به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، عباس جعفری دولتآبادی در جلسهای با رئیس سازمان هواپیمایی کشور، مدیر کل شرکت فرودگاههای کشور، مدیر عامل شرکتهای هواپیمایی و تعدادی از معاونان دادستان تهران درباره بررسی علل تاخیر پروازها با اشاره به فلسفه تشکیل جلسه و علت ورود دادستانی به این موضوع اظهار کرد: به موجب ماده ٢٢ قانون آیین دادرسی کیفری یکی از وظایف دادستان حفظ حقوق عمومی است و دادستان را مکلف کرده که برای حفظ حقوق عامه اقامه دعوی کند.
دادستان تهران یکی از مصادیق مهم حقوق عامه را وضعی دانست که امروزه در برخی فرودگاه ها رخ میدهد و افزود: در اصل 156 قانون اساسی بر دو وظیفه پیشگیری از وقوع جرم واحیای حقوق عامه تصریح شده است.
وی با بیان اینکه یکی از مصادیق تضییع حقوق مردم سرگردانی ناشی از تاخیرهای بی مورد ، فروش بلیت هواپیما با قیمتهای متفاوت، عدم پاسخگویی و رفتار نامناسب با مسافرین در برخی فرودگاههاست، به مفاد گزارش های معاونان دادستان تهران در مورد تأخیر پروازها و به برخی علل آن استناد کرد.
جعفری دولت آبادی افزود: طی دو هفته گذشته روزانه دو نفر از معاونین داستان تهران برای بررسی تأخیر پروازها در فرودگاه مهر آباد حضور یافتهاند که گزارشهای تهیه شده متضمن اطلاعات مناسب و مفیدی است.
دادستان تهران اعلام کرد: به موجب این گزارشها، روزانه تأخیر پروازها وجود دارد که برخی تأخیرها غیر قابل قبول است و به مسافرین نیز علت آن توضیح داده نمیشود ودر برخی موارد نیز حقوق آنها رعایت نمیشود. البته برخی تاخیرها به دلیل نقص فنی هواپیما، بدی آب و هوا و نظایر آن رخ می دهد که این موضوع قابل دفاع است.
وی با اشاره به مفاد گزارشهای معاونان دادستان تهران در مورد تاخیر پروازها و نتایج آن گفت : معاونین در این بازدیدها با مردم، مدیران شرکتهای هواپیمایی و مسئولان فرودگاه گفتوگو کرده و 20 علت برای تأخیرها احصاء شده است.
دادستان تهران با تقسیم بندی تأخیر پروازها به درون سازمانی و برون سازمانی افزود: دسته اول تأخیراتی است که ناشی از نقص فنی و کمبود قطعات است که در این بخش نمیتوان به شرکتهای هواپیمایی ایراد وارد کرد؛ چرا که در بیان دلایل تأخیر اعلام میکنند قطعه موجود نیست، نقص فنی واقعی است البته به شرطی که دلیل اصلی تأخیر پرواز این موضوع باشد.
جعفری دولت آبادی افزود: برخی از تأخیرها به خاطر وضعیت آب و هوا است و شرکتهای هواپیمایی اعلام میکنند که آب و هوا در مقصد نامساعد است که مطابق برخی گزارشها خلاف این موضوع نیز ثابت شده و تعدادی از شرکتهای هواپیمایی برای نجات خود از اعتراض مسافران به این حربه متوسل شدهاند.
دادستان تهران با اشاره به اینکه برخی از تأخیرها به دلیل ساختارهای فرودگاهی است افزود: حسب اعلام مسئولین در فرودگاه مهر آباد یک باند پرواز بیشتر وجود ندارد و در نتیجه ترافیکهای پروازی رخ می دهد که این مشکلات به شرکتهای هواپیمایی مربوط نمیشود.
وی اعلام کرد: برخی تاخیرها به خاطر تاخیر ورود هواپیما درمقصد است، و پس از این تاخیر، در سلسله پروازها، تاخیر رخ میدهد.
جعفری دولت آبادی با بیان اینکه برخی شرکتهای هواپیمایی اعلام کردهاند که بخشی از تاخیرها به دلیل کمبود مسافر است با رد این موضوع، اظهار داشت: اگر مسافر وجود ندارد نباید بلیت فروخته شود و شرکت هواپیمایی نمیتواند بلیت بفروشد و سپس اعلام کند که تعداد مسافر کم است و پرواز را باطل کند.
دادستان تهران میزان اعتبار شرکت های هواپیمایی را به حفظ و رعایت حقوق مسافران دانست واظهارداشت: اگر برای یک شرکت هواپیمایی فعالیت تجاری مقرون به صرفته نباشد بهتر است فعالیتهای دیگری انجام دهد.
وی یکی از مشکلات مرتبط با تاخیرها را عدم اطلاع رسانی به موقع به مسافران دانست واظهار داشت: اگرچه طبق گزارش ها این موضوع مطلق نیست و در برخی موارد اطلاع رسانی مناسبی انجام شده؛ اما در برخی موارد به مسافران اطلاع رسانی نشده است که در این رابطه ممکن است برخی مسافران بلیت را از طریق واسطه ها خریده باشند یا شرکت هواپیمایی از اطلاع رسانی خودداری کرده است.
جعفری دولت آبادی اعلام کرد: تمام شرکتها باید به نصب منشور حقوق مسافران در فرودگاهها مکلف شوند؛ چرا که مسافران باید بدانند که چه حقوقی دارند و شرکت ها درصورت تاخیر چه وظیفه ای برعهده دارند.
دادستان تهران با اشاره به عدم پاسخگویی در فرودگاه در خصوص تأخیر پروازها خاطر نشان کرد: وقتی مسافران با تاخیر پرواز مواجه میشوند هیچ کس از مدیران شرکتهای هواپیمایی در فرودگاه حضور نمییابند که نسبت به آن شفاف سازی کنند و در اکثر موارد فردی حضور دارد که اعلام مینماید تا ساعاتی دیگر پرواز انجام می شود.
وی اظهار داشت: گاهی اوقات تاخیر پروازها طولانی می شود به عنوان مثال در ماه گذشته یکی از پرواز ها حدود 23 ساعت تاخیر داشته است که این موضوع قابل دفاع نیست.
جعفری دولت آبادی تاکید کرد: امروزه به لحاظ افزایش مشکلات اجتماعی نباید زمینههای اعتراض مسافران را فراهم کرد و اجازه داد مسافران به لحاظ عدم پاسخگویی به آنها در فرودگاه تجمع کنند و در نهایت با دلخوری سوار هواپیما شده ودیگر پیاده نشوند که مجبور شویم از پلیس کمک بخواهیم تا از هواپیما پیاده شوند.
دادستان تهران با شرکتهای هواپیمایی اتمام حجت کرد که دادستانی دراین بخش ورود جدیتر خواهد کرد و انتظار میرود سازمان هواپیمایی کشور نظارت خود را بر شرکتهایی که خود را با مقررات تطبیق نمیهند افزایش دهد. وی با قدردانی از برخی شرکتها که اقدامات مناسبی انجام داده اند، گفت: باید این شرکت ها به مردم معرفی شوند.
جعفری دولت آبادی از عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری خواست که در دو زمینه اقداماتی را انجام دهد. وی استقرار نماینده سازمان هواپیمایی کشوری در ترمینال فرودگاهها را به عنوان اولین پیشنهاد مطرح کرد و گفت: نماینده سازمان هواپیمایی کشوری که مسئولیت نظارت بر وضعیت شرکتهای هواپیمایی و پروازها را برعهده دارد باید در ترمینال ها حضور مستمر داشته باشد.
دادستان تهران با بیان اینکه برای محل استقرار معاونین دادستان در فرودگاه ها نیز تدبیر لازم پیش بینی شود، تصریح کرد: دادستانی تهران از سال ها قبل با تأسیس دادسرای فرودگاه به وظایف خود پرداخته است اما با حضور مداوم معاونان دادستان سعی داریم موضوع تأخیر پروازها به سامان برسد.
جعفری دولت آبادی با بیان اینکه بخشی از مشکلات مربوط به تاخیر در پروازها راهکار کیفری ندارد، تاکید کرد: دادستانی تهران آمادگی خود را برای حمایت از برخی تصمیمات منطقی شرکتهای هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشور اعلام میکند.
دادستان تهران با تاکید بر اینکه باید سازمان هواپیمایی کشوری در مورد شرکت هایی که خود را با شرایط جدید تطبیق نمی دهند با دادستانی همکاری بیشتری داشته باشد، توصیه کرد: این گونه شرکت ها فعالیت خود را با برخی از شرکت ها تجمیع کرده و یا فعالیت آن را متوقف کنند.
دادستان خاطر نشان کرد: نباید اجازه دهیم مسافران در فرودگاه سرگردان و ناراضی باشند و سایر مسئولین مجبور باشند مشکلات ناشی از عدم توجه شرکتها به حقوق مسافرین را پیگیری کنند.
جعفری دولت آبادی خدمت به مردم را بزرگترین کاری دانست که می توان انجام داد، افزود: در شرایطی که دشمنان همه ابزارها را برای مقابله با انقلاب اسلامی بسیج کرده و مشکلات ناشی از تحریم ها افزایش مییابد ضرورت دارد سازمان هواپیمایی کشوری، مدیریت شرکت های هواپیمایی و مدیریت فرودگاه ها نقش بیشتری در این زمینه ایفا نمایند.
دادستان تهران پس از استماع اظهارات رئیس سازمان هواپیمایی کشور، مسئولان شرکت های هواپیمایی و گزارش سرپرست دادسرای فرودگاه با بیان اینکه در کشور مدیر زیاد داریم ولی پیگیری کننده کم داریم، افزود: سالهاست که برخی مشکلات مزمن در کشور وجود دارد اما برطرف نمیشود.
وی با معطوف کردن توجه حاضرین به دو مقوله شیوه مدیریتها و پیگیریها افزود: مدیران شرکت های هواپیمایی وقتی تاخیر پرواز رخ می دهد باید احساس کنند که فرزندان و خانواده آن ها قرار است در این پرواز حضور داشته باشند.
جعفری دولت آبادی با تاکید بر این که اگر تاخیر پرواز به دلیل تحریم و یا نبود قطعه باشد، مردم دلایل شرکتهای هواپیمایی را میپذیرند، به صبر و مقاومت مردم در برابر مشکلات اقتصادی اشاره کرد و افزود: کشور در دوران جنگ تحمیلی سالانه با هفت میلیارد دلار اداره میشد و هر روز صدها شهید تقدیم انقلاب می شد؛ اما مردم پای نظام اسلامی ایستادند.
وی تاکید کرد: امروزه شرایط کشور تغییر کرده و انقلاب اسلامی در آستانه چهل سالگی است و مردم انتظار دارند دلایلی که به تحریم ها ربط ندارد، مورد استناد قرار نگیرد.
دادستان تهران خاطرنشان کرد: بخشی از مشکلات تاخیر در پروازها را می توان با مدیریت هوشمندانه، پیگیری ، تدبیر، توضیح مناسب، عذرخواهی به موقع و اتخاذ تصمیمات لازم کاهش داد.
دادستان تهران پیشنهاد داد نمایندگان سازمان هواپیمایی کشوری و شرکتهای هواپیمایی در تیم بازرسی معاونان دادستانی تهران در بازدید از فرودگاهها حضور یابند.
جعفری دولت آبادی از فرودگاه به عنوان ویترین کشور یاد کرد و افزود: تجمع اعتراض آمیز مسافران و یا درگیری در فرودگاه تبعات زیادی به دنبال دارد.
وی خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده است که هرگاه با صداقت با مردم رفتار شود مشکلات را درک میکنند همانطور که مردم با تداوم تحریم ها هر سال پرشورتر در راهپیمایی های روز قدس و یا روز ٢٢ بهمن شرکت می کنند بنابراین با مدیریت صحیح و انقلابی میتوان مشکلات کنونی را برطرف کرد.
نظر شما