معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری گفت: تمامی پدیده های افراط گری که اکنون جهان را دستخوش خود قرار داده، پدیده فکری و فرهنگی است که باید به صورت ریشه ای با آن برخورد کرد.

ریشه تمامی افراط گری ها، فکری و فرهنگی است

 به گزارش «قدس آنلاین»،  حجت الاسلام محسن قمی روز چهارشنبه در کنفرانس بین المللی علوم انسانی و دینی؛ مبارزه با افراط گرایی افزود: در طول تاریخ و در قرن های گذشته شاهد افراط گری و کشتار بشریت از جمله در قالب جنگ های صلیبی با انگیزه اقتصادی بوده ایم که در این میان جنگ ها و خشونت هایی از جمله علیه مردم بومی آمریکا و استرالیا، جنگ های فرقه ای بین کاتولیک و پروتستان، جنگ های نژادپرستانه، کشتار فلسطینیان به دست صهیونیست ها، جنگ بوسنی و هرزگوین و جدیدترین آن حادثه ۱۱ سپتامبر و پس از آن اشتغال افغانستان توسط نظامیان آمریکایی به بهانه های واهی به وقوع پیوسته است.
وی ادامه داد: با تبلیغاتی که اکنون خریداری ندارد، استکبار و غرب در منطقه خاورمیانه حاضر شده است و با هدف دفاع از شریعت و با روش زورگویی و خشونت، نسبت به اشاعه فرهنگ غربی مبادرت می کند.
معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری اضافه کرد: ما در منطقه خاورمیانه با سه آسیب مواجه هستیم اول کسانی که ارزش های انسانی را نادیده می گیرند، دوم کسانی که به نگاه پسامدرن توجه دارند و به دنبال ایجاد تردید در حقیقت هستند و سومین آسیب از ناحیه کسانی است که با روحیه ظاهرگرایی، عقل و اندیشه را کنار می گذارند که این افراد دچار نوعی جمود فکری هستند.
قمی با بیان اینکه برای مبارزه با این آسیب ها راه حل هایی وجود دارد، یادآورشد: برای اصلاح علوم انسانی باید توجه به عقل و دوری از هرگونه شهرت طلبی مورد توجه قرار گیرد و در این رابطه لازم است عقل را داور قرار داد و نباید به تسامح و تساهل پایبند بود زیرا کسانی که از این تسامح و تساهل دم می زنند، تمام جنایات علیه بشریت از دامن آنها بیرون می آید.
وی با اشاره به اینکه در روابط بین الملل باید گروه ها و طیف های مختلف را مورد توجه قرار داد، بیان داشت: در جهان اسلام با افراط گری مواجه هستیم و دشمنان این افراط گری را به مسلمانان نسبت می دهند.
قمی خاطرنشان کرد: اکنون بیش از یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون جمعیت مسلمان در جهان وجود دارد که در این میان می توان به اهل تسنن و گروه های مختلف دینی اشاره کرد.
کنفرانس بین المللی علوم انسانی و دینی؛ مبارزه با افراط گرایی به همت توسط دانشگاه مذاهب اسلامی و با مشارکت دانشگاه بغداد و چندین نهاد علمی و با حضور علما و اندیشمندان داخلی و خارجی اکنون در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد.
وی با بیان اینکه تکفیر، ریشه تمام ظلمها در جهان است، ‌افزود: در میان سلفی ها تکفیری نداریم فقط در میان گروههای اسلامی یک بخش قایل به تکفیری است و آن گروه وهابیت است و منشا تمام ترورها می باشد و عربستان سعودی در گسترش تکفیری نقش مهمی دارد.
وی گفت: در اینجا باید بین القاعده و داعش و نقش آنان در دنیا توجه کرد و نمی توان با یک تلفن با همه صحبت کرد و غرب دوست دارد مسلمانان را یکپارچه متهم کند.
وی افزود: مساله سوم توجه به کرامت انسانی است در روابط بین الملل باید با انسانها با کرامت برخورد کرد و قرآن کریم، ‌پیامبر (ص)، ‌حضرت جبراییل جمله برای کرامت انسان از جانب خداوند آورده شدند.
وی با بیان اینکه داعش علیه کرامت انسان دست به کشتار می زند گفت: در ایران ۱۵ هزار مسیحی زندگی می کنند در دوران دفاع مقدس حضوری فعالانه داشتند و برای دفاع از میهن ۱۰۰ شهید تقدیم انقلاب و کشور کردند سه نماینده در مجلس شورای اسلامی دارند. این توجه به ارزشهای والای انسانی در جمهوری اسلامی یک حرکت برای جلوگیری از تکفیری است.  
وی افزود: آنجه که ریشه افراط را می خشکاند جنگ نرم فرهنگی است.
بنابراین گزارش کنفرانس علوم انسانی و دینی، مبارزه با افراط گرایی تا شامگاه امروز ادامه خواهد داشت و پس از برگزاری گارگاههای تخصصی و کارشناسی در پایان مراسم اختتامیه با حضور شخصیت کشوری به اتمام خواهد رسید.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.