به گزارش قدس آنلاین، طی ماههای اخیر با بسته شدن سایت ثبت سفارش ابهاماتی درباره وقوع تخلفات در خصوص واردات خودرو مطرح شده است. چندی قبل بود که موضوع تحقیق و تفحص واردات خودرو از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلید خورد. موضوع ابهامات واردات به همین جا ختم نمیشود و اختلاف نظرها به دستور العمل تازهمنتشرشده واردات هم کشیده است.
در روزهای اخیر برخی مقامات وزارت صنعت بهجای توضیح درخصوص ابهامات ایجادشده در واردات خودرو در ماههای بسته بودن ثبت سفارش با بحث افزایش تعرفه واردات خودرو درگیر بوده و از سوی دیگر برخی نمایندگان مجلس نیز بهدنبال طرح کاهش تعرفه واردات خودرو هستند.
در حال حاضر با نامهنگاریهای انجامشده بین وزرای صنعت و اقتصاد و رؤسای گمرک و سازمان توسعه تجارت بهنظر میرسد خودروهای درگمرکمانده تعیین تکلیف شدهاند.
بر این اساس ترخیص خودروهای مانده در گمرک در چهار بخش دستهبندی و درخواست شده است که این بخشها شامل خودروهای با ارزش گمرکی ۴۰ هزار دلار و کمتر، خودروهای با ارزش گمرکی بالای ۴۰ هزار دلار، خودروهای با مدل ۲۰۱۵ و خودروهای با مدل ۲۰۱۶ میشود.
نکته جالب توجه آنکه رئیس سازمان توسعه تجارت پیشنهاد ترخیص خودروهای با ارزش بالای ۴۰ هزار دلار را نیز به وزیر صنعت مطرح کرده و وزیر نیز این پیشنهاد را پذیرفته است. موضوع از آن قرار است که بهتازگی دولت مصوبهای داشته که بر اساس آن واردات خودرو با ارزش بالای ۴۰ هزار دلار ممنوع شده است.
در ادامه لیست خودروهای مذکور از دوره ابتدای سال ۹۵ تا مهر ماه سال جاری قابل مشاهده است، بر این اساس در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان ۱۴۶۵ و در منطقه آزاد بم ۱۵۴۷ خودرو دپو شده که بیشترین تعداد خودرو در گمرکات مناطق آزاد با مجموع ۴۲۸۰ خودرو میباشد، همچنین در گمرک باهنر ۴۸۴؛ در گمرکات تهران ۴۱۸ خودرو و در مجموع ۱۰۸۷ خودرو در گمرکات اجرایی دپو شده است.
نظر شما