به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، موقعیت جغرافیایی ویژه آذربایجان غربی دسترسی آسان کشورمان به بازارهای جهانی را فراهم کرده است بهطوریکه جاده و ریلهای ارتباط با اروپا و بهویژه مبادی اصلی ورود و خروج کالا و مسافر از کشور به اروپا و برعکس در آذربایجان غربی قرار دارد.
اما متأسفانه طرحهای توسعهای درزمینهٔ زیرساختهای راه نهتنها با کندی در حال اجرا بوده بلکه قدمت برخی از طرحهای مهم به چندین سال میرسد، راههای موجود نیز از شرایط و وضعیت نامطلوبی برخوردارند.
طرحهای توسعهای درزمینهٔ زیرساختهای راه نهتنها با کندی در حال اجرا بوده بلکه قدمت برخی از طرحهای مهم به چندین سال میرسدوجود پیچهای تند و خطرناک، نبود علائم مناسب راهنمایی و رانندگی، در کنار چالههای متعدد موجب شده راههای استان بهخصوص راههای شهرهای مرزی استان بهجای یک ظرفیت برای توسعه اقتصادی و گردشگری به معضلی اساسی تبدیل شوند.
بیتوجهی برخی مسئولان بهضرورت توسعه راههای استان و نیز اتمام طرحهای نیمهتمام این حوزه از سالهای گذشته تاکنون نهتنها موجب عقبماندگی در اقتصاد استان میشود بلکه سبب مشکلات فراوانی برای شهروندان ازجمله سلب آسایش، تصادفات و ... هم میشود.
نبود بزرگراه و آزادراه مناسب در این استان که رفع آن همواره از مطالبات جدی مردم منطقه به شمار میرود موجب شده شکوفایی ظرفیتهای استان در بخشهای مختلف ازجمله گردشگری، تجارت و اقتصاد دچار مشکلات اساسی شود.
اقدامات مُسکن وار و مقطعی ازجمله لکهگیری و چاله پرکنی راههای مواصلاتی و مرزی در استان تاکنون نتوانسته جوابگوی مطالبات مردمی در این بخش باشد چراکه به دلیل شرایط آب و هوایی سرد استان مرمت و نگهداری راهها در استان نیازمند اقدامات اساسی است.
وعده استاندار برای سال ۹۶
استاندار آذربایجان غربی در ماههای پایانی سال ۹۵ در جمع مدیران و کارکنان گمرکات آذربایجان غربی در این زمینه گفت: با نگاه ویژه دولت، سال ۹۶ سال مهمی برای تکمیل راههای مرزی آذربایجان غربی است و در سه جاده مهم استان فصل جدیدی از ساختوساز آغاز خواهد شد.
قربانعلی سعادت افزود: از ابتدای کار دولت یازدهم سه محور مرزی سرو، رازی و تمرچین را جادههای اقتصادی آذربایجان غربی نامگذاری کردیم و پس از انجام بخشی از امور با شیوه مدیریت بدون پول، سال ۹۵ با حمایتهای رئیس سازمان برنامهوبودجه ردیف و اعتبار لازم برای تکمیل این سه جاده تخصیصیافته است و در سال آینده فصل جدیدی از ساختوساز در این محورها را شاهد خواهیم بود.
وی با اشاره به اینکه مرزها فرصت مناسبی برای توسعه آذربایجان غربی محسوب میشوند، افزود: تکمیل زیرساختهای مرز رازی خوی به دلیل استقبال مردم از اولویتهای ماست و علاوه بر اختصاص بودجه مناسب برای تکمیل راه دسترسی این مرز، کارهای لازم برای تملک زمین و طراحی پایانه مرزی آن انجامشده است و با حل برخی مشکلات مرزی با ترکیه کارهای جدیدی در این مرز آغاز خواهد شد.
استاندار آذربایجان غربی در خصوص مرز سرو در ارومیه نیز گفت: سال ۹۶ برای تکمیل جاده ارومیه- سرو اعتبار مناسبی اختصاصیافته است و در صورت تصویب منطقه ویژه اقتصادی در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در این منطقه بهویژه شهر سرو دگرگونی اقتصادی قابلتوجهی به وجود خواهد آمد.
سعادت در مورد مرز تمرچین در پیرانشهر نیز گفت: دولت برای تکمیل جاده نقده به پیرانشهر و پیرانشهر به تمرچین در سال ۹۶ ردیف بودجه اختصاص داده است و در حال انتخاب پیمانکار واجد شرایط هستیم.
جادههای ترانزیتی آذربایجان غربی ساماندهی میشود
معاون راهداری اداره کل راهداری و حملونقل جادهای آذربایجان غربی نیز در خصوص وضعیت جادههای مرزی آذربایجان غربی گفت: استان به دلیل دارا بودن پنج پایانه مرزی، قرار گرفتن در کریدور شرق به غرب و نیز واقعشدن جاده ابریشم سرشاخه مهم و شاهراه ارتباطی ایران به اروپا به شمار میرود.
ارسلان شکری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه هماکنون جادههای مرزی استان در دست احداث، تعریض، تعمیر و بازسازی است عنوان کرد: در حال حاضر با توجه به ترافیک، تعریض و ارتقای جادهها بهخصوص جادههای ترانزیتی و مرزی در اولویت قرار دارند.
وی ادامه داد: در حال حاضر طرحهای مهمی ازجمله کریدور شمالی ۱۰ بندر امام خمینی(ره) که به بازرگان ختم میشود، محور تبریز- مرند- بازرگان در دست پیمانکار بوده و نیز احداث چهار تقاطع در جاده مرزی خوی- قطور در دست اجرا هستند.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حملونقل جادهای آذربایجان غربی بابیان اینکه هماکنون وضعیت تمامی جادههای مرزی و ترانزیتی استان در شرایط مطلوبی قرار دارد، گفت: هرچند برای رسیدن به استانداردها نیازمند اقدامات اساسی و زیادی هستیم.
امسال روکش ۱۵۰ کیلومتر راه شریانی آذربایجان غربی اجرایی میشود
شکری از وجود ۱۳۰۰ کیلومتر راه شریانی و ترانزیتی در استان خبر داد و گفت: امسال شعار راهداری و حملونقل جادهای استان ایمنی است و در این راستا روکش ۱۵۰ کیلومتر از راههای شریانی استان اجرایی میشود.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حملونقل جادهای آذربایجان غربی با تأکید بر اینکه اقدامات کلی در خصوص ساماندهی جادههای ترانزیتی و مرزی استان تابع اعتبارات موردنیاز است، افزود: با توجه به منابع، اعتبارات و امکانات موجود راهداری فوری و اضطراری از قبیل لکهگیری، چاله پرکنی، حریم زنی، ساماندهی حفاظها و... در حال اجراست.
وی ادامه داد: اما روکشهای اساسی، اصلاح، احداث و تعمیر و نگهداری راههای استان نیازمند اعتبارات ویژه است که هنوز ابلاغ نشده و در صورت ابلاغ برابر موافقتنامهها اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.
بسیاری از راهها و جادههای استان بهخصوص جادههای مرزی متعلق به بیش از یک سده گذشته استشکری با تأیید بر اینکه احداث بسیاری از راهها و جادههای استان بهخصوص جادههای مرزی متعلق به بیش از یک سده گذشته است عنوان کرد: این راهها طی سالهای گذشته بهتناسب ترافیک و اعتبار تعریض و اصلاحشدهاند اما اقدامات اساسی در این زمینه اعتبارات کلانی نیاز دارد.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حملونقل جادهای آذربایجان غربی گفت: به دلیل نمکپاشی و برفروبی برخی جادههای استان آسیبدیدهاند بهمحض شرایط آب و هوایی مساعد و تخصیص اعتبارات مناسب اقدام به ساماندهی و مناسبسازی خواهیم کرد.
جادههای آذربایجان غربی از شرایط مطلوبی برخوردار نیستند
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آخرین وضعیت راههای استان بهخصوص جادههای مرزی گفت: استان به دلیل هممرزی با سه کشور دارای راهها و جادههای متعدد ازجمله جادههای مرزی، جادههای منتهی به مرزها و نیز کل جادههای استان است.
هادی بهادری با بیان اینکه جادههای مرزی استان شامل ارومیه- سرو، تمرچین- پیرانشهر، جاده ترانزیتی ماکو- بازرگان و خوی- رازی است افزود: تمامی راهها و جادههای مرزی این مناطق در دست پیمانکار بوده و در حال تعریض، احداث، مناسب سازی و... است هر چند روند برخی از جادهها به دلیل اعتبارات محدود کند بوده ولی پیش بینی میشود در در حالت کلی بخواهیم جادههای آذربایجان غربی را ارزیابی کنیم هم اکنون راههای استان از شرایط مطلوب و استانداردی برخوردار نیستند و نیازمند توجه و ساماندهی اساسی استسالجاری شتاب بیشتری به دلیل تزریق اعتبارات مناسب بگیرد.
وی ادامه داد: برخی راهها و جادههای مرزی که از دل کوهها عبور میکند نیز به دلیل مسائل امنیتی و سیاسی توسط نیروهای نظامی و انتظامی مدیریت میشوند که در شرایط بسیار مطلوبی قرار دارند.
بهادری خاطرنشان کرد: اما در حالت کلی بخواهیم جادههای آذربایجان غربی را ارزیابی کنیم هماکنون راههای استان از شرایط مطلوب و استانداردی برخوردار نبوده و نیازمند توجه و ساماندهی اساسی هستند.
هرچند معاون راهداری اداره کل حملونقل و راهداری آذربایجان غربی به همراه بهادری نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی معتقد هستند جادههای مرزی آذربایجان غربی از وضعیت مطلوبی برخوردار بوده و در شرایط مناسبی قرار دارند اما نماینده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت در مجلس شورای اسلامی طی گفتگو با یکی از خبرگزاریهای استان از وضعیت نامناسب راههای مرزی بهشدت گلایهمنداست.
جادههای نامناسب مرزی آذربایجان غربی مانع اصلی توسعه تجارت بینالمللی
نماینده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت در مجلس شورای اسلامی معتقد است: فقدان راههای مناسب در آذربایجان غربی و اتکا به جادههای بیکیفیت و ناامن کنونی مانع از ایجاد شتاب در توسعه تجارت بینالمللی در منطقه آزاد ماکو است.
عینالله شریف پور با تأکید بر اینکه مشکلات در حوزه راهسازی شهرهای منطقه آزاد ماکو و نیز چالدران سبب شده است که این شهرها از توسعه در دیگر حوزهها عقب بماند اظهار داشت: چالدران شهری مرزی دارای اقلیم سرد بوده و متأسفانه ازنظر تأمین زیرساختها ازجمله راه که مهمترین زیرساختها به شمار میرود در میان ۱۷ شهرستان آذربایجان غربی در ردیف آخر واقعشده است.
فقدان راههای مناسب در آذربایجانغربی و اتکا به جادههای بی کیفیت و نا امن کنونی مانع از ایجاد شتاب در توسعه تجارت بین المللی در منطقه آزاد ماکو است
وی بابیان اینکه راههای روستایی چالدران کاملاً شوسه است، گفت: وضعیت شهرستان پلدشت ازنظر راه و جادههای مواصلاتی اسفبار است.
وی ادامه داد: از پلدشت به زنگنه که یک جاده مرزی محسوب میشود هیچگونه استانداردی وجود ندارد و به سبب پیچهای خطرناک و نبود علائم راهنمایی و رانندگی همواره شاهد حوادث ناگوار و از دست رفتن هموطنانمان در این نقطه از ایران هستیم.
شریف پور، وضعیت جادههای قرهضیاءالدین به شهرک ارس و ارس به پلدشت را نیز نامناسب خواند و گفت: جادههای این شهرستانها مربوط به قبل از انقلاب است و از وضعیت نابسامانی برخوردار هستند.
نماینده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت در مجلس شورای اسلامی از مسئولان دولت خواست تا با توجه به مناطق محروم کشور بهویژه شهرهای مرزی، زیرساختهایی از قبیل راه را فراهم و زمینه توسعه را در آنها افزایش دهد.
بههرروی محورهای مواصلاتی بهعنوان یک زیرساخت مهم و اساسی در توسعه همهجانبه آذربایجان غربی بهعنوان تنها استان هممرز با سه کشور خارجی در حال حاضر در شرایط استاندارد و مناسبی قرار ندارد، باید دید دولت یازدهم که پیشازاین وعدههای زیادی در این زمینه داده در ماههای پایانی عمرش با تخصیص و تحقق اعتبارات موردنیاز گام اساسی برای رفع این مشکل در منطقه برمیدارد یا خیر!
نظر شما