به گزارش قدس آنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، سیدمهدی حسینی پویا افزود: در کنار خرید این ۲۰۰ دستگاه مینی بوس، قرارداد خرید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس جدید نیز با استاندارد یورو ۵ نهایی و در انتظار اخذ ضمانت نامه از سوی فروشنده هستیم و ۳۰۰ دستگاه اتوبوس نیز در حال بازسازی است.
وی اضافه کرد: از ۳۰۰ دستگاه اتوبوس که درحال بازسازی است، ۱۷۰ دستگاه اتوبوس گازوئیلی و ۱۳۰ دستگاه گازسوز است که با هزینه هر دستگاه ۱۲۰ میلیون تومان بازسازی خواهند شد.
وی ادامه داد: توانایی مالی خرید اتوبوس را داریم اما به دلیل تحریمها اتوبوسی در سطح کشور برای خرید وجود ندارد.
وی تصریح کرد: با همکاری مراکز دانشگاهی طراحی برای نصب کولر روی این اتوبوس ها انجام و براین اساس ۳۰۰ دستگاه اتوبوس مجهز به کولرمی شوند.
حسینی پویا با بیان اینکه در حال حاضر سهم اتوبوسرانی در حمل و نقل عمومی ۱۷ درصد است، اظهار کرد: در مشهد روزانه حدود ۹۵۰ هزار مسافر به وسیله ناوگان اتوبوسرانی جابجا می شوند که از این تعداد ۱۷ درصد هزینه خدمات را پرداخت نمیکنند که مبلغ ریالی آن در طول سال رقمی حدود ۳۴ میلیارد تومان است.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد ادامه داد: شهر مشهد دارای ۱۵۰ خط اتوبوس است که ۵۹ درصد از این خطوط در اختیار بخش خصوصی است.
وی گفت: ناوگان اتوبوسرانی شهرداری مشهد دارای ۱۴۷۹ دستگاه اتوبوس فعال است که از این تعداد تنها ۲۵۰ دستگاه کولر ندارد که در بازسازی اتوبوس های فرسوده نصب کولر را مدنظر قرارداده ایم.
وی افزود: در حال حاضر ۳۳۱۲ ایستگاه در سطح شهر مشهد وجود دارد که از این تعداد ۱۹۰۰ ایستگاه فاقد سایبان است.
وی با اشاره به اینکه با اضافه شدن هر اتوبوس امکان حذف۱۱.۱ خودروی شخصی به وجود می آید، اضافه کرد: طول خطوط اتوبوسرانی مشهد ۲۴۴۹ کیلومتر است که ۱۳۱۸ کیلومتر را ناوگان سازمان اتوبوسرانی و ۱۱۸۱ کیلومتر دیگر را بخش خصوصی پوشش میدهد، همچنین طول مسیرهای خطوط بیآرتی نیز ۶ کیلومتر و میانگین رسیدن اتوبوس به ایستگاه ۱۱ دقیقه است.
وی به اقدامات آموزشی انجام شده در سازمان اتوبوسرانی اشاره و اظهار کرد: در همین راستا سال گذشته ۲۰۳ هزار نفر-ساعت کلاسهای آموزشی برای بهبود تعامل رانندگان با مسافران برای رانندگان برگزار شده و برای مهرماه نیز یک دوره آموزشی برگزار خواهد شد.
حسینی پویا درادامه با اشاره به خدمات دهی به زائران اربعین گفت: سال گذشته ۱۰۳ دستگاه اتوبوس به نجف اعزام و به حدود ۱۲۰ هزار زائرخدمات رسانی شد، امسال نیز همین تعداد اتوبوس به نجف اعزام خواهد شد اما به دنبال آن هستیم تا تعداد اتوبوسرانان اعزامی را در صورت امکان افزایش دهیم تا تعداد سرویس دهی نیز افزایش پیدا کند.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد افزود: در راستای تحقق شهر هوشمند، در پایانه های شهدا، وکیل آباد، غدیر، دانقلاب و امام رضا (ع) برای شهروندان امکان دریافت نرم افزار راهنمای خطوط، شارژ من کارت، کیف پول الکترونیکی(کیپاد) و دانلود فیلم و انیمیشن های آموزشی در خصوص استفاده از اتوبوس مهیا شده است.
وی اضافه کرد: هزینه تمام شده هر سفر با اتوبوس حدود ۱۹۰۲ تومان است که ۶۵۰ تومان یعنی معادل ۳۴ درصد از شهروندان دریافت میشود.
وی همچنین به کاهش تصادفات اتوبوسرانان در سال ۹۷ اشاره و اظهار کرد: سال ۸۹ به ازای هر اتوبوس ۲.۴۴ تصادف در طول سال داشتیم که این آمار سال قبل به ۳۸ دهم درصد تصادف به ازای هر اتوبوس کاهش پیدا کرد.
وی گفت: سال ۸۸ در تصادفات اتوبوسها ۱۱ نفر فوتی داشتیم که خوشبختانه این آمار در سال ۹۷ به ۲ نفر رسیده است.
حسینی پویا با بیان اینکه در حال حاضر اتوبوسها تا ساعت ۲۱:۳۰ خدمترسانی میکنند که این زمان در پاییز و همزمان با تغییر ساعت کشور ساعت ۲۰:۳۰ خواهد بود، افزود: در واقع ما کاهش ساعت نداریم، بلکه از رانندگان میخواهیم که در تابستانها با توجه به تغییر ساعت اضافهکار بایستند.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد اضافه کرد: هر ۱۰ سال باید اتوبوسهای دیزلی و هر ۱۲ سال اتوبوسهای گازی را از رده خارج کنیم لذا با این حساب باید تا پایان سال ۶۰۰ دستگاه اتوبوس معادل یک سوم اتوبوسها از سیستم ناوگان اتوبوسرانی خارج شوند.
وی ادامه داد: اجرای خطوط بی. آر. تی مزایایی از جمله کاهش آلودگی هوا، سرعت در جابجایی مسافر، کاهش مشکلات ترافیکی و ایمنی را به دنبال دارد اما در اجرای خط سه بی. آر. تی مشکلاتی ایجاد شد که به مرور برطرف خواهد شد.
وی افزود: با توجه به تغییر بافتهای جمعیتی، توسعه شهر و اضافه شدن خطوط قطارشهری و همچنین درخواست های شهروندان نیازمند اصلاح خطوط هستیم که کار مطالعاتی آن در حال انجام است.
انتهای پیام/
نظر شما