به گزارش قدس آنلاین، خدانظر دریکوند افزود: مادامی که بخشنامه ها و دستورالعمل ها بدون توجه به شرایط و اقتضائات مدارس تدوین شود و مدارس شناخت و باور خوبی نسبت به این بخشنامه ها نداشته باشند ، اتفاق خاصی در مدارس صورت نخواهد گرفت .
وی خاطر نشان کرد: هر اتفاقی که می خواهیم در نظام تعلیم و تربیت رخ دهد باید آن را در کلاس های درس و مدارس و در ارتباط با معلم و دانش آموز جستجو کنیم . وی نظام آموزش و پرورش را یک فرایند کلی برشمرد که در آن اجزاء به دنبال دستیابی به اهداف کلی باشند و از تک روی و جزئی نگری پرهیز کنند و افزود : باید توجه داشت که حرکت های فردی در صورتی موفقیت آمیز خواهد بود که در راستای تحقق اهداف کلان تعلیم و تربیت صورت گیرد .
دریکوند مبنای سیاست ها و برنامه های خود را علاوه بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و اسناد بالادستی مطالب مطروحه در مراسم معارفه خود عنوان کردو گفت : از صاحب نظران ، اصحاب خردو اندیشه و صاحبان قلم دعوت می کنم تا با نقادی منصفانه این مطالب را تحلیل کنند و پیشنهادات و راهکارهای عملیاتی خود را برای اجرای مطلوب برنامه ها گوشزد نمایند . وی عدم اعتماد بین نیروهای صف و ستاد را آسیبی جدی برشمرد و افزود : باید تلاش کنیم تا در نیروهای ستادی باور و اعتماد به نقش و جایگاه معلم در تصمیم گیریهای کلان نظام و تعلیم و تربیت ایجاد شود و نیروهای صف هم به دلسوزی ، برنامه ریزی ، علم و توانمندی نیروهای ستادی اعتقاد داشته باشند .
دریکوند بر این نکته تاکید کرد که این یک آسیب جدی است که فرهنگیان ما را در کنار خود و همراه خود نداننند و افزود : اگر نقش معلم در برنامه ریزی ها در نظر گرفته شود و آنان خود را دخیل در اجرای سیاست ها و برنامه های مدارس بدانند ، ضمن استفاده از ظرفیت بالقوه معلمان می توان تفویض اختیار را بیشتر کرده و با نظارت دقیق به دنبال کیفیت بخشی به برنامه ها بود . سرپرست اداره کل آموزش و پرورش لرستان عملکرد و وضعیت مدارس را آیینه تمام نمای دستگاه تعلیم و تربیت برشمرد و تاکید کرد : اگر می خواهید قوی یا ضعیف بودن آموزش و پرورش را ببینید باید به مدارس سربزنید و بر اساس آن قضاوت کنید .
دریکوند تصریح کرد : باید واقعیت ها را دیدو مسیر را گم نکرد. وی به دوران ۸سال دفاع مقدس هم اشاره کرد و گفت : زمانی لازم بود رزمندگا ن اسلام از جان و مال خود بگذرند و با نثار جان به حفظ کیان و میهن خدمت کنند ، ولی امروز تکلیف ما نه نثارکردن جان بلکه عمل کردن به وظیفه و مسئولیت است . وی به سخنی از مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود : به تعبیر معظم له حق در قانون گرایی و پایبندی به قانون است .
وی تصریح کرد: اگر ما پایبند به قانون نباشیم نمی توانیم نسلی قانونمند تربیت کنیم که حقوق دیگران را محترم بشمارندو در خدمت توسعه جامعه باشند . دریکوند امنیت فرهنگی را راهبرد متولیان نظام تعلیم و تربیت عنوان کرد و افزود : نباید فضا به گونه ای باشد که دیگران به خاطر ترس از ما تبعیت کنند وی تاکید کرد : باید معلمان را آزاد گذاشت تا در چارچوب قانون و مقررات آزادنه حرفشان را بزنند و از حقوق قانونی خود دفاع کنند .
دریکوند حق الناس را مولفه ای مهم در دستگاه تعلیم و تربیت عنوان کرد و گفت : باید حق دانش آموزان ، حق معلمان و حق خانواده ها را محترم بشماریم . وی در ادامه وحدت ، انسجام ، اعتماد متقابل و پرهیز از تفرقه را لازمه توفیق در انجام رسالت آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود : مدیران باید برنامه عملیاتی سالانه داشته باشندو فرصت ها و تهدیدها را به دقت شناسایی کرد و با توجه به نقاط قوت و ضعف برنامه مسیر تحقق اهداف را در بازه زمانی کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت مشخص کنند .
دریکوند توجه به جلسات شورای معلمان و انجمن اولیا و مربیان را بسیار مهم و اساسی برشمرد و تصریح کرد : شوراهای درون مدرسه ای را باید جدی گرفت و از ظرفیت این شوراها برای پیشبرد بهتر برنامه ها استفاده کرد . وی ادامه داد : باید سیستم و فضای کار ما چنان باشد که افراد کارا و توانمند احساس امنیت کنندو افراد ناکارآمدو ضعیف احساس نا امنی کنند .دریکوند تاکید کرد : اگر فضا به غیر از این باشد باید اعتراف کرد که فضای اداری ناسالم و فاسد است .
نظر شما