به گزارش قدس آنلاین، محمدهادی مهدینیا با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد مراجعات مردمی به شهرداری مربوط به حوزه شهرسازی است، اظهار داشت: اقدامات خود را سعی کردیم در دو قالب کوتاهمدت و بلندمدت اصلاح کنیم؛ از جمله اقدامات کوتاه مدت میتوان به شهروندسپاری، اجرایی کردن قانون حدنگار و ... اشاره کرد و بازمهندسی فرآیندهای صدور مجوز شهرداری نیز جزو اقدامات بلندمدت است.
وی گفت: بعد از ارائه تخفیفهای پایان سال، طبق گزارشهای میدانی، میزان رضایتمندی شهروندان افزایش یافته ولی رصد دقیق این رضایتمندی نیازمند اقدامی پژوهشی است؛ با این وجود، رویکرد انتقادی هنوز وجود دارد چرا که هنوز با سطح ایدهآل فاصله داریم و باید به حداقل برسد تا بخشی از این بوروکراسی کاذب کاهش دهیم.
رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر مشهد درباره زمان جابجایی پادگان پرداخت و گفت: طبق جلسات مشترکی که میان مدیریت شهری مشهد، نمایندگان وزارتخانه راهوشهرسازی و امراء ارتش برگزار شده، تاکید داشتیم زمانبندی انتقال پادگان همزمان با تصویب طرح انتقال پادگان اتفاق بیفتد.
مهدینیا خاطرنشان کرد: متن مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی هنوز ابلاغ نشده است؛ زمانبندی باید به صورت دوجانبه میان ارتش و مدیریت شهری پیگیری شود و نه به صورت تحمیلی چراکه ارتش سازمان بزرگی است و انتقال آن نیازمند مقدمات مختلفی است.
وی با بیان اینکه امیدواریم برای ایجاد زیرساختها مثل معابر میانی و پارک فرآیند تسریع یابد، گفت: مجموعه ارتش نیز همیت جدی برای سرعت دادن زمان تحویل دارد و امیدواریم در سال ۹۸ بخشی از پادگان که دارای کاربریهای فضای سبز و خدماتی است، در اختیار شهر قرار گیرد تا علاوه بر کارکرد اکولوژیکی، کارکرد اجتماعی نیز پیدا کند.
مهدینیا در ادامه صحبتهای خود به طرح جامع پرداخت و در این زمینه اظهار کرد: طبق ابلاغیه طرح جامع سال ۹۵، ضوابط و مقررات طرح جامع به استانداری ابلاغ شده براساس قانون، اسناد طرح های جامع مشخص است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش ۳۶ هزار هکتار اراضی حریم شهر مشهد، اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی ملزم میشود سند پهنهبندی حریم شهر را نیز تهیه کند؛ هنوز در این حوزه اقدام مشخصی انجام نشده و شورای شهر از شهرداری مشهد پیگیری این موضوع را مطالبه کرده است.
وی خاطرنشان کرد: اقتصاد شهر، مراودات اجتماعی و حوزه شهرسازی، شدت استفاده از زمین و ... سبب شده تا به سمت استفاده از ارتفاع پیش برویم؛ این رویکرد میتواند حاکم باشد ولی در نقاطی که کمترین تبعات را برای شهر ایجاد کند.
مهدینیا درباره حریم شهرها افزود: طبق قانون، شهرداری ها متولی حفاظت از حریم شهرها هستند ولی صرف حفاظت برای جلوگیری از تخلفات و ساخت و سازهای غیرمجاز امکانپذیر نیست و لذا علیرغم نبود مدیریت یکپارچه شهری که بیش از ۱۰ نهاد و ارگان در آن دخیل هستند، باید سندی یکپارچه داشته باشیم تا هماهنگی های بین بخشی محقق شود.
وی با تاکید بر اینکه بضاعت شهرداری با این حجم از مساحت شهر، برای نظارت کافی نیست، خاطرنشان کرد: به منظور نظارت و شناسایی گستردهتر تخلفات میتوانیم از روشهای نوین مثل عکسبرداری هوایی، ماهوارهای و ... استفاده کنیم.
مهدی نیا گفت: خوشبختانه سازمان بازآفرینی شهری شکل گرفته و از سوی دیگر رویکرد شورای پنجم در مواجه با بافت های فرسوده، بازآفرینی با مشارکت خود مردم است.
مهدینیا با بیان اینکه ۲۰ دفتر تسهیلگری برای استقرار در مناطق مختلف پیشبینی شده که برای ۴ نقطه اولویت ویژه درنظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: یکی از اولویتها، قلعه وکیلآباد است؛ تاکید شورای شهر به بهرهگیری از ظرفیتهای مردمی محلی است چرا که شناخت بیشتری نسبت به بدنه اجتماعی و بافت منطقه دارند.
رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر مشهد افزود: از مداخله مستقیم کور، تملک که به بافت شهری زخم بزند، انتقاد میکنیم و امیدواریم همین رویکرد سند راهی برای مدیریت شهری در سالهای آینده نیز باشد.
مهدینیا اظهار داشت: در موضوع پادگان لشگر ۷۷ نیز به دنبال رویکرد بازآفرینی هستیم؛ مشابه اقدامی که در میدان کوثر در حال انجام است، در این پادگان نیز اجرایی خواهیم کرد تا در اختیار شهر قرار دهیم.
وی در بخش دیگری به کمربند جنوبی شهر مشهد اشاره کرد و گفت: کمربند جنوبی از سطح صرف مدیریت شهری بالاتر رفته و باید با مداخله نماینده عالی دولت به سرانجام مقصود برسد؛ امیدواریم با همتی که استاندار دارد و جلسات مشترکی که شکل گرفته، این موضوع حل و فصل شود.
مهدینیا با بیان اینکه کمربند جنوبی پروژهای است که در زمان خود مسیر قانونی طی کرده است، گفت: ایرادات و ابهامات نیز باید از مجاری قانونی پیگیری شود و با تعامل بین بخشی شاهد برطرف شدن و گشایش گره ایجاد شده باشیم.
وی درباره اقدامات مدیریت شهری برای زائران بارگاه منور رضوی، گفت: هرآنچه شهرداری مشهد انجام میدهد، همزمان برای شهروندان و زائران رضوی است؛ مدیریت شهری مشهد تفکیکی برای این دو مجموعه قائل نبوده و منافع اقدامات شامل حال هر دو گروه میشود.
وی در بخش دیگری به بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی و طرح بلندمرتبهسازی این محدوده پرداخت و گفت: تاکنون برای طرح این محدوده ۲ مرتبه اصلاحیه صادر شده که اکنون طرح تاش است؛ از سال گذشته طرحی راهبردی در شورای عالی معماری شهرسازی مصوب شده که در ابتدای فعالیت شورای پنجم با آن مواجه شدیم همراه با اعتراضاتی در مجموعه استان شد. امیدواریم با حضور وزیر جدید راه و شهرسازی و معاونان ایشان گام های خوبی در این جهت برداشته شود.
مهدی نیا با بیان اینکه طبق برآوردهای انجام شده در ماههای اخیر، ۳۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تامین زیرساختهای مورد نیاز در بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی لازم است، گفت: امیدواریم اعتبار قول داده شده از سوی دولت تا ۳ سال آینده محقق شود؛ مشهد همان گونه که در لفظ به عنوان شهری ملی دیده میشود، در زمان تخصیص منابع نیز باید ملی باشد.
رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر مشهد در بخش دیگری به طرح میدان شهدا اشاره کرد و گفت: برج پیشبینی شده در میدان شهدا جزو بستههای سرمایهگذاری معاونت شهرداری است و سرمایهگذار نیز برای ساخت آن اعلام امادگی کرده است.
مهدی نیا در مورد قطار شهری مشهد نیز گفت: علیرغم افزایش نرخ ارز در سال ۹۷ و تورم و مشکلات مالی، با تاکید اعضای شورای شهر، سرعت احداث قطارشهری مشهد در حوزه حفاری و تجهیز و تکمیل ایستگاهها بدون وقفه ادامه داشته است؛ پس از اتمام حفاری خط ۳، تجهیزات وارد خط ۴ خواهد شد و امیدواریم در سال ۹۸ نیز اوراق قطارشهری منتشر شود.
منبع: تسنیم
انتهای خبر/
نظر شما