مشهد- نرخ میوه هایی مانند سیب و پرتقال از هفته گذشته گران شده است و برای خرید برخی میوه‌ها مانند گلابی ۱۸ هزار تومان، ملون ۲۸۰۰، شاه پسند ۴۸۰۰ و موز تا ۵۵۰۰ تومان باید پرداخت کرد، که انصافاً گران است.

سبد کالای خانواده‌ها هر روز سبک‌تر می‌شود/میوه های نوبر در کورس قیمت

فاطمه معتمدی: بعد از افزایش قیمت سیب‌زمینی و پیاز حالا این گرانی به میوه بخصوص سیب و پرتقال رسیده است.
یک شهروند که برای خرید سیب به یکی از میوه فروشی‌های سطح شهر مراجعه کرده است، با انتقاد از گران شدن قیمت میوه گفت: با گرم شدن هوا میزان مصرف میوه افزایش می‌یابد با این حال کسی جرئت نمی‌کند با این قیمت‌های گران اقدام به خرید کند.
وی با اشاره به قیمت پرتقال بیش از ۶۰۰۰ تومانی، سیب بیش از ۵۰۰۰ تومانی اضافه کرد: دیدن اتیکت قیمت میوه‌های مانند کیوی ۶۸۰۰ نوبرانه هایی مانند گوجه سبز ۱۵ تا ۲۰ هزار تومانی و انبه ۵۰ هزار تومانی پای بسیاری از خانوارها را برای خرید میوه سست می‌کند؛ چرا که توانی برای پرداخت ندارند.

پرتقال ۱۰ هزار تومانی

وی با اشاره به تفاوت معنا دار قیمتی میوه در نقاط مختلف سطح شهرافزود:اینکه سیب در یک نقطه از شهر ۳۵۰۰ و در گوشه دیگر شهر تا ۷۰۰۰ تومان هم به فروش می‌رسد و یا پرتقال در مغازه‌ای ۴۰۰۰ و در جایی دیگر باید همان را به قیمت ۱۰ هزار تومان خریداری کرد؛ بنابراین این همه تفاوت جای پرسش دارد.
یک شهروند دیگر نیز اضافه کرد: در حالی که گفته می‌شود، نرخ سود میوه در سطح خرده فروشی ۳۵ درصد است، اما این مسئله چندان رعایت نمی شود و برخی از میوه فروشان تا بیش از ۵۰ درصد سود دریافت می‌کنند
وی تصریح کرد:نکته آزار دهنده دیگر اینکه در حالی که نرخ سود بالا به دلیل خراب شدن برای میوه لحاظ شده است و طبق این، باید در همه جا مشتری حق انتخاب و دست چین میوه داشته باشد، اما معمولا مغازه‌دار اجازه نمی‌دهند و به صورت درهم میوه را در بسته‌بندی از قبل تهیه شده تحویل مشتری می‌دهد که در این صورت مردم هم میوه را گران خریده‌اند و هم اینکه در بین آن میوه خراب و با کیفیت پایین نیز وجود دارد.
وی ادامه داد:در برخی مغازه‌ها مشتری برای خرید میوه دست چین شده، باید جنس خود را با قیمت بیشتری خریداری کند در حالی که سود ۳۵ تا ۵۰ درصدی میوه برای همین منظور است و دریافت اضافه بر آن مساوی با سود بیشتر است؛ بنابراین جای پرسش دارد که میوه فروش از چند جا باید سود بخورد.
یکی از بانوان هم با اشاره به اختلاف قیمتی میوه در میادین میوه مانند سپاد و نوغان با سطح شهر، گفت: در حالی در مغازه‌های سطح شهر هندوانه به قیمت ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ به فروش می‌رسد که قیمت آن در میادین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان است.
به دنبال این صحبت‌ها سری به بازار نوغان زدیم که گفته می‌شود حدود ۵۰ درصد خرده فروشان سطح شهر اجناس مورد نیاز خود را از این میدان تهیه می‌کنند. در میدان بار نوغان با ۱۱۰ غرفه، میوه با نرخ سود پنج تا هفت درصد عرضه می‌شود.
 در یکی از این غرفه‌ها نرخ هنداونه ۵۰۰، ملون ۱۳۰۰، پرتقال ۱۳۰۰ و سیب ۱۵۰۰ بود و در واحد بعدی توت فرنگی سبدی کیلویی ۴۳۰۰ تا ۴۸۰۰ تومان و سیب قرمز ۳۰۰۰ تومان، سیب زرد ۳۷۰۰ و پرتقال شمال ۳۲۰۰ به فروش می‌رسید.
مقابل غرفه دیگر که خریداران در حال چانه زدن برای خرید به قیمت کمتر بودند نیز نرخ هندوانه ۱۰۰۰، موز ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰، کیوی و پرتقال ۱۵۰۰ خیار ۱۲۰۰ و گوجه ۲۰۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده بود و سیب زمینی و پیاز هم هر چهار کیلو به قیمت ۶۰۰۰ تومان به فروش می‌رسید.

هندوانه ۷۰۰ تومانی

در بازار سپاد نیزکه بار به طور عمده به صورت کلی به فروش می‌رسد، نرخ هندوانه جیرفت دریکی از غرفه‌های این بازار ۷۰۰ تومان، توت فرنگی سبدی ۵۰۰۰ تومان، کیوی ۴۵۰۰ و خربزه ۲۵۰۰ تومان به فروش می‌رسید.

در یکی دیگر از غرفه ها نیز قیمت پرتقال شمال را ۳۵۰۰، پرتقال جنوب ۵۰۰۰ تومان، توت فرنگی به صورت سبدی ۶۰۰۰ تومان، سیب زرد ۴۵۰۰ و سیب قرمز ۳۵۰۰ تومان تعیین شده بود.
فروشنده یکی از غرفه‌های میدان سپاد نیز با تأیید گران شدن قیمت سیب و پرتقال گفت:بیش از سه روز است که قیمت این دوقلم افزایش یافته است و دلیل آن اتمام محصول با توجه به پایان فصل است.
وی اضافه کرد: در این میدان، میوه به صورت کلی فروشی عرضه می‌شود و غرفه‌های میدان بار نوغان اجناس مورد نیاز خود را از سپاد تأمین و خریداری می‌کنند.
وی گفت:بار از روستاییان و تولید کنند گان نقاط مختلف استان و کشور به طور عمده به صورت امانت وارد سپاد و در این جا به صورت کلی به فروش می‌رسد ضمن اینکه قیمت‌ها در این بازار با سطح خرده فروشی تفاوت زیادی دارد.
وی در ادامه به نرخ ۷۰۰ تومانی هندوانه، گوجه سبز پنج و ۱۰ هزار تومانی (بسته به کیفیت)، موز ۴۵۰۰ تومانی اشاره کرد.

بازارخراب

یک میوه فروش خرد نیز که برای تهیه اقلام مورد نیاز واحد خود به این بازار مراجعه کرده بود، گفت: تغییر قیمتی و افزایش نرخ ها سبب شده است وضعیت خرید و فروش میوه در مشهد خراب باشد و رونقی نداشته باشد.

وی با اشاره به گران شدن نرخ سیب زمینی و پیاز در ۱۰ روز گذشته گفت: قبل از گران شدن، این کالا به نرخ ۸۰۰ تومان عرضه می‌شد، اما اکنون قیمت پیاز در سطح بازار سپاد از ۱۲۰۰ تا ۱۷۰۰ است و سیب زمینی نیز بین ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ به فروش می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.