مدارس کپری اختصاص یافته و با پیگیری‌های انجام شده این رقم به بیش از ۱۷ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

هرچند حضور دهمرده در استانداری سیستان و بلوچستان بعد از گفتن این حرف ها بیش از یکسال طول نکشید اما علی محمدآزاد، استاندار جدید هم در ۱۵ بهمن۱۳۸۷ با تکرار همان صحبت ها مدعی شد «تا پایان سال۸۷ تمام مدارس کپری سطح استان به‌طور کامل حذف خواهند شد»

وی دوباره به میان رسانه ها آمد و اعلام کرد که «دولت نهم طلایه‌ دار حذف مدارس کپری در مناطق محروم استان است و با احداث ۸۳۰ کلاس درس مدارس کپری منطقه برای همیشه به تاریخ پیوست.»

آزاد در مصاحبه با رسانه های خبری مدعی شد دولت نهم با اختصاص ۲۰۰ میلیارد ریال همه مدارس کپری را حذف و به جای آنها فضاهای آموزشی مناسب با امکانات لازم بنا کرده است.

تاکید مکرر استاندار و مسئولان سازمان نوسازی و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان در حالی به سرعت در رسانه های کشوری بازتاب یافت که بیش از صد ها مدرسه فرسوده و کلاس کپری در استان پابرجا بود.

با این وجود این بار وزیر آموزش و پرورش وقت، درجمع اهالی رسانه وجود مدارس کپری را انکار کرد و گفت: «کجا مدرسه کپری داریم؟ کدام استان؟ شما مدارس کپری را به من نشان بدهید!»

در همین زمان هم بود که معاون اجرایی اداره‌کل نوسازی مدارس سیستان و بلوچستان وعده کرد از مهرماه ۸۷ شاهد هیچ‌گونه مدرسه کپری در سیستان و بلوچستان نخواهیم بود و جشن کپرزدایی مدارس برگزار خواهد شد.

جشن آن سال در حالی برگزار می شد که خردادماه سال۸۹، لطف‌الله عباسی، مدیرکل امور مناطق کمتر توسعه یافته و عشایری وزارت آموزش و پرورش با گفتن این جمله که «در حال حاضر تعداد مدارس کپری ۲۷ مورد بیشتر نیست و ساختمان، کانکس و چادرهای درس جایگزین مدارس کپری سابق شده است» به عدم حذف صددرصدی مدارس کپری اذعان کرد.

ماجرای ادعای حذف مدارس کپری البته ختم به دولت نهم و دهم نشد؛ چراکه مرتضی رئیسی، معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور دوازدهم تیر سال گذشته در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود همچنان در جنوب کرمان مدارس کپری وجود دارد، آیا قرار نیست که مدارس کپری برای همیشه در کشور جمع‌آوری شود؟ گفت: «به هیچ عنوان مدرسه کپری در کشور نداریم و آنهایی که اعلام می‌شود، کلاس درس کپری است.»

وی این را هم گفت که «در هر نقطه کشور کلاس کپری وجود داشته باشد و مردم به ما اطلاع دهند، به سرعت آنها را جمع‌آوری می‌کنیم؛ هرچند بررسی‌ها نشان می‌دهد که در استان کرمان با آن مفهومی که از کپر صحبت می‌شود چنین چیزی وجود ندارد و ممکن است کلاس کانکسی باشد، اما کلاس کپری نداریم.»

این صحبت ها در حالی است که هنوز هم خبرهایی مبنی بر وجود مدارس کپری در نقاط مختلف کشور منتشر می شود، مثل مدرسه کپری روستای رسول آباد، دهستان کشتگان، منطقه سراوان بم پشت. مدرسه ای که سال تاسیسش همین امسال است و در آن ۳۰ دانش آموز تحصیل می کنند. مدرسه ای که به دلیل تعداد کم دانش آموزان عنوان کلاس را به خود گرفته اند.

برای بررسی بیشتر ماجرا با مرتضی رئیسی تماس گرفتیم. رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در گفتگو با «قدس آنلاین» با اشاره به اینکه «وجود مدارس یا کلاس های درس کپری را رد نمی کنم اما تعداد آنها بسیار اندک است» گفت: «در بعضی استان های کشور مناطقی داریم که تنها چند دانش آموز دارند اما برای همین تعداد هم کلاس درس دایر شده است.»

وی از اعتبار اختصاص یافته برای حذف مدارس و کلاس های کپری هم گفت؛ اینکه «در سال گذشته اعتبار کافی تامین شده و در برهه هایی این نوع کلاس ها جمع آوری شده است. در بعضی نقاط هم با مسائلی نظیر کافی نبودن تعداد دانش آموزان روبرو شده ایم یا اینکه امکان حمل کانکس های پیش ساخته تحصیلی برای ما مقدور نبوده و یا اینکه جمعیت بنا به دلایلی مثل خشکسالی جابجا شده است.»

رئیسی البته این را هم گفت که «بعضی نقاط کشور نیز از چشم ما دور مانده و  به واسطه جابجایی جمعیت کلاس های درس کپری جدید ایجاد شده است» و توضیح داد: «ما به استان ها ابلاغ کرده ایم که اگر کلاس درس کپری در جایی به وجود آمد و شناسایی شد به سرعت با استقرار کلاس های پیش ساخته به مقابله با محرومیت اقدام کنند. اعتقاد ما این است که باید به دانش آموزان محروم کشور رسیدگی بیشتری صورت گیرد و این رسالت نظام اسلامی است. اگر واقعا کلاس درس کپری به مامعرفی شود علیرغم تنگناهای مالی برای حذف این کلاس ها و جابجایی شان با کلاس های پیش ساخته اقدام می کنیم.»

اما مهم ترین مساله ای که معاون وزیر آموزش و پرورش به آن اشاره کرد موضوع کلاس های خشت و گلی بود؛ وی با اشاره به اینکه هدف گذاری ما الان کلاس های خشت و گلی است گفت: «ما حدود ۱۳۰۰ کلاس خشت و گلی داشتیم که عمدتا مربوط به زمان پیش از انقلاب بود. نصف اینها جمع آوری شده و امیدواریم تا پایان امسال و سال آینده برای همیشه جمع شود.»

آخرین نکته رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور هم این بود: «آموزش و پرورش کشور ۵۳۰ هزار کلاس درس دارد و جمهوری اسلامی این افتخار را دارد که بگوید هیچ دانش آموزی به واسطه نداشتن فضای آموزشی محروم از تحصیل نیست.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.