تحولات منطقه

«پناه آخر» ساخته شد تا پاسخی باشد برای جهان گمشده. کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا، معنا و صدای کامل و جامعی است که لازم بود یک بار دیگر در قالب تلویزیون به تصویر کشیده شود.

«پناه آخر» پاسخی برای جهان گمشده است/ این سریال کل یوم عاشورا را به تصویر کشید
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین، عوامل و بازیگران سریال «پناه آخر» پس از یک ساعت گفتگوی صمیمانه با مخاطبان در واحد 162 روابط عمومی صدا و سیما در نشست خبری این مجموعه تلویزیونی شرکت کردند.

نشست خبری سریال «پناه آخر» با حضور غلامرضا الماسی مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک سیما، بهرنگ ملک محمدی مدیر فیلم و سریال مرکز سیما فیلم، داود شاه بابایی تهیه کننده، داریوش یاری کارگردان، صادق خوشحال نویسنده، محمود یارمحمدلو تدوینگر و امین زندگانی، حدیث میرامینی و عباس غزالی به عنوان بازیگران این سریال در اداره کل روابط عمومی سازمان صدا و سیما برگزار شد.

داود شاه‌بابایی تهیه‌کننده این سریال تلویزیونی، در خصوص بازخورد مخاطبان نسبت به این مجموعه گفت: در تماس‌هایی که من امروز پاسخگو بودم و حرف‌های مردم را شنیدم، بیشتر آنان بابت پرداخت به مسائل ارزشی و دیدنی تشکر می‌کردند.

وی افزود: بخشی از تماس‌ها هم مربوط به تقدیر از توجه به مسئله حق الناس بود که در چند سکانس این مجموعه به تصویر کشیده شد. همچنین پرداختن به موضوع محرم و صفر که در چند سال اخیر در سریال‌ها کمتر مورد توجه قرار گرفته است، مورد پسند مخاطب قرار گرفته بود.

شاه بابایی بیان کرد: برخی از مخاطبان گفتند که سریال را در چند نوبت تماشا می‌کردند و به دلیل موضوع محرم، جانباز و شهید خیلی این اثر را دوست داشتند.

در ادامه داریوش یاری کارگردان این سریال، درباره این مجموعه تلویزیونی گفت: سریال «پناه آخر» ساخته شد تا پاسخی باشد برای جهان گمشده. کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا، معنا و صدای کامل و جامعی است که لازم بود یک بار دیگر در قالب تلویزیون به تصویر کشیده شود.

وی افزود: وقتی صحبت از عاشورا می‌شود، یک تابلوی نقاشی به ذهنمان می‌آید که ۳۳ هزار نفر یک طرف و ۷۲ تن هم در طرف دیگر ایستاده‌اند. به نظرم عاشورا رویارویی صفت هاست؛ رویارویی ۳۳ هزار صفت کینه و دشمنی در برابر ۷۲ صفت برابری و برادری و آزادی کارگردان سریال «هاتف» اظهار کرد: ما همیشه در یک دوراهی قرار داریم؛ براساس همین دوراهی هم شخصیت‌های مرتضی، نرگس، امیرعلی و... در سریال شکل گرفت. آن‌ها مدام در حال تصمیم گیری بودند که طی آن هر لحظه عاشورایی جدید برایشان اتفاق می‌افتاد. در دل این تصمیم‌ها موضوع حکمت و اخلاق، احترام به بزرگترها، ارزش‌های معنوی و... مطرح شد.

وی در پاسخ به اینکه چرا برخی از سکانس‌ها شعارگونه بود، گفت: شعاری بودن را قبول ندارم، زیرا دیالوگ‌ها بر مبنای تصمیم گیری نگارش شده بود همانطور که امام حسین (ع) از مکه تا کربلا در طول ۲۸ منزل به یارانش می‌گوید تصمیم بگیرید ما هم در جستجوی معنایی به نام تصمیم گیری بودیم.

یاری افزود: در بازگشت شخصیت بهروز با دو کوله پشتی زرد، به دنبال نشان دادن بازگشت حربن ریاحی بودیم. البته قبول دارم که تعدادی از دیالوگ‌های فاطمه شعاری بود؛ اما بازیگر این نقش یعنی خانم افسر اسدی بهترین گزینه برای بیان این جملات شعاری بودند. زیرا ایشان در آثار گذشته خود شخصیت این چنینی نداشتند. بنابراین پذیرش این جملات از زبان این بازیگر برای بیننده آسان‌تر بود.

صادق خوشحال نویسنده اثر اظهار کرد: بازخوردهای بسیار خوبی را از مخاطب گرفتیم. آن‌ها با دقت قصه را دنبال کرده بودند و به مفاهیم ارزشمند قصه احترام می‌گذاشتند. شخصیت نگار برای مخاطب الگو بود. شخصیتی که با تمام سختی‌ها سعی می‌کند از چهارچوبی که پدرش برای او معین کرده خارج نشود.

وی در پاسخ به اینکه آیا جمع آوری مدارک علیه داماد خانواده و ارائه آن‌ها به دادگاه این نقش را در نزد مخاطب منفور نکرد، گفت: نه اینطور نیست، ما قصه می‌نویسیم. شاید بعضاً اتفاق‌های آن در حقیقت وجود نداشته باشد، زیرا ما دنبال آرمان‌ها و مسائلی هستیم که دوست داریم اتفاق بیفتد نه اینکه صرفاً وجود داشته باشد.

در ادامه امین زندگانی بازیگر نقش بهروز درباره همکاری خود با مجموعه «پناه آخر» گفت: ساخت کار آنتن دار سخت است. اگر تهیه کننده و عوامل ندانند که دنبال چه چیزی هستند، کار پیش نمی رود. در ایامی‌که ساخت یک سریال از زمان برآورد اولیه هم بیشتر طول می‌کشد، پناه آخر دز کمتر از زمان مقرر با کیفیت بسیار خوب تولید شد.

وی افزود: با اینکه سریال ده قسمتی بود و در طول پخش رقیب قدری به نام «ستایش» داشتیم، مخاطب با آن همراه شد و خوشبختانه اگر برنده رقابت هم نشده باشیم، دوشادوش آن پیش رفتیم.

بازیگر سریال «مختارنامه» گفت: یکی از اتفاق‌های خوب دیگر بازپخش سریال در دو نوبت بود. این اتفاق کمک می‌کند تا بیننده سریال خود را پیدا و دنبال کند، اگر تلویزیون تکرارها را بیشتر کند بهتر هم می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: جای دیگر عوامل و بازیگران در این نشست خالی است، از همکاری با مجموعه قوی پناه آخر خوشحال هستم. امیدوارم این مجموعه کم فروشی‌هایی که امروزه خیلی به چشم می خورد را تا حدودی جبران کرده باشد.

در ادامه حدیث میرامینی بازیگر نقش نگار هم گفت: از تماس‌های امروز متوجه شدم که مردم چقدر آثار را با دقت تماشا می‌کنند و این مسئولیت ما را سخت‌تر می‌کند. سریال «پناه آخر» ساخته شد و مردم حتی به پوشش بازیگران در سریال هم دقت می‌کردند. خواهش من این است که از این به بعد کارها را با جزئیات و انرژی بیشتری تولید کنیم.

 همچنین عباس غزالی بازیگر نقش امیرعلی گفت: برای من حضور در مجموعه‌ای که مخاطب دوست دارد، افتخار است. امروز از پرند و سرپل ذهاب با ما تماس گرفتند و خوشحالم از اینکه مردم با وجود مشکلات فراوان در شهرشان تلویزیون و هنرمندانشان را دوست دارند. در مقابل این محبت‌ها وظیفه ما این است که کارمان را درست انجام دهیم.

وی افزود: با اینکه کار مناسبتی بود و ارزشمند، اما همیشه خطری در این کارها وجود دارد و آن این است که شعارگونه باشد. خوشبختانه فیلمنامه پناه آخر طوری بود که از همان قسمت اول اتفاق‌ها می‌افتاد و لازم نبود که چند قسمت بگذرد تا مخاطب با آن ارتباط برقرار کند.

بازیگر سریال مادرانه بیان کرد: امروز که به برکت فضای مجازی ارتباط هنرمند با ببیننده نزدیک است، تعدادی از مخاطبان در صفحه من می‌نوشتند که ما پایان سریال را از الان حدس می‌زنیم. خوشبختانه سریال پایانی داشت که دور از کلیشه بود و حدس‌های اولیه را باطل کرد که این تاثیر هوشمندی کارگردان، نویسنده و تهیه کننده است.

در ادامه بهرنگ ملک محمدی مدیر فیلم و سریال مرکز سیما فیلم گفت: در ابتدا که می‌خواستیم این سریال را تولید کنیم، قصد داشتیم تقدیم شهدا شود. امروز این سوال‌ها از من هم پرسیده شد که چرا تعداد قسمت‌های سریال بیشتر نبود؟ باید بگویم که مشکلات بودجه‌ای واقعا سازمان را اذیت می‌کند.

وی افزود: امروز پول‌های عجیب و غریبی در نمایش خانگی جا به جا می‌شود؛ حتی بعضا دیده ایم که برخی از فیلم‌های سینمایی و سریال‌های نمایش خانگی را نمی‌شود در کنار خانواده تماشا کرد. ما می‌خواستیم اثری تولید کنیم تا بگوییم می‌شود کاری تولید کرد که خانوادگی باشد و مردم دوستش داشته باشند.

ملک محمدی بیان کرد: تلویزیون همیشه تلویزیون است و مخاطبانش را دارد؛ برخلاف دوستانی که از حضور در کارهای مناسبتی احساس شرم دارند، بازیگران و عوامل این مجموعه با افتخار حاضر شدند. بازخوردها هم همواره نشان داده که مردم کار مناسبتی را دوست دارند و باید آثار مناسبتی بیشتری تولید شود.

در پایان داریوش یاری در پاسخ به اینکه چرا شخصیت حاج مرتضی، تا این حد در سریال مثبت بود؛ گفت: حاج مرتضی نماینده سلسله جوانمردان ایرانی است که وظیفه اصلی آن‌ها انتقال حکمت و اخلاق به جامعه است. در سلسله جوانمردان باید ستارالعیوب و صبور باشی.

وی افزود: جوانمرد باید سکوت کند تا حقیقت مشخص شود. آقای امکانیان به گونه‌ای بازی کردند که آینده نسل جوان امروزی به درک این جوانمردان بستگی دارد.

 انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.