بیرجند- مدیر مرکز بیماران خاص خراسان جنوبی از یک هزار و ۸۲۲ بیماران سرطانی و صعب العلاج در استان خبر داد و گفت: سرطان دستگاه گوارش در استان رتبه اول را دارد.

 افزایش آمار بیماران سرطانی/ سرطان دستگاه گوارش در ‌خراسان جنوبی رتبه نخست را دارد

به گزارش قدس آنلاین، هادی دهقان، تعداد بیماران سرطانی و صعب العلاج استان را هزار و ۸۲۲ نفر اعلام کرد و اظهار داشت: در گذشته سرطان پوست رتبه اول را در استان داشت اما با توجه به خود مراقبتی افراد و انجام اقدامات پیشگیرانه درصد این بیماری کاهش یافته و در حال حاضر سرطان دستگاه گوارش در استان رتبه اول را دارد.

وی با توجه به افزایش آمار بیماران سرطانی در استان، سرطان دستگاه گوارش بیشترین میزان آمار را به خود اختصاص داده است ادامه داد: سرطان پروستات در مردان و پستان در زنان استان بالاترین آمار را بعد از سرطان دستگاه گوارش به خود اختصاص داده است. 

مدیر مرکز بیماران خاص استان خراسان جنوبی بابیان این که از مجموع ۸۲۲ بیمار خاص استان،  ۲۶۳ بیمار دیالیزی ،۷۷ بیمار مبتلا به تالاسمی و ۱۴۵ بیمار مبتلا به هموفیلی هستند گفت: از این تعداد  ۱۷۵ بیمار مبتلا به ام اس و  ۱۶۲ بیمارپیوندی هستند.

دهقان اظهار داشت: در بین بیماران زیر پوشش این مرکز، بیشترین مشکل را بیماران دیالیزی دارند و ناچارند یک روز درمیان به مراکز دیالیز مراجعه و بیشترین هزینه را پرداخت کنند و همچنین به اجبار بیش از ۸۰ درصد این بیماران باید پیوند شوند که هزینه‌های زیادی را متحمل می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه همه بیماران دیالیزی استان در نوبت دریافت کلیه از بیماران مرگ مغزی هستند خاطرنشان کرد: اگرچه دریافت کلیه از بیماران مرگ مغزی رایگان است امابیماران کلیوی برای انجام آزمایشات و اقدامات پاراکلینیک تا ۵ میلیون تومان هزینه می‌پردازند.

مدیر مرکز بیماران خاص استان خراسان جنوبی از ممنوعیت دریافت کلیه یا هر عضو دیگر از فرد زنده در آینده نزدیک خبر داد و گفت: ایران تنها کشوری است که از فرد زنده عضو می‌گیرد و برابر بخشنامه ابلاغی قرار است این اقدام ممنوع شود.

دهقان گفت: بیماران مبتلا به تالاسمی به دلیل مشکلات خونی که دارند به اجبار باید هر شب آمپول مخصوص تزریق و هر ماه یک بار برای تزریق خون به مراکز درمانی مراجعه کنند.

وی تأمین هزینه‌های دارو و ارائه خدمات توانبخشی به مبتلایان ام اس در استان را از نیازهای این بیماران دانست و افزود: در صورت تامین بودجه و موافقت مجلس قرار است در سیستم جامع حمایتی وزارتخانه بیماران  مبتلا به سلیاک، ای بی و پی کیو که بیش از ۱۰۰ نفر در استان هستند نیز زیر مجموعه بیماران خاص قرار گیرند و حمایت شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.