برخی از هتلها با وجود ستارههای بسیاری که در سردر آنها نقش بسته و هزینه هنگفتی که به واسطه این ستارههای طلایی از مسافر دریافت میکنند، خدمات و امکانات مناسب را ارائه نمیدهند.
ممکن است این خدمات شامل تعویض روتختی و تمیز کردن اتاقها شود یا پرسنلی که در هتل فعالیت میکنند. در هر حال قصور در هر یک از این موارد میتواند امتیازی منفی در ارائه خدمات یک هتل به شمار آید.
بهره گرفتن از پرسنل فصلی که در بیشتر مواقع آموزش لازم جهت فعالیت مورد نظر را ندیدهاند یکی از رایجترین ضعفهای هتلهای پرستاره و کم ستاره است. بیشتر هتلداران دلیل این امر را کاهش ضریب اشغال و نبود مسافر در فصول مختلف سال عنوان میکنند.
این بهانه، گویی در تمام هتلهای ایران به صورت همهگیر درآمده چنانکه در هتلهای مشهد نیز که به گفته محمد قانعی رییس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی، به طور میانگین در طول سال بیش از 60 درصد ضریب اشغال دارند، از چنین راهکاری یعنی بهره گرفتن از یک شخص به عنوان مهماندار رستوران، مسئول پذیرش، صندوقدار و حمل کننده چمدانها استفاده میشود.
قانعی فعالیت نیروهای غیرآموزش دیده را در هتلها یک نوع هنجار شکنی عنوان کرد و گفت: «گاه یک مهماندار میتواند در شرایط خاص، حمل بار را نیز انجام دهد ولی بهره گرفتن از یک نیرو در سمتها و بخشهای مختلف خدماتی توجیهی ندارد و باید مورد بررسی قرار گیرد چراکه این امر بر مسافر تاثیر روانی منفی میگذارد.»
رییس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی در ادامه اظهار کرد: «برخی از این هتلها به دلیل ترافیک کاری و ازدحام مسافران که به دلیل تاخیر و یا زود رسیدن مسافران اتفاق میافتد با تداخل خدمات رسانی روبهرو شده و این امر سبب بهره گرفتن از کارکنان در بخشهای مختلف خدماتی هتل میشود.»
به گزارش CHN، این توجیهات در شرایطی عنوان میشود که با وجود ازدحام مسافران، برآورده کردن نیازهای آنها از جمله پذیرش، اسکان و ساماندهی وسایل آنها نیازمند پرسنل آموزش دیده در هر یک از این بخشهای خدماتی است که باید در تمام ساعات و لحظات در پست خود خدمت کنند.
به گفته قانعی حدود 85 درصد هتلهای مشهد استانداردسازی شدهاند این درحالی است که مشاهده شده است هتلهای 4 ستاره نیز همانند سایر هتلهایی با ستارههای کمتر از پرسنلی که آموزش لازم را ندیدهاند جهت ارائه خدمات به مسافران استفاده میکنند.
در اینجا این سوال مطرح میشود که معیارهایی که برای استانداردسازی هتل مد نظر قرار گرفته چه هستند که در هتلهای لوکس با چنین مواردی روبهرو میشویم؟
به گفته وی اگر هتلی استانداردها را در نظر نگیرد اتحادیه در صدد تنزل ستارهها و درجه آن برخواهد آمد. این درحالی است که برخی از هتلهای اطراف حرم به دلیل استقبال بیش از حد مسافران برای اقامت در آنها به خود این اجازه را میدهند که از خدمات خود بکاهند و هرآنچه را به نفع خودشان است اجرا کنند.
به گزارش CHN، اگر شخصی به طور همزمان در چند نقش فعالیت کند تداخل امور سبب کاهش کیفیت خدمات و به تبع آن عدم رضایت مسافر از هتلی خواهد شد که در آن اقامت دارد. چنین امری سبب کاهش اعتماد مسافران به هتلها و به تبع آن عدم رغبتشان برای اقامت و حضور در هتل خواهد شد در چنین شرایطی است که هتلداران از کاهش ضریب اشغال اتاقهای خود گله میکنند بدون آنکه به خود بگویند" از ماست که برماست"
ممکن است این قصور در هتلی در شرق، غرب، شمال یا جنوب کشور رخ دهد. مهم نیست که مسافر در کدام نقطه از کشور با چنین مسئلهای روبه رو شود، مهم آن است که این تجربه تاثیر منفی بر دیدگاه وی درخصوص هتلها خواهد گذاشت.
شاید هتلی که در تمام ایام سال دارای ضریب اشغال 80 یا 90 درصد است به این مهم توجهی نشان ندهد و تنها سود و درآمد آن دوره برایش مهم باشد ولی باید توجه داشت تمام حلقههای زنجیره گردشگری به یکیدیگر متصل هستند بریکدیگر تاثیر میگذارند. در شرایطی میتوان به توسعه و سوددهی بخش هتلداری امید داشت که خدمات به طور کامل و اصولی استانداردسازی شوند.
۲۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۴:۴۴
کد خبر: 4990
استقبال بیش از حد مسافران برای اقامت در هتلهای اطراف حرم امام رضا(ع) شرایطی را بهوجود آمورده است تا هتلداران توجیه مناسبی برای تداخل خدمات رسانی و بهره گرفتن از کارکنان در بخشهای مختلف خدماتی هتل پیدا کنند در شرایطی که به اعتقاد رییس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی فعالیت نیروهای غیرآموزش دیده در هتلها یک نوع هنجار شکنی است.<BR> <BR>
نظر شما