ایلام-آموزکار مبتکر ایلامی بازنشستگی را آغاز کار و تلاش همراه با تجربه می‌داند و با وجودی که معتقد است، برخی مسؤولان در استان ایلام برای طرح‌ها و ایده‌ها هیچ اهمیت و ارزشی قایل نیستند، می‌گوید، که دلسرد شده‌ام، اما ناامید نیستم.

صدها طرح و ابتکار نو در ذهن دارم، اما شخصی حمایت نمی‌کند

قدس آنلاین - محمدمرادی:«محمدرضا میرزاده صومعه» آموزگار بازنشسته آموزش و پرورش و ساکن شهر ایلام و از مخترعان و مبتکران است که خبرنگار ما به سراغ او رفته است.

تاکنون چه ابتکاراتی را به ثبت رسانده‌اید؟

تاکنون سه اختراع (سیستم صدا خفه کن پمپ بنزین اتومبیل‌های انژکتوری، ویلچر شنی‌دار با ساختار موتورسیکلت برای معلولان و جانبازان، سیستم جلوگیری از ورود هوا به داخل لوله‌های آب و نصب آن قبل از کنتور) را در کشور به ثبت رسانده‌ام.

در صنایع نظامی نیز ایده‌هایی نو دارم، ده‌ها اختراع ارزان، اقتصادی و مورد نیاز جامعه در ذهن دارم، ولی کسی اهمیت نمی‌دهد و حمایت نمی‌کند. متأسفانه تا کنون هیچ کس دلسوزی را نیافته‌ام تا مرا در این مسیر مورد حمایت و هدایت قرار دهد و به هر دری که می‌زنم، بسته است.

عملکرد «ویلچر شنی» به عنوان آخرین اختراع تان چگونه است؟

از آنجا که هر روزه مشکلات حرکتی معلولان و جانبازان را مشاهده می‌کردم و موانع بسیاری همچون پله‌ها، چاله‌ها، بریدگی‌های معابر، جوی‌های آب، بلندی لبه جداول و...، آنان را بشدت آزار می‌داد، در سال ۱۳۷۸ به این فکر افتادم که ویلچری بسازم تا بتواند همه موانع را برای این عزیزان هموار سازد.

این ویلچر، در حالت عادی مثل یک وسیله نقلیه چرخ‌دار است اما می‌تواند از پله‌ها بالا و پایین بیاید، بدون خطر از جوی آب با عرض ۵۰ سانتی متر عبور کند و در همواری‌ها نیز همچون یک وسیله نقلیه با چهار دنده اتوماتیک با سرعت ۱۲ کیلومتر به حرکت درآید.

این ویلچر مجهز به صندلی اتوماتیک است، بدین معنا که در هر شیبی و تا ۴۵ درجه، صندلی آن در سطح افق قرار می‌گیرد و معلول یا سرنشین آن، شیب‌ها را احساس نمی‌کند و همین صندلی مثل بالابر عمل می‌کند، یعنی شیب ۲۵ درجه می‌سازد و معلول می‌تواند، خود را بر روی صندلی مستقر کند و احتیاج به کمک دیگران ندارد.

سوخت این ویلچر، بنزین و قدرت موتور آن هفت اسب بخار است که از طریق چرخ دنده‌ها قدرت آن در کشش شنی‌ها جهت بالا رفتن از پله‌ها و موانع به نیرویی بیش از هزار کیلوگرم تبدیل می‌شود.

 تمام شاسی، بدنه و سیستم صندلی ویلچر، ابتکاری و کلاج آن اتوماتیک است و در مواقع خطر یا خاموش شدن موتور در شیب‌ها، ویلچر کاملاً ثابت می‌ماند و اصلاً پس نمی‌رود.

هزینه ساخت ویلچر شنی و حامیان این اختراع!

با بهره گیری از امکانات و وسایل موجود در بازار، برای ساخت این ویلچر بدون در نظر گرفتن هزینه‌های جانبی و طراحی، ۳ میلیون و صد هزار تومان هزینه شده که این هزینه از طریق دفتر بنیاد نخبگان تقبل و به پاس این ابتکار و اختراع، به اینجانب اهدا شده است.

این ویلچر، ثبت اختراع شده و در جشنواره بین‌المللی تهران از طرف دولت تایوان تندیس اژدهای آتشین و دیپلم افتخار گرفته است، اما متأسفانه به علت نبود حامی مناسب و ناتوانی مالی خودم، این دستگاه هنوز به تولید انبوه نرسیده است و همچنان لحظه شماری می‌کنم که کسی از راه برسد تا با تولید آن به صورت مشارکتی یا خرید کامل امتیاز دستگاه، زمینه را برای بهره‌مندی معلولان و جانبازان از این وسیله فراهم کند.

ایده‌ها و ابتکارات جدید؟

اگر مورد حمایت مادی و معنوی قرار گیرم و امکانات در اختیارم باشد، می‌توانم در هر زمینه‌ای و متناسب با وضعیت معلولان و مشکلات جامعه، وسایل کمکی نوین و ابتکاری بسازم.

 برای کمک و نجات مردم از زلزله، طرح‌هایی جهت اعلام خطر زلزله داشته و آن را به متولیان امر ارایه کرده‌ام، اما متأسفانه تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

برای مقابله با آتش سوزی جنگل‌های ایلام، مبارزه با آفت کرم ساقه خوار بلوط، رفع مشکلات آب استان، رفع آلودگی هوای شهرهای بزرگ و کوچک ایده‌ها و طرح‌های ارزان قیمت و با قابلیت اجرایی بالا، داشته و دارم و آمادگی کامل خود را برای هرگونه همکاری و همراهی با متقاضیان اعلام می‌دارم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.