پس از اجرای آزمایشی طرح در سال تحصیلی گذشته و در حالی که صحبتهای متفاوتی درباره اجرای آن در مقاطع مختلف تحصیلی شنیده میشد، سرانجام با تصمیم شورای عالی آموزش و پرورش و ابلاغ رییس جمهور در اردیبهشتماه سال جاری، مقرر شد تمام مقاطع تحصیلی در مدارس دولتی و غیرانتفاعی، از سال تحصیلی جدید، پنجشنبهها تعطیل باشند.
فشار رییسجمهور برای تعطیلی پنجشنبهها
وزیر آموزش و پرورش در ابتدا درباره تعطیلی مدارس در روزهای پنجشنبه، توجیههای مختلف و گاه متناقضی داشت که بنظر میرسد فشارهای یک دیدگاه خاص مبنی بر تعطیلی پنجشنبهها در کشور که از سوی رییسجمهور نیز ترویج میشد در این زمینه بیتأثیر نبود. احمدینژاد معتقد بود که در کشور ما نیز مانند بسیاری دیگر از کشورها که هفتهای 2روز تعطیلی دارند، خانوادهها نیاز به تعطیلی، استراحت و در کنار هم بودن دارند.
او چنین استدلال میکرد که این تعطیلی به افزایش روحیه و در نهایت بازدهی کاری در کشور نیز خواهد انجامید، در حالی که بسیاری از کارشناسان، با این دیدگاه مخالف بودند و میگفتند در شرایطی که در کشور ما ساعات کار مفید در روز و هفته، درصد بسیار پایینی دارد، تعطیلی پنجشنبهها مشکلات کشور را افزایش میدهد.
این کارشناسان تأکید میکردند در کشورهایی که از تعطیلات دو روزه در آخر هفته برخوردارند، میزان کار مفید نیز بسیار بالاست و با وجود تعطیلی دو روزه، در پنج روز باقیمانده آنقدر کار میکنند که بازهم چند برابر بیشتر از میزان کار مفید در کشور ماست. پس ابتدا باید فرهنگ درست کار کردن را نهادینه کرد و سپس به پیگیری طرحهایی مانند تعطیلی پنجشنبهها اندیشید. وانگهی تعطیلی پنجشنبه در کشور ما، با تعطیلات شنبه و یکشنبه بیشتر کشورهای دنیا هماهنگ نیست و از این زاویه نیز دچار مشکل میشویم.
دانشآموزان به خانوادهشان برسند!
حاجیبابایی نیز استدلالی شبیه احمدینژاد داشت و معتقد بود بچهها باید ساعتهای بیشتری را در منزل و در کنار والدین و خانواده سپری کنند. او معتقد بود براحتی میتوان ساعات درسی را در پنج روز هفته تقسیم و روزهای پنجشنبه را برای استراحت دانشآموزان خالی کرد. البته با بالاگرفتن انتقادها، آموزش و پرورش کمی عقبنشینی کرد و گفت روزهای پنجشنبه میتواند به برنامهها و فعالیتهای فوق برنامه برای دانشآموزان اختصاص یابد. این در حالی بود که منتقدان و مخالفان میگفتند در حالی که هماینک آموزش و پرورش توانایی پر کردن اوقات فراغت و ساعتهای مربوط به ورزش و تفریح در مدارس را ندارد، چگونه میتواند روزهای پنجشنبه را هم مزید بر علت کند.
از سویی خانوادهها نیز ابراز نگرانی میکردند که تعطیلی پنجشنبههای مدارس، مادران شاغل را بطور جدی دچار مشکل میکند و این مسألهای نیست که براحتی بتوان از آن گذشت زیرا حدود یکسوم زنان درشهرهای بزرگ، شاغل هستند. مادران غیر شاغل نیز این پرسش را مطرح میکردند که چگونه باید وقت فرزندانشان را در منزل پر کنند تا این فرصت تبدیل به تهدید نشود؟
موافقان چه میگویند؟
اما موافقان این طرح معتقد بودند که با تعطیلی پنجشنبهها اهدافی چون ارتقای انگیزه تحصیلی در دانشآموزان و دانشافزایی معلمان محقق میشود. به اعتقاد آنها چون این طرح در 70 کشور دنیا پیاده و با موفقیت روبرو شده، اجرای آن در ایران هم ضروری است.
بنابراین و با قانونی شدن این طرح، هیأت وزیران تصویب کرد که کارکنان زن شاغل دستگاههای اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری با داشتن فرزند زیر هفت سال یا دانشآموز دوره ابتدایی میتوانند ساعات کاری خود در روزهای پنجشنبه را با دیگر ایام هفته با رعایت سقف مقرر در ماده (44) قانون مدیریت خدمات کشوری یا از طریق دورکاری جبران کنند. اما تصویب و ابلاغ این قانون نیز مشکل مادران شاغل را بطور کامل حل نمیکرد زیرا بسیاری از آنان توانایی انتقال ساعات کارشان به سایر روزهای هفته را نداشتند و بسیاری نیز از امکان دریافت دورکاری برخوردار نبودند یا شغلشان امکان دورکاری را به آنها نمیداد.
مخالفت کمیسیون آموزش
در این میانه، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس که از منتقدان برخی سیاستهای اجرا شده در آموزش و پرورش از جمله چگونگی اجرای طرح تحول بنیادین نیز هست، از مخالفت اعضای این کمیسیون با تعطیلی پنجشنبههای مدارس خبر داد و گفت: طرح دوفوریتی تهیه شده است که به زودی در صحن مجلس بررسی میشود.
«محمدمهدی زاهدی» در گفتوگو با باشگاه خبری فارس «توانا» در خصوص این طرح دو فوریتی گفت: با توجه به اینکه از 6 روز هفته باید به خوبی استفاده شود، دانشآموزان میتوانند در کنار مسائل آموزشی و پرورشی، آموزشهای مهارتی، فوق برنامه و فعالیتهای جمعی داشته باشند.
وی افزود: بین اولیا و دانشآموزان با مدیریت و کادر آموزشی مدرسه باید ارتباط باشد و از سویی دانشآموزان باید با فعالیت نهادهای اجتماعی نیز آشنا باشند؛ به عنوان مثال دانشآموزان باید از خدمات دستگاههایی مانند هلالاحمر و آتشنشانی آگاهی داشته باشند به همین دلیل پنجشنبهها میتواند فرصت مناسبی برای این آموزشها باشد.
راهنمایی و متوسطه نباید تعطیل باشند
وزیر علوم دولت نهم اضافه کرد: فعالیتهای فوقبرنامه و خدماتجمعی و آشنایی با نهادها و مسائل تربیتی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مطرح شده است، بنابراین این طرح دوفوریتی با سند تحول هماهنگی کامل دارد و در راستای اجرایی شدن سند تحول بنیادین است. زاهدی با بیان اینکه طرح تعطیلی پنجشنبههای مدارس برای دبستان
بود، گفت: تأکید ما بر این است که دورههای راهنمایی و دبیرستان در روزهای پنجشنبه تعطیل نشوند و از این فرصت برای مباحث دیگری که نیاز است در سند تحول اجرایی شود، استفاده کنند.
رییس کمیسیون آموزش مجلس ادامه داد: بلافاصله بعد از آغاز به کار مجلس، طرح فعالیت مدارس در روزهای پنجشنبه در صحن علنی مطرح میشود و در صورت تصویب نهایی از مهر امسال اجرایی خواهد شد.
اکنون و در شرایطی که دولت، طرح تعطیلی مدارس در مقاطع دبستان، راهنمایی و دبیرستان را رسماً برای اجرا از اول مهرماه ابلاغ کرده و از سویی مجلس با این طرح مخالفت جدی دارد، معلوم نیست سرانجام کار به کجا خواهد کشید و خانوادهها و مدارس چگونه باید برنامهریزی کنند
نظر شما