سرمربی تیم فوتبال نوجوانان ایران با اشاره به موفقیت های تیمش در جام جهانی گفت: امام رضا(ع) درجام جهانی ما را تنها نگذاشت.

عباس چمنینان در گفتگو با قدس: امام رضا(ع) درجام جهانی ما را تنها نگذاشت

قدس آنلاین - گروه ورزشی: عباس چمنیان، یکی ازمربیان سازنده فوتبال مشهد نقشی انکارناپذیردرموفقیت های بزرگ تیم نوجوانان ایران ایفا کرد و موفق شد با کوچینگ مناسب خود ازنوجوان های ایرانی مردانی با اراده بسازد. مردانی که دراین تورنمنت بزرگ و مهم موفق شدند دو تیم ازفوتبال ناب آمریکای جنوبی را درهم بکوبند(مکزیک و کاستاریکا) وتیم نوجوانان آلمان را هم با نتیجه ای خیره کننده مغلوب کنند. عباس چمنیان براین باوراست که کامیابی های تیم نوجوانان ایران محصول یک سال ونیم کاروتلاش است.

روزها و شب هایی او دورازخانواده اش درکمپ تیم های ملی مشغول کاربا نوجوانان های ایرانی بود. چمنیان حالا ازیک سال و نیم زحمت بی وقفه ای درتیم نوجوانان ایران داشته احساس ارامش می کند. آرامشی که ناشی ازکسب افتخاری بزرگ دراین رقابت ها بود. شاید اگرتیم نوجوانان ایران به تیم اسپانیا برنمی خورد، حتی می توانست روی سکوی این رقابت ها هم برود اما برای فوتبال ایران که تا قبل ازجام جهانی نوجوانان هند، هیچ گاه حضوردرجمع هشت تیم برتردنیا را تجربه نکرده بود، همین پیروزهای هم تاریخی وبی نظیراست...

* اقای چمنیان لازم است دوباره به شما تبریک بگوییم. شما وبازیکنان تان نتایجی را درجام جهانی نوجوانان رقم زدید که فوتبال ایران هرگزبه خود ندیده بود. گرچه درفوتسال وفوتبال ساحلی روی سکوهم رفته ایم اما درهیچ رده ای ازفوتبال چنین موفقیت بزرگی به دست نیامده بود. خودتان را درکسب این پیروزی چه قدرسهیم می دانید؟
- سهم آن چنانی ندارم. همه اش تلاش و زحمت بچه ها بود. من فقط ایده هایم را به آن ها گفتم و آن ها هم پیاده کردند. آن چیزی که باعث موفقیت این تیم شد باوربچه ها نسبت به من بود. آن ها وقتی تلاش های شبانه روزی و بی وقفه من را می دیدند، وقتی می دیدند که چهارماه اززندگی ام دورازخانواده بودم وحتی یک روزکامل هم نتوانستم درکناراعضای خانواده ام باشم، تلاش خود را بیشترمی کردند. بچه ها کوهی ازانگیزه بودند چون می دیدند من مثل یک کوه پشت آن ها هستم. کوهی که هیچ نشانه هایی ازتزلزل نداشت و محکم واستواربود.

* این شب بیداری ها و تلاش های بی وقفه شما برای ساختن تیمی متفاوت دررقابت های جام جهانی اما به خوبی نتیجه داد. حالا احساس راحتی می کنید؟
من مربی ام ویک مربی نباید هرگزدست ازتلاش بردارد. راه من ادامه دارد. یعنی می خواهم به همین منوال جلو بروم. سخت تلاش کنم وفوتبال این کشوررا درحد وسع وتوانایی های خودم بسازم. من سخت کارمی کنم. یعنی یاد گرفته ام که باید سخت کوش باشم و انتظاردارم که شاگردانم هم همین ویژگی راداشته باشند که خداراشکردرتیم نوجوانان این وضعیت وجود داشت وبچه ها تلاش بسیاری درراه موفقیت داشتند.

* پیش بینی می کردید چنین نتیجه ای رقم بخورد؟
یک سال ونیم قبل وقتی درهمین هند بازی های انتخاب جام جهانی که قهرمانی آسیا هم بود را برگزارمی کردیم به بچه ها گفتم شما استحقاق رفتن به فینال را دارید وقطعا درجام جهانی می درخشید. همین اتفاق هم افتاد و تیم نوجوانان درمسیری قرارگرفت که انتظارش بود. ما درحالی به این موفقیت ها رسیدیم که تدارک آن چنانی برای ما نشده بود. ما اردوهای زیادی نداشتیم. بازی های تدارکاتی ما هم درحداقل بود اما همان ها را هم به فال نیک گرفتیم و سعی کردیم از امکاناتی که دراختیارمان قرارگرفته به نحو مطلوب استفاده کنیم.

* مقابل آلمان نتیجه ای شگفت انگیزرقم خورد. مقابل مکزیک هم یکی ازتیم های نامی فوتبال دنیااست همین طور. چه شد که نوجوانان ایران بی هیچ ترس وواهمه ای به این پیروزی های بزرگ رسیدند؟
دلیلش خودباوری واعتماد به نفس است. اگربه یک نکته درتیم ما توجه کنید می بینید که سوای ازمسائل فنی که درکیفیت بالایی قرارداشت، بازیکنان به لحاظ روح تیمی درجایگاه بسیارخوبی بودند. نوعی خودباوردی اعتماد به نفس درتیم شکل گرفته بود که من نظیرش را جایی ندیده بودم. بچه ها سرشارازانگیزه و میل به خواستن بودند ومن مربی وقتی چنین روحیاتی را درتیم می دیدم احساس می کردم که موفقیت همین نزدیکی هاست. ما برای همین توانستیم با 3 برد پی درپی ازگروه صعود کنیم و مکزیک را هم ببریم. بازیکنان من دراین تورنمنت سرشارازمسئولیت پذیری وحس پیروزی خواهی بودند. من به وجود آن ها افتخارمی کنم.

* ای کاش به اسپانیا نمی خوردید وگرنه شاید روی سکوهم می رفتید.
فلسفه فوتبال اسپانیا را همه می شناسند. آن ها روی یک برنامه دراز مدت جلو می روند. بازیکنان اسپانیا ازپایه با یک برنامه آموزش می بینند وبعد ها درتیم های بزرگسالان هم همین آموزش ها به پیاده می شود. آن ها سبک نوینی را دنبال می کنند ودرفوتبال روزدنیا بی نظیرهستند. دربازی با اسپانیا من می دانستم که کارمان سخت است چون بازی های اسپانیا را دیده بودم اما می خواستم روزسختی را برای آن ها رقم بزنم که دیدید درنیمه دوم این اتفاق افتاد. درنیمه

اول ما قدری تحت تاثیرفوتبال روی زمین حریف بودیم. اسپانیا بارها حضوردرچنین مرحله ای را تجربه کرده بود اما ما دراین مرحله حضورنداشتیم وفکرمی کنم اگریک باردیگردراین وضعیت قراربگیریم می توانیم نتایج بزرگ تری را رقم بزنیم. من ازتیمم راضی ام ومطمئنم که مردم هم ازما راضی هستند چون مقابل غولی همچون اسپانیا نمایش مطلوبی داشتیم.

* راه شما با تیم نوجوانان ادامه خواهد داشت یا اینکه به تیم جوانان می روید؟
باید بنشینیم وبا آقایان تاج و ساکت درباره آینده حرف بزنیم. اولویت من این بچه ها هستند. دوست دارم این بازیکنان درآینده بدل به یکی ازبهترین تیم های تاریخ فوتبال ایران شوند. دورنیست.اما ازطرفی تیم تازه ای ازنوجوانان تشکیل شده که باید برای آن ها هم برنامه ریزی کنیم. انشا الله درنشست هایی که درآینده برگزارمی کنیم به نتایجی می رسیم.

* شما با همین اخلاق محوری کارتان را جلو می برید یا سعی می کنید مسائل فنی را هم لحاظ کنید؟
من درصحبت هایم گفتم که مسائل فنی باید به بهترین شکل درتیم پیاده شود اما اگربهترین تیم فنی دنیا هم باشیم و اخلاق حرفه ای نداشته باشیم به دردنمی خورد. درتیمی که من به جام جهانی نوجوانان بردم، اخلاق حرفه ای نهادینه شده بود. ما می خواستیم دراوج نظم وانضباط فنی و اخلاقی جلو برویم که خداراشکرتا لحظه ای درجام جهانی بودیم این وضعیت حفظ شد. دیدید که بسیاری ازرسانه های معتبردنیا وحتی فیفا ازتیم نوجوانان ما چه تعریف وتمجید هایی کردند. این برای من افتخاراست که ازشاگردانم تعریف می کنند.

* شما دراین تورنمنت بسیارمتین و آرام بودید. یک مربی کاملا خویشتن دارد که می خواست روحیه بزرگی را درتیمش القاء کند. چرا حتی دربهترین لحظه ها حتی بعد ازبه ثمررسیدن گل چهاربه آلمان شما خوشحالی آن چنانی نداشتید؟
فکرمی کنم این طبیعی ترین شکل برخوردبود. یک مربی نباید خودش را خوشحال نشان بدهم. البته می بینم که حتی برخی ازهمکاران من دربالاترین سطح فوتبال خوشحالی های عجیبی بعد اززدن گل های تیم شان دارند. این رفتاردرست نیست ومن به عنوان یک مربی سردوگرم چشیده باید بتوانم خودم را کنترل کنم. خوشحالی من یعنی پایان انگیزه ها. خوشحالی من یعنی رضایت. خوشحالی من یعنی خوردن به بن بست. برای همین سعی کردم حتی دربهترین زمان ها فقط یک لبخند گوشه لبم بنشانم تا این نوجوان ها بدانند که برای بهترشدن باید بجنگند. تا آن ها بدانند که من به این سادگی ها راضی نمی شوم.

* تمرکزروی مسائل روحی وروانی ظاهرا یکی ازروش های شما برای رسیدن به موفقیت است. آقای چمنیان شما اصالتامشهدی هستید ومی دانیم ارادت خاصی به امام رضا(ع) دارید. نقش این بزرگواررا درموفقیت های خودتان وتیم نوجوانان چه قدرمی دانید؟
قطعا خیلی زیاد. البته این طورنیست که انسان بدون زحمت وتلاش ازائمه اطهارطلب کمک کند وبه موفقیت برسد. نه، این طورنیست. خود انسان هم باید زحمت بکشد. درواقع توسل به ائمه می تواند یک مکم روحی وروانی بسیارخوب برای انسان باشد. باورکنید من درمراسم بدرق تیم جوانان وساحلی که درحضوربزرگان ورزش وفوتبال انجام شد به بچه های این دوتیم به خصوص مربیانش گفتم که باید به ائمه تسول کنید. حالا آقا امام رضا(ع) که جایگاه ویژه خودش را دارد. به خصوص برای ما مشهدی ها و بیشتربرای خودم که خانه وزندگی ام درجوارایشان است. من درلحظه لحظه بازی های جام جهانی آقا را درکنارخودم حس می کردم. ایشان لحظه ای ما را تنها نگذاشتند. این را ازته قلبم می گویم که حضورایشان را درکنارخودمان کاملا حس می کردیم.

* اشاره کردید به مراسم بدرقه تیم جوانان وساحلی. درخبرها آمده بود که نشستی هم با آقای وزیرداشتید.
بله، ایشان تقدیرکردند ازما و نگاه آینده نگرانه ای نسبت به تیم های پایه داشتند.من گزارش کاملی ازبرنامه ها واقدام هایی که درتیم نوجوانان شد را به وزیرورزش وجوانان ارائه کردم. نشست خوبی بود وقول دادند که ازما حمایت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.