کمبود فضای سبز، بحران آب و کاهش سرانه نشاط اجتماعی همه از موضوعاتی است که میتواند این روزها محملی برای آموزش شهروندی به بهانه برگزاری نمایشگاه گل و گیاه باشد. موضوعی که شاید کمتر مورد توجه برگزارکنندگان نمایشگاه قرار گرفته است. نمایشگاه امسال در فضایی به وسعت 3 هکتار و با مشارکت حدود 300 تولیدکننده گل و گیاه داخلی خارجی از کشورهای آلمان، هلند و ترکیه در700 غرفه برپا شد.مسئولان برگزاری نمایشگاه با توجه به استقبال گسترده مردم آمار بازدیدکنندگان از این نمایشگاه را چیزی در حدود 200 هزار نفر تخمین میزنند.
بی توجهی به مشکلات زیرساختی
فخرآرا؛ یکی از پرورشدهندگان گل و گیاه در مشهد که امسال در نمایشگاه شرکت نکرده و تنها برای بازدید به نمایشگاه آمده درباره نمایشگاه و دلیل عدم شرکت در نمایشگاه امسال گفت: نمایشگاه گل و گیاه در این سالها تنها به محلی برای چشم و هم چشمی تولیدکنندگان مختلف تبدیل شده است. سال گذشته چیزی در حدود 40 میلیون تومان هزینه گل آرایی غرفه کردم اما چیزی عاید ما نشد تنها دلیل حضور بسیاری از همکارانم تنها خودی نشان دادن در صنف است وگرنه برگشت سرمایهای از این نمایشگاه متصور نیستیم. بازدیدکنندگان از نمایشگاه تنها برای سلفی گرفتن و تماشای گل و گیاه به نمایشگاه میآیند و خبری از مذاکره و اخذ قرارداد حداقل برای ما تولیدکنندگان نیست.
به گزارش تسنیم ، این تولیدکننده گل و گیاه معتقد است: ای کاش تمهیداتی چیده شود تا در خلال این نمایشگاه، مشکلات تولیدکنندگان گل و گیاه هم مورد توجه و آسیب شناسی مسئولان قرار گیرد. تا امروز اکثر تولیدکنندگان با مشکلات هزینههای آب و برق و نیز نبود زیرساختهای صادرات محصولات روبرو هستند. از طرفی مشکلات اقتصادی سرانه مصرف گل و گیاه را در خانوادهها به حداقل ممکن رسانده این در حالی است که قیمت گل و گیاه نیز روز به روز در حال افزایش است.
محمود صداقت یکی از شهروندان که همراه خانواده برای بازدید به نمایشگاه آمده، معتقد است صرف برگزاری این نمایشگاه برای شادی و نشاط روح و جان شهروندان کافی است.
این شهروند میافزاید: به نظر من در این زندگی ماشینی و پر از دود و ترافیک، همین برگزاری این نمایشگاه و بهانه حضور خانوادهها در این نمایشگاه حالا چه عکس گرفتن با گلها و چه لذت بردن بصری از این زیبایی خدادادی به عنوان کارکرد نمایشگاه کفایت میکند. حالا اگر در این میان شهروندی ترغیب شود و گلدان گل خریداری و به خانه ببرد تا از زیبایی خدادادی آن و فواید تصفیه هوای آن استفاده کند، مسلماً کارکرد نمایشگاه کافی است. البته ای کاش قیمت بلیط نمایشگاه کمی معقولتر بود تا شهروندان مشهدی بتوانند با فراغ بال از این نمایشگاه دیدن کن.
بخش خصوصی در حاشیه
یکی از این تولیدکنندگان گل و گیاه که در نمایشگاه امسال حاضر بود پیرامون اهمیت برگزاری نمایشگاه امسال میگوید: برگزاری چنین نمایشگاههایی در کنار این که به ترویج فرهنگ استفاده از گل کمک میکند، به نوعی حمایت از تولیدکنندگان گل و گیاه استان و شهر مشهد نیز است تا بتوانند دستاوردها و تولیدات خود را به نمایش بگذارند هرچند به نظر من غرفههای شهرداری با توجه به بودجههای دولتی و هزینههای انجام شده و گل آراییها و تزئینات در ابعاد وسیع بیشتر توجه مردم را به سمت خود سوق داده است و بخش خصوصی در این حوزه با توجه به محدودیتهای مالی مغفول مانده است.
مدیر یکی از برندهای تولید کود برای محصولات باغی و گیاهی نیز که در این نمایشگاه شرکت کرده معتقد است این نمایشگاه چیزی جز نام یک نمایشگاه را یدک نمیکشد.
وی معتقد است: در تمام دنیا مرسوم است نمایشگاهها محلی برای مذاکره، آشنایی و پیش عقد قرارداد بین طرفین حالا دو کشور است. در این چند سالی که در نمایشگاه حاضر بودهایم تنها چند قرارداد با شهرستانها بستهایم و خبری از همکاران و دست اندرکاران گل و گیاه از استانهای دیگر نیست و حتی به نظر اقدامی هم در جهت دعوت از آنها انجام نمیشود. از طرفی جای برگزاری ورک شاپ ها، همایش ها و کارگاههای آموزشی که از کارکردهای مهم نمایشگاهها است وجود ندارد. جالب این جاست که در نمایشگاه گل و گیاه ترکیه ماجرا برعکس است. یعنی خبری از حضور مردم عادی نیست و اکثر بازدیدکنندگان دست اندرکاران و فعالان حوزه گل و گیاه این کشور هستند.
وی میافزاید: به نظر سنگ بنای برگزاری نمایشگاه این نمایشگاه اشتباه بنا شده و بسیاری از مردم بیشتر برای خرید گل و گیاه و کاکتوس و یا گرفتن عکس به نمایشگاه می آیند. در واقع در سالهای اخیر این نمایشگاه بیشتر به پارک گلها یا فروشگاه فروش گل و گیاه تبدیل شده است.
خانم و آقای جوانی که برای بازدید از نمایشگاه آمدهاند از گرانتر بودن قیمت گل و گیاه عرضه شده در نمایشگاه در مقایسه با قیمت آن در گلخانهها و گلفروشیهای سطح شهر خبر میدهند.
آنها معتقد هستند: بسیاری گل فروشها با استفاده از شور و شعف و هیاهوی نمایشگاه و عدم نظارت بر قیمتها، گل و گیاه را به نام تخفیف نمایشگاهی با قیمتی بالاتر از فروشگاه خود عرضه میکنند و شهروندان هم با اشتیاق اقدام به خرید میکنند. این مسئله درباره گلهای آپارتمانی و کاکتوسها که قیمتهای ارزان تری دارند بیشتر مشهود است. مثلا کاکتوسی که در گل فروشیها با 2000 تومان خریداری میشود در نمایشگاه با عنوان تخفیف نمایشگاه به مبلغ 3000 تومان به فروش میرسد.
حمایت از تولیدکنندگان بومی
خلیلالله کاظمی معاون خدمات و محیطزیست شهری شهردار مشهد پیرامون اهداف این نمایشگاه اظهار داشت: به دنبال افزایش سرانه مصرف گل و گیاه و ترویج فرهنگ استفاده از گل، حفاظت از فضاهای سبز و ایجاد نشاط و شادابی در شهر هستیم.
وی با اشاره به کاهش چشمگیر سرانه مصرف گل و گیاه در ایران نسبت به دیگر کشورهای دنیا، سرانه مصرف گل در ایران را به ازای هر نفر حدود 5 شاخه گل اعلام کرد که در مقایسه با کشورهای اروپایی که حدود 50 شاخه گل در سال به ازای هر شهروند است بسیار اندک است.
معاون خدمات و محیطزیست شهری شهردار مشهد افزود: اگر بتوانیم این سرانه را افزایش دهیم مسلماً تحولی در حوزه تولیدکنندگان گل و گیاه نیز رخ خواهد داد. شهرداری به تنهایی برای خرید محصولات خود سالانه در حدود 20 میلیارد تومان هزینه میکند که چیزی در حدود 30 درصد این هزینه از خارج استان تامین میشود. حالا اگر به واسطه برگزاری نمایشگاهها و اقدامات دیگر بتوانیم چتر حمایتی خود را از تولیدکنندگان حوزه در استان گسترش دهیم نتایج موثری در جهت اشتغالزایی در حوزه گل و گیاه استان را نیز شاهد خواهیم بود. هدف اصلی ما حمایت از تولیدکنندگان بومی استان است.
نظر شما