خراسان شمالی- روح الله براتیان گفت: ۷۰۰ هکتار بافت فرسوده در استان وجود دارد که ۱۵۴ هکتار آن در بجنورد است.

احیای بافت فرسوده بجنورد نیازمند ورود سرمایه‌گذارن قدرتمند است

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی شهرداری بجنورد، روح الله براتیان شهردار بجنورد گفت: احیای بافت فرسوده شهری در این شهر نیازمند ورود سرمایه گذارن قدرتمند به این حوزه است تا در بین ساکنان این مناطق برای نوسازی این بافت اعتماد سازی شود.

وی با اشاره به معضلات موجود در بافت فرسوده شهری، اظهار داشت: طولانی شدن روند سرمایه گذاری پروژه ارمغان در بافت فرسوده این شهر باعث بی اعتمادی مردم به دولت برای احیای بافت فرسوده شده است.

براتیان با اشاره به برنامه ریزی برای تحویل واحدهای این پروژه به صورت مشارکتی و پیش فروش به مردم این نواحی، افزود: با این وجود برخورد چندگانه سیاسی و اجتماعی باعث بی اعتمادی مردم به دولت برای به سازی بافت فرسوده در سایر مناطق نیز شده است.

وی بافت فرسوده این شهر را شامل سه بخش بافت ناکارآمد میانی، تاریخی و سکونتگاه های غیررسمی دانست و گفت: بافت تاریخی فقط در بخش آیینه خانه مفخم و در حد لکه های تاریخی در برخی نقاط وجود دارد.

وی با اشاره به وجود ۱۵۴ هکتار بافت فرسوده در شهر بجنورد، گفت: بافت فرسوده در بخش ناکارآمد میانی شهر بیشتر شامل مناطق سراوان محله و پای توپ می شود.

شهردار بجنورد وضعیت مالی ساکنان این مناطق را بسیار پایین دانست و اظهار داشت: شهرداری برای تشویق مردم در این مناطق پروانه رایگان اعطا می کند ولی این راهکار فقط یک درصد مشکلات را حل می کند.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاران بیشتر تمایل دارند در مناطق مرکز و فضاهای بهتر این شهر سرمایه گذاری کنند، گفت: احیای بافت فرسوده نیازمند ورود سرمایه گذاران قدرتمند و قوی برای نوسازی این بافت است.

براتیان بهترین راهکار برای جلب اعتماد مردم را سرمایه گذاری به صورت کناره ای در این بافت ها اعلام کرد و افزود: هم اکنون این نوع کار در شهر ارومیه و تبریز در حال انجام است که با استقبال خوب مردم در نواحی فرسوده مواجه شده است.

وی با تاکید بر اینکه احداث بافت فرسوده به صورت جزیره ای دیگر جوابگو نیست، اظهار داشت: در نوع کناره ای، سرمایه گذاران واحدهای کنار بافت را احداث می کنند وبا اتمام و واگذاری آنها، شروع به احداث در واحدهای بعدی در کنار آن می کنند.

شهردار بجنورد یادآور شد: در حال حاضر این نوع سرمایه گذاری در خیابان ۱۷ شهریور شمالی تا حدودی اجرا شده و خود مردم از حاشیه خیابان به نوبت شروع به توسعه منطقه کرده اند.

وی افزود: با این وجود در بیشتر مناطق بافت فرسوده عزم و اراده همگانی و نیز توان مالی برای احیای بافت وجود ندارد.

براتیان خاطرنشان کرد:هم اینک شهرداری به منظور بازگشایی معابر در مناطق مرکزی شهر مانند خیابان سلطانی اقدام به خرید و تملک بخشی از زمین ها می کند ولی انجام این روند در همه شهر هزینه بالایی نیاز دارد که نیازمند عزم همگانی و جذب سرمایه گذاران است.

وی یادآور شد: اگر هزینه ای که در ایجاد واحدهای شهری در منطقه گلستان شهر بجنورد شد در بافت فرسوده انجام می گرفت بسیار تاثیرگذار تر بود و سطح شهر نیز از این حالت بافت ناکارآمد خارج می شد.

۷۰۰ هکتار بافت فرسوده در خراسان شمالی وجود دارد که ۱۵۴ هکتار آن در مرکز استان است و بی رغبتی سرمایه گذاران برای ورود به این پروژه ها و مسائل و مشکلات دیگر بخشی از بافت فرسوده مرکز استان را مبتلا کرده است.

/انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.