مشهد- شماری از آتش نشانان بخش خصوصی با بیان اینکه امنیت شغلی ندارند طی روز های گذشته با تجمع در مقابل استانداری خراسان رضوی، خواستار رسیدگی به وضعیت شغلی و تجدید نظر در این موضوع شدند.

آتش نشانان بخش خصوصی مشهد احساس امنیت ندارند/موافقان و مخالفان چه می گویند؟

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، یکی از آتش‌نشانان در گفت وگو با گزارشگر ما با بیان اینکه، بی‌گمان خصوصی سازی آتش نشانی نبود امنیت برای آتش نشان و شهروندان را در پی خواهد داشت، گفت: این در حالی است که خصوصی سازی آتش نشانی فقط در راستای منافع مالی شهرداری رخ داده است.

آتش نشان دیگری هم با اشاره به نادیده گرفته شدن ۵ سال از سابقه کاری آتش نشانان بخش خصوصی اظهار داشت: آتش نشانان بخش خصوصی جانفشانانی هستند که خودشان نیاز به نجات دارند.

یکی دیگر از آتش نشانان تجمع کننده هم تفاوت در حقوق، وضعیت رفاهی، شأن و منزلت و نادیده گرفتن سوابق کاری را نوعی اجحاف در حق شهروندی خود و همکارانش عنوان کرد و افزود: این در حالی است که از نظر شغلی و سختی کار هیچ تفاوتی بین آتش نشانان بخش خصوصی و سازمانی وجود ندارد.    

رد ادعاهای مطرح شده

گزارشگر ما برای پاسخ به این اظهارات سراغ معاون خدمات و محیط زیست شهرداری مشهد می‌رود.

کاظمی با تأیید حضور پنج ساله ۱۲۰ نیروی آتش نشانی جذب شده از طریق بخش خصوصی در چهار ایستگاه آتش نشانی این کلانشهر گفت: اما ادعای شرایط متفاوت رفاهی و معیشتی این افراد با آتش نشانان سازمانی پذیرفته نیست، به گونه‌ای که حتی تا پارسال که مصوبه یکسان سازی حقوق کارکنان شهرداری در شورای اسلامی شهر مشهد مصوب شد، آن‌ها نسبت به آتش نشانان سازمانی حقوق بیشتری دریافت می‌کردند.

وی تفاوت بین شأن و منزلت این آتش نشانان با آتش نشانان سازمانی را هم رد کرد و اظهار داشت: محاسبه نشدن پنج سال سابقه کار آتش نشانان بخش خصوصی هم مربوط به قانون وزارت کشور است.

وی با بیان اینکه پارسال که مجوز جذب ۳۰۰ آتش نشان به شهرداری مشهد از طریق شرکت در آزمون داده شد، شرکت در آن آزمون شرایط خاصی داشت، افزود: یکی از این ضوابط «شرط سنی» بود، بنابراین آتش نشانان بخش خصوصی خواستار این بودند که سابقه فعالیت آنان در شرط سنی لحاظ شود، اما با وجود پیگیری موضوع، وزارت کشور آن را نپذیرفت.

مخالفان خصوصی سازی

عضو شورای اسلامی شهر مشهد هم در گفت وگو با گزارشگر ما، خصوصی سازی آتش نشانی را زیر سؤال برد و گفت: معتقدم چون آتش نشانی یک دستگاه حاکمیتی است، باید تحت نظارت مؤسسه و نهاد مربوط باشد.

جهانبخش با اشاره به احتیاط‌های بخش خصوصی افزود: این در حالی است که این محدودیت‌ها می‌تواند، آتش نشان را در انجام وظیفه با مشکل روبه رو کند.

به گفته وی، از همه مهم‌تر اینکه واگذاری آتش نشانی به بخش خصوصی ممکن است، به کاهش انگیزه در آتش نشان‌های تحت قرارداد بخش خصوصی منجر شود، زیرا امنیت شغلی آنان کم است.

جهانبخش در پاسخ به این پرسش که آیا واگذاری آتش نشانی به بخش خصوصی ادامه خواهد یافت هم گفت: مجموعه شهرداری به دنبال این است که این خصوصی سازی انجام شود که البته در شورا هم چنین اعتقادی بین برخی اعضا وجود دارد.

وی ادامه داد: البته با توجه به اتفاق رخ داده در تهران و حادثه پلاسکو تصور بر این است که انگیزه در شورای شهر مشهد برای اینکه آتش نشانی به بخش خصوصی واگذار نشود، بیشتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.