تحولات منطقه

دومین شب سی و دومین جشنواره موسیقی فجر در برج آزادی نوای عاشق قشقایی سر داد و پروین بهمنی کهن‌ترین لالایی‌های ترکان قشقایی هزاره‌ها را برای فرزندان امروز سرود.

نوای لالایی قشقایی در برج آزادی طنین‌انداز شد
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

به گزارش «قدس آنلاین»، به نقل از خبرگزاری فارس، گروه موسیقی «حاوا» قشقایی از استان فارس در دومین شب جشنواره موسیقی فجر در سالن برج آزادی به روی صحنه رفت.

بر اساس این گزارس، پروین بهمنی کهن‌ترین لالایی‌های ترکان قشقایی هزاره‌ها را برای فرزندان امروز سرود و مخاطب را با عمق بخشی از فرهنگ ایران‌ زمین به سفری نوستالژیک برد.

این ارکستر به خوانندگی ابراهیم کهن‌ دلپور اجرای خود را با ترکیب‌بندی کمانچه، تار، عود، سه‌تار، تمبک و نقاره قشقایی به روی صحنه برد. در فواصل برنامه نیز نوازنده ساز کرنا که از خانواده سرنا و سازی بادی است به روی صحنه آمد و به اجرای برنامه جداگانه پرداخت.  

اجرای گروهی با وجود استفاده از سه رپرتوار قشقایی شامل «چنگی‌ها، عاشق‌ها و ساربانی» که نشان از اصالت و غنای این موسیقی داشت از ضعف‌هایی از قبیل کوک سازها و ضعف در حفظ ریتم رنج می‌برد و هماهنگی چندانی بین نوازنده‌ها وجود نداشت.

یکی دیگر از ایرادهای این اجرا عدم تطابق کوک کرنا با بقیه گروه بود که با وجود اینکه به صورت جداگانه اجرا می‌شد، اختلاف گام حس مخاطب را قطع می‌کرد که به آسانی با انتخاب کرنای هم‌کوک با ارکستر این مشکل مرتفع می‌گردید.

در این اجرا علاوه بر اجرای آوازهای غنایی موسیقی قشقایی از قطعات ریتمیک بیشتر استفاده شده در آن جغرافیا شامل دو ضربی، سه ضربی و شش ضربی و هفت ضربی ارائه شد که با اقبال مخاطبان روبه‌رو شد.

-برخورد نامناسب مسولین حراست و کنترل سالن آزادی با خبرنگاران در این کنسرت حاشیه ساز شد. بی‌احترامی‌های مکرر از سوی مسولین این سالن حتی منجر به درگیری فیزیکی نیز در این کنسرت شد و برخی از خبرنگاران به نشانه اعتراض حاضر به پوشش اجرای سانس بعدی نشدند و سالن را ترک کردند!

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.