در بحبوحه عملیات نظامی موصل و سایر نقاط استان نینوا که از منظر کارشناسان امنیتی ، 'ضربه نهایی' بر پیکر گروه تروریستی داعش در عراق تلقی می شود، باردیگر رسانه های غربی اولویت خبری را تغییر داده و ماجرای کهنه سد موصل و تهدید یک و نیم میلیون نفر بر اثر تخریب آن را به اولویت خبری تبدیل کرده اند.

رسانه های غربی و سوژه تکراری سد موصل

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، فوریه پارسال بود که رسانه های غربی یک جنجال براه انداختند و در گزارش هایی هشدارگونه ته دل عراقی ها را خالی کردند و آنقدر سر و صداها ادامه یافت تا مشخص شد که برای انجام بررسی های کارشناسی و ترمیم مشکلات احتمالی سد یک قرارداد با شرکت ایتالیایی امضا شده است.
حالا باردیگر در آستانه آزادی کامل موصل همه حواس ها از عملیات نظامی و داعش تکفیری به جانب سد موصل منحرف شده است.
داستان سد موصل که طی سه سال گذشته به یک داستان تکراری سالانه تبدیل شده، این بار از ۲۶ دسامبر گذشته (۱۲ روز پیش) با گزارش روزنامه 'دیلی میل' انگلیس کلید خورده است.
این روزنامه در گزارش خود به نقل از مهندسان ایتالیایی ادعا کرد که تلاش هایشان جهت ترمیم شکاف های بخش پایینی بدنه سد بیهوده و فاجعه انسانی در راه است.
این گزارش مدعی است که تخریب سد موصل خطرناک تر از بمب اتم است و سیلی که متعاقب آن به راه خواهد افتاد، یک و نیم میلیون نفر را با خود خواهد برد.
از روز گذشته نیز 'سی ان ان' از قول یک روزنامه نگار به نام 'دکستر ویلکنز' که اخیرا از سد موصل بازدید کرده، یک جریان خبری به راه انداخته، بطوری که اولویت خبری رسانه های عراقی را نیز از جنگ موصل تغییر داده است.
گزارش یاد شده، هشدار می دهد که با تخریب سد موصل یک تسونامی به راه خواهد افتاد که هر آنچه در مسیرش هست، غرق خواهد کرد و بعد از ۳ روز به بغداد می رسد و حتی فرودگاه بغداد را نیز زیر آب خواهد برد تا جایی که هیچ هواپیمایی برای تخلیه کمک انساندوستانه و عملیات نجات، قادر به نشستن بر روی باند آن نخواهد بود و بخش اعظم شهر ۶ میلیون نفری بغداد زیر آب خواهد رفت.
جریان سازان سد موصل که برای جذابیت بیشتر موضوع، با نگاه هالیوودی به موضوع پرداخته اند، تاجایی پیش رفته اند که یک شبیه سازی از آن را روی فضای مجازی قرارداده اند تا عراق بحران زده از حملات تروریستی روزمره را در وضعیت التهاب و نگرانی غرق کنند.
این جریان سازی خبری در حالی است که منصور البعیجی معاون کمیسیون آب و کشاورزی پارلمان عراق به دنبال گزارش روزنامه انگلیسی دیلی میل به سرعت واکنش نشان داد و گزارش این روزنامه را قویا تکذیب کرد.
وی گفت، هر ساله درفصل بارش ها، سد نیاز به رسیدگی و ترمیم و عملیات بازسازی دارد و این طبیعی است.
البعیجی درباره مشکل سد موصل گفت: بسیاری از مشکلات و نارسایی ها مربوط به خروجی پایینی است که عملا فعال نیست.
سد موصل در ۵۰ کیلومتری شمال این شهر قرار دارد که در ۱۹۸۳ میلادی کار ساخت آن به پایان رسید و از همان سال آبگیری آن آغاز شد، و چهارمین سد خاورمیانه و بزرگترین سد عراق بر روی رودخانه دجله است.
گروه تروریستی تکفیری داعش، این سد را برای مدت محدودی در سال ۲۰۱۴ میلادی، از کنترل نیروهای پیشمرگه خارج کرد و بر آن مسلط شد، اما با حمایت های هوایی ارتش عراق، این نیروها باردیگر وارد منطقه سد شده و کنترل آن را به دست گرفتند و از آن تاریخ، حفاظت از سد دراختیار نیروهای کرد عراقی است.
برخی کارشناسان عراقی، جنجال های رسانه ای در ارتباط با سد موصل را در چارچوب بحث های اقتصادی ارزیابی می کنند که به نظر می رسد، برای واداشتن دولت عراق به عقد قرارداد جدیدی جهت نوسازی یا بازسازی آن باشد.
با اینحال، جنجال اخیر دربحبوحه عملیات موصل از سوی برخی ناظران، نوعی کارشکنی و جنگ روانی به نفع داعش و به تاخیر انداختن عملیات نیز تلقی می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.