به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان، کامران گردان در کمیسیون خدمات شهری شورا با محوریت بررسی برنامههای شهرداری در بخش حملونقل بار و مسافر و حملونقل و ترافیک، بیان کرد: مدیریت مناسب در حوزه ترافیک، رضایتمندی شهروندان را به دنبال دارد که در صورت نبود مدیریت خوب در این حوزه، سایر خدمات پرسنل شهرداری نیز زیر سوال میرود.
به گفته وی، در ارتباط با ترافیک، در ۵ سال گذشته اقدامات بسیاری با همفکری سایر همکاران انجام شده است و باید این روند رو به رشد را ادامه دهیم.
گردان با تأکید بر اینکه در حوزه ترافیک کار ساده و هم سختی پیش رو داریم، افزود: در صورتی که طرحهای مصوب شده، قابلیت اجرایی ندارند باید در جلسات برای بررسی بیشتر، مطرح شوند.
وی با تأکید بر اینکه مقرر شده بود طرح جامع ترافیک همراه با طرح تفصیلی بازنگری شود، بیان کرد: گزارش اقداماتی که در این زمینه انجام شده، ارائه شود تا بدانیم مشخصاً چه کارهایی باید انجام شود و آیا با اجرای این طرح، مشکلات رفع خواهد شد.
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان؛ آموزش، مهندسی ترافیک و مقررات را ۳ بخش اصلی حوزه ترافیک برشمرد و گفت: در مهندسی ترافیک هر آنچه بتوانیم انجام میدهیم، اما باید با بازدیدهای میدانی در سطح شهر، مشکلات ترافیکی را رفع و نقاط حادثهخیز را مشخص و رفع کنیم.
گردان با اشاره به افزایش تصادفات سطح شهر، بیان کرد: در سراسر کشور هم این افزایش را داریم؛ در بازه زمانی ۲۵ اسفندماه ۹۶ تا ۱۵ فروردینماه ۹۷ روزانه ۵۱ نفر کشته بر اثر تصادفات در سطح شهری داشتیم که دلایل مختلفی دارد.
وی با تأکید بر اینکه باید در بحث آموزش از جمله آموزش در حوزه ترافیک، آموزشها را یک کاسه کنیم تا شاهد بازخورد آن باشیم، افزود: با توجه به اینکه در شهر ۱۵ نقطه حادثهخیز وجود دارد، باید اقدامات و راهکارهایی برای شناسایی و رفع نقاط حادثهخیز داشته باشیم.
گردان با بیان اینکه راهکارهای اجرایی در بحث ترافیکی ارائه شود، ادامه داد: خطکشی و علائم راهنمایی و رانندگی و مباحث ترافیکی ویترین شهرداری هاست.
رئیس کمیسیون خدمات شهری و حملونقل و ترافیک شورای شهر همدان در ادامه با اشاره به مصوبهای برای راهنمایی و رانندگی در خصوص نصب دوربینها، یادآور شد: باید گزارشی ارائه شود که از هزینه صورت گرفته در این زمینه چه اقداماتی صورت گرفته است، زیرا در صورت عدم ارائه گزارش، نمیتوانیم سال آینده این موضوع را مصوب کنیم.
گردان با تأکید بر اینکه برای نصب دوربینها در شهر نبه صورت دقیق نمیدانیم چند دوربین فعال است، خاطرنشان کرد: هزینه لازم در این زمینه از استانداری دریافت شده که وضعیت دوربینها باید در چند روز آینده مشخص شود.
وی در ادامه خریداری اتوبوس درونشهری را از جمله مصوبات صحن شورا برشمرد و افزود: چندین مصوبه در صحن شورا برای ورود اتوبوسهای درونشهری و تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی که خواسته ما و مردم برای تقویت ارائه خدمات بوده داشتیم، انجام نشده است؛ که باید دلایل عدم ورود اتوبوسهای جدید طی ۱۰ روز آینده پیگیری شود.
گردان عنوان کرد: موضوع کارت بلیت الکترونیکی تاکسیها نیز مقرر شده بود تا پایان اسفندماه سال گذشته انجام شود که به پایان خردادماه ۹۷ موکول شد.
وی با بیان اینکه هنوز بحث کارت بلیط الکترونیکی تاکسیها نمودی ندارد، ادامه داد: مسئولان مربوطه اگر کاری انجام نمیشود، اطلاعرسانی کنند.
گردان همچنین در خصوص نوسازی تاکسیها یادآور شد: دولت اعلام کرد از مهرماه سال گذشته تاکسیهای پیکان حق تردد ندارند، اما هنوز در همدان شاهد تردد تاکسیهای بسیار فرسوده پیکان هستیم که از لحاظ ظاهری نیز وضعیت مناسبی ندارند.
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان با اشاره به مشکل بیمه تعدادی از تاکسیداران، اظهار کرد: حدود ۶۰ نفر از تاکسیداران به علت مشکلاتی بیمه ندارند و همیشه این موضوع به ما منتقل میشود که برای رفع این مشکل باید مدیرکل تأمین اجتماعی و مسئولان تاکسیرانی و نماینده این تاکسیداران جلسهای داشته باشند.
گردان در ادامه خواستار پیگیری جدی در بحث کارت بلیت الکترونیک تاکسیها شد و اظهار کرد: این طرح تا ۱۰ روز آینده باید اجرا و یا عدم اجرای این مهم، مشخص شود.
ورود جدی و یکپارچه مدیریت شهری در آموزش
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان هم با بیان اینکه یکسری مشکلات در سطح کلان داریم، یکی از بهترین راهکارها در نتیجهبخشی اقدامات را اطلاعرسانی دانست.
رضوان سلماسی گفت: وقتی حضور دستگاههای متولی را نیاز داریم باید گفته شود تا شاید پای کار بیایند؛ زیرا باید به جامعه و نه چند فرد محدود توجه کنیم.
وی بیان کرد: در شهرداری حوزههای مختلف به صورت تخصصی عمل میکنند؛ اما سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری همدان در سالهای گذشته به شدت مغفول بوده است.
سلماسی با تأکید بر ورود جدی و یکپارچه مدیریت شهری در آموزش، افزود: اگر هر سازمان متولی پای کار نیاید، نمیتوانیم همه هزینهها را به عهده شهرداری بگذاریم.
رئیس کمیسیون معماری شهرسازی شورای اسلامی شهر همدان هم اظهار کرد: به منظور پیگیری وضعیت تحویل ۱۵ اتوبوس خریداری شده باید مسئولان مربوطه حداقل سه بار به تبریز میرفتند.
نرگس نورا... زاده با بیان اینکه در طرح جامع ترافیکی درخواست از حوزه حمل و نقل و ترافیک این بود که نقاط دارای مشکل در شهر شخص شود، گفت: درصورت امکان برای نقاط دارای مشکل ترافیکی چارهای اندیشیده شود؛ در این زمینه اولویت قرار داده و اگر مشاور طرح جامع راهکاری دارد، آن را اجرا کنند و در غیر این صورت اقدامی داشته باشند.
مسئولیتپذیری پایین در بین مدیران
عضو شورای اسلامی شهر همدان هم اظهار کرد: نکته بسیار مهم در مدیریت، بحث مسئولیتپذیری مدیران بوده که در سطح بسیار پایین است.
اکبر کاوسیامید با توجه به اینکه برخی مدیران بر این نظرند که تاکسیها قابل مدیریت نیستند، زیرا سازمان شخصی هستند؛ معتقد است: اگر مدیری بگوید نمیتوانم زیرمجموعه خود را مدیریت کنم، استعفا بدهد.
وی افزود: قابل قبول نیست مدیران بگویند زیرمجموعههای آنها تمکین نمیکنند؛ باید فن وفنونی را به کار بگیرند که تمکین صورت گیرد و این فنون همان پیوست فرهنگی است.
کاوسیامید در ادامه با تأکید بر اینکه مدافع اجرای پیادهراه هستم، عنوان کرد: باید پیوست ترافیکی در این زمینه همزمان اتفاق میافتاد.
وی در ادامه با بیان اینکه از ترافیک هوشمند الیت دفاع میکنم، ادامه داد: میگویند حمل و نقل عمومی باید بسیار توسعهیافته باشد که این طرح جواب دهد، نارضایتی اجتماعی رخ ندهد و پیوست امنیتی را رعایت کنیم.
۱۰ دوربین ثبت تخلف در همدان قابل بهرهبرداری است
معاون فنی و عمرانی شهرداری همدان در ادامه این جلسه با تأکید بر اینکه حوزه ترافیک بسیار گسترده است، گفت: ۱۰ دوربین ثبت تخلف داریم که ۹ دوربین نصب شده است و کار میکند، اما به شبکه راهور لینک نیست.
موسی رسولی افزود: دهمین دوربین هم در ورودی ملایر و هزار متری میدان امام حسن(ع) نصب میشود که با اتمام کار عمرانی نصب و حداکثر تا ۱۰ روز آینده همه دوربینهای ثبت تخلف قابل بهرهبرداری خواهد بود.
وی با اشاره به دلیل عدم لینک این دوربینها به راهور، عنوان کرد: پلیس راهور مقرر کرد دوربینها باید تست شود که همه موارد در حوزه ما فراهم است و اگر اتفاقی رخ دهد ما مقصر نیستیم، زیرا پیگیریها و اقدامات لازم را داشتهایم، همچنین همکاری با راهور نه تنها مضاعف نشده، بلکه کمرنگتر هم شده است.
رسولی با تأکید بر اینکه پلیس راهور عنوان میکند سرورها باید در راهور مستقر باشد، اظهار کرد: در تمامی شهرها سرورها در شهرداری است؛ اما میگویند ابهاماتی در مصوبات وجود دارد.
وی همچنین عنوان کرد: ۱۷ دوربین نظارت تصویری داریم که ۱۶ دوربین نصب شده که ۱۴ مورد آن در حال بهرهبرداری است و دوربین هفدهم هم در پایانه اتوبوسها نصب خواهد شد.
رسولی با اشاره به انجام اقدامات طرح جامع ترافیک بر اساس مصوبه شورا و تأکید دفتر فنی عمرانی استانداری، گفت: از مشاور طرح جامع شهری درخواست کردیم تا کمبودها را مطرح کنند؛ اما این مشاور هنوز ابتدای کار بوده و در حال بررسی و تحلیل وضعیت موجود است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری همدان بیان کرد: در نهایت مشاور پیشنهاد کرد فعلاً به طرح جامع ترافیکی دست نزنیم تا ببینیم با طرح جامع شهری چقدر تطبیق دارد و سپس کمبودها را عنوان کند تا انجام دهیم. البته در جلسه شورای همتا به این موضوع اعتراض شد که باید در زمان تهیه طرحهای جامع شهری طرح جامع ترافیکی نیز تهیه و یا بازنگری شود.
وی در ادامه در خصوص اجرای طرح کارت بلیت الکترونیکی تاکسیها، بیان کرد: این موضوع در خصوص تاکسیها موفق نخواهد بود و از طرفی از دی ماه ۹۶ سیستم پرداخت الکترونیکی اتوبوسی نیز با مشکل مواجه شده است.
* آرامسازی معابر شهری با ۱۴۹ معبر در دست مطالعه است
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری همدان در ادامه با بیان اینکه یکی از اضلاع بحث ترافیک، مهندسی ترافیک است، گفت: در چند سال گذشته اصلاحات هندسی در سطح شهر انجام شده و ادامه دارد.
احسان صباغ ظهر با اشاره به خرید نرمافزار شبیهساز نسخه حرفهای انسان، ادامه داد: بسیاری از طرحها برای اجرا در سطح شهر از طریق این نرمافزار مدلسازی و آماربرداری و برنامه پیشبینی شده از وضعیت ترافیکی سطح شهر انجام میشود.
وی؛ آموزش، اجرای قانون و مهندسی ترافیک در کاهش تصادفات درونشهری را ضروری برشمرد و معتقد است: متأسفانه آموزش و فرهنگسازی بسیار ضعیف است.
صباغ افزود: اقدامات سختافزاری و اصلاحات هندسی، بسیار عالی انجام شده، اما با وجود این اقدامات برای روانسازی ترافیک و رفع گرهها، مشکل ایمنی داریم.
وی با اشاره به آغاز طرح پایلوت تردد عرضی همسطح در معابر توسط سازمان سیما و منظر شهرداری، عنوان کرد: در این طرح قرار بر ۳۰ کیلومتر نردهگذاری در سطح شهر بود که شهر را نازیبا میکرد، بنابراین با هماهنگی سازمان سیما منظر واحد فضای سبز، تغییر الگوی کاشت در بلوار شهید احمدیروشن مدنظر قرار گرفت.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری همدان با بیان اینکه کاشت شمشاد متراکم در بلوار شهید احمدی روشن در حال انجام است، ادامه داد: با اجرای این طرح کاهش میزان مصرف آبیاری گل و گیاه و ایجاد دیواره سبز در شهر را خواهیم داشت.
صباغ افزود: در صورت بازخورد خوب اجرای این طرح، در نظر داریم در نقاط حادثهخیز و پرتصادف با اجرای طرح، اصلاح تردد عرضی را داشته باشیم.
وی با اشاره به انجام مطالعاتی در مهندسی ترافیک طبقهبندی معابر شهری، یادآور شد: آرامسازی معابر شهری برای تمام معابر با ۱۴۹ معبر در دست مطالعه است.
عقب افتادن تعهد تحویل ۱۵ دستگاه اتوبوس به همدان
سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار درونشهری و حومه شهرداری همدان در این کمیسیون با تأکید بر اینکه ۶۵۰ هزار نفرسفر را در حوزه تاکسی و اتوبوسها در شهر مدیریت میکنیم، اظهار کرد: شرکت سازنده از تعهد خود برای تحویل ۱۵ دستگاه اتوبوس به منظور نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر همدان به دلیل مشکلات نوسان ارز، عقب است.
محمد پوروخشوری افزود: مدیرعامل شرکت چندماه فرصت خواسته که مقرر شد طی یک هفته آینده تصمیمگیری در خصوص ادامه قرارداد و یا اعطای فرصت برای عمل به تعهد شرکت، اتخاذ شود.
وی در ادامه با باین اینکه پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی در هیچ شهری اجرایی نشده بود، اظهار کرد: بانک شهر، بانک اقتصاد نوین و بانک پاسارگاد را به منظور اجرای این طرح داریم که هنوز اعلام نظر نکردهاند، البته فشار ما این است که پروژه پایدار باشد؛ زیرا در صورتی که مدل اقتصادی ارائه شود در تجهیز دستگاهها مشکلی نداریم.
مدیر معاونت تاکسیرانی و حملونقل بار شهری و حومه شهرداری همدان هم در خصوص نوسازی ناوگان تاکسیرانی، گفت: تعداد خودروهای فرسوده در شهر بسیار زیاد است که در چند ماه گذشته ۲۷ دستگاه تاکسی در راستای نوسازی ناوگان تاکسیرانی به پارکینگ منتقل شده است.
مهران حاجیان با اشاره به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت، عنوان کرد: دستور مبنی بر این بود که با توجه به رویدادهای ۲۰۱۸ در همدان، مدیرعامل ایران خودرو صرفاً برای همدان سایت نوسازی تاکسی خودروی پژو، سمند و آریو را تا هفته آینده باز کند.
وی در خصوص بیمه تاکسیداران نیز یادآور شد: با توجه به بدهی سنگین دولت به سازمان تأمین اجتماعی به عنوان یک مشکل کشوری، تمام روسای تاکسیرانی و نمایندگان تاکسیداران پیگیر هستند، اما سخت پیگیری میشود.
حاجیان با اشاره به ساماندهی خودروهای باری خردهفروشی و میوهفروشی، یادآور شد: این خودروها در ۵ نقطه شهر از جمله بلوارهای مطهری، سید جمالالدین، امام (ره)، شاهد و رجایی به صورت متمرکز فعالیت دارند که ادامه فعالیت آنها در بلوار امام (ره) و شاهد مجاز خواهد بود و در سایر نقاط هم در چند روز آینده پاکسازی میشوند.
نظر شما