به گزارش قدس آنلاین، آیت الله ابوالقاسم یعقوبی نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه مرکز استان خراسان شمالی به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان در یادداشتی نوشتند:
سفره و سفر دو مقوله ای هستند که هم در زندگی مادی انسانها معنا و مفهوم دارند و هم در زندگی معنوی آنان از جایگاه ویژهای برخوردارند.
در مفهوم «سفر»، حرکت، تحرک، پویایی، جابجایی، نقطه آغاز، نقطه پایان، زاد و توشه، راهشناسی، رهزنشناسی، مبدأ و مقصدشناسی، هدفمندی و... نهفته است.
در مفهوم «سفره» نیز، کسب انرژی، تغذیه برای تلاش، حفظ مرکب برای موفقیت راکب و نیز، شناخت صاحب سفره، انواع پذیرایی در سفره، سپاسگزاری و شکر نعمت، قدردانی از آمادهسازی و آمادهسازان سفره، میهمانی، میزبانی، دعوت عمومی، دعوت خصوصی و... به ذهن میرسد.
«ماه رمضان» ماهیاست که هم سفر معنوی و سیر الیالله بندگان خدا شتاب میگیرد و پررنگ میی شود و هم سفره ضیافت الهی گسترده می شود و همگان به آن فراخوانده می یشوند. در این که این ماه، ماه «سفر» است، تردیدی نیست، زیرا:
سفر آن نیست که از مصر به بغداد روی
از سر نفس گذشتن سفر مردان است
«هجرت» از گناه و سیئات و روآوردن به بندگی و حسنات، مصداق روشنی از یک عزم و یک سفر سرنوشت ساز است:
«الْمُهَاجِرُ مَنْ هَجَرَ السَّیِّئَاتِ»(۴۰۰)
بیرون آمدن از ظلمتکده هواوهوس و خارج شدن از چاه منیت و دسترسی به روشنایی معنوی و قرارگرفتن در فضای نورانی بندگی و عبودیت، حرکتی است که چهره زندگی فردی و اجتماعی انسانها را دگرگون می سازد.
ماه مبارک رمضان، ماه چنین حرکت و تلاش و جابجایی است، سفر دسته جمعی پیروان دین و شریعت و آهنگ حرکت بهسوی کوی دوست، منظره زیبا و دیدنی است که فقط آن را می توان در این ماه رحمت و برکت و مغفرت به تماشا نشست.
شناخت راه و رهزن در این سفر یکماهه، مایه توفیق بیشتر و حرکت عمیق تر انسان در این سیر و سفر معنوی خواهد شد. راه، همان صراط مستقیمی است که همه انبیاء و اولیاء الهی با بصیرت، صبر و استقامت، آنرا پیموده اند و به ما با زبان قال و حال گفته اند که: «ره چنان رو که رهروان رفتند»
راه، همان است که قرآن ترسیم کرده و رهزن آن است که به ما معرفی کرده است:
«اَ لَمْ اَعْهَدْ اِلَیْکُمْ یا بَنی آدَمَ اَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّیْطانَ اِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبینٌ وَ اَنِ اعْبُدُونی هذا صِراطٌ مُسْتَقیمٌ
ای فرزندان آدم! مگر با شما پیمان نبستم که شیطان را اطاعت نکنید که همانا او برای شما دشمنی آشکار است و تنها مرا بپرستید که راه مستقیم همین است»(۴۰۱)
بنابراین دراین سفر معنوی، «سعادت» در گرو عبودیت و بندگی و اطاعت است و «شقاوت» در دورماندن از فضایرحمت و مغفرت و افتادن در وادی شیطنت و شیطان محوری است. به همین جهت رسول اعظم(ص) در خطبه شعبانیه فرمودند:
«فَاِنَّ الشَّقِیَّ مَنْ حُرِمَ غُفْرَانَ اللَّهِ فِی هَذَا الشَّهْرِ الْعَظِیمِ
بدبخت کسی است که از مغفرت الهی در این ماه بزرگ محروم گردد»(۴۰۲)
و اما هر سفری به تناسب مسافت و مسیر و مقصد، نیاز به زاد و توشه دارد، مسافر، پیش از حرکت، باید به فکر تهیه زاد و توشه خود باشد تا در طی سفر، دچار مشکلات و ناگواری ها نگردد. در سفر یکماهه ماه رمضان زاد و توشه چیست؟ و سفره و غذا چیست؟ و نوع آن چگونه است؟
رسول خدا(ص) فرمود:
«الْقُرْآنَ مَاْدُبَةٌ اللَّهِ تَعَالَی فَتَعَلَّمُوا مِنْ مَاْدُبَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَا اسْتَطَعْتُم
قرآن سفره ضیافت الهی است، پس تا می توانید از سفره ضیافت او فراگیرید.»(۴۰۳)
دراین کلام نورانی، اشارهای لطیف به زاد و توشه انسان در سیر الی الله شده است. آنکه عزم مقصد و مقصودی والا و بالا به نام «قرب الهی» دارد و آنکه هوای پرواز در فضای بی کران عالم ملکوت را در سر می پروراند و آنکه قصددارد از هرآنچه رنگ تعلق دارد، آزاد گردد و صبغه تعبد پیدا کند، نیاز به رهتوشهای انگیزهآفرین و انرژی زا دارد که در سفر، سفره او باشد و عامل پیشبرنده او بهسوی بی نهایت گردد. و آنچیزی نیست جز «قرآن» که هم «احسن الحدیث» است و هم «انفع القصص» و هم «ربیع القلوب» و هم «شفاء الصدور»(۴۰۴)
در ماه رمضان، این سفره، گستردهاست و دعوت کننده آن هم خدای متعال است:
«هُوَ شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ اِلَی ضِیَافَةِ اللَّهِ
(رمضان) ماهی است که (همگان) به ضیافت و میهمانی الهی دعوت شده اند»(۴۰۵)
مهمانسرایی که دعوت کننده آن، خداوند رحیم است، میهمانی ای که میزبان آن خدای غفور است، سفرهای که غذای آن «قرآن کریم» و نتیجه آن «تقوا و کرامت» است، در هیچ زمان و مکان دیگری جز در ماه مبارک رمضان، فراهم نمی شود. باید فرصت را غنیمت شمرد و برای لحظه لحظه های این مهمانی بزرگ، حساب باز کرد، چراکه دراین میهمانی، نفسها تسبیح و خوابها عبادت و دعاها مستجاب و کارها مورد قبول حضرت حق قرار می گیرد.
«صیام و قیام»، روزه و نماز و «تلاوت قرآن» و «اطعام طعام» و «دعا و نیایش» دراین سفره نهاده شده است، خوشا بهحال کسانی که در این بهار معنویت و در این فصل پررنگ عبودیت، جانشان را در معرض نسیم رحمت الهی قرار میدهند و در مسیر این سفر سرنوشتساز از سفره انسانساز خداوندی، بهترین بهره را می برند و سبکبار و سبکبال، در پایان ماه، پیروزی فطرت بر طبیعت را جشن میگیرند و به «عید واقعی» و راستین که همان عزم بر ترک گناه و انجام فرمانهای الهی است، دست مییازند.
خدایا چنان کن سرانجام کار
تو خوشنود باشی و ما رستگار
معاون فرهنگی
منابع:
۴۰۰) بحارالانوار، ج ۶۴، ص ۳۰۲
۴۰۱) یس، آیه ۶۰ و ۶۱
۴۰۲) امالی الصدوق، ص ۹۳
۴۰۳) تفسیر المنسوب إلی الإمام الحسن العسکری(ع)، ص ۶۰
۴۰۴) نهجالبلاغه، خطبه۱۱۰
۴۰۵) امالی الصدوق، ص ۹۳
انتهای پیام/
نظر شما