تحولات منطقه

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا امری موقتی است و هرگز نمی‌خواهد جایگزین مجلس شود.

شورای هماهنگی سران قوا موقتی است/ برنامه‌ای برای ریاست‌جمهوری ندارم
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین، علی لاریجانی در نشست خبری صبح امروز یکشنبه خود و در پاسخ به سوال خبرگزاری ایسنا درباره جایگاه مجلس پس از ۱۲ سال ریاست وی در راس این قوه گفت: این که یک نهادی که امام فرمودند در راس امور است به این معنا نیست که در همه امور دخالت کند و تصمیم بگیرد. بالاترین مقام کشور رهبری است ایشان هم در همه امور دخالت نمی‌کنند بلکه جهت را مشخص می‌کنند جایگاه مجلس هم ریل گذاری است.

وی افزود: ممکن است نگاهی به شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا وجود داشته باشد که این شورا امری موقتی است و رهبری خواستند برای شرایط فعلی سازوکاری در نظر گرفته شود درآنجا  ما مراقبیم که قانونگذاری نشود. مگر این که ضرورتی وجود داشته باشد. مثلا بحران ارز باید مهار می‌شد و سازوکاری در نظر گرفته می‌شد اما این موضوع موقت است و این شورا هرگز نمی‌خواهد جایگزین مجلس شود و نباید هم بشود.

رئیس مجلس تاکید کرد: نگهبانی از جایگاه مجلس مهم است و جایگاه مجلس نباید تحدید شود.

تنوع افکار در مجلس دهم بیش از مجالس قبلی است

لاریجانی همچنین یادآور شد: برداشت من این است که مجلس دهم نسبت به سه دوره گذشته ظرفیت خوبی دارد و تنوع افکار در آن بیش از مجالس قبلی است، این کمک می‌کند که آرای مردم در مجلس گفته شود. افراد مبرزی هم در مجلس هستند البته این که نهادهای دیگری هم وجود دارند مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی که قبلا هم بود. اما شورای عالی فضای مجازی بعدا اضافه شد. در مورد قانونگذاری ما هم معتقدیم در جایی غیر از مجلس نباید انجام شود خودشان هم این را می‌فهمند که نباید این کار را بکند.

وی ادامه داد: قبلا گاهی قانونگذاری می‌شد مثلا برای تشویق به ازدواج مصوباتی داشتند که بعدا جلویش گرفته شده و حالا رعایت می‌شود. مثلا در شورای عالی فضای مجازی سیاست گذاری در حوزه فضای مجازی اتفاق می افتد و در مجلس هم می‌شود قانون گذاشت.

رئیس مجلس ادامه داد: یکی از مشکلاتی که وجود دارد درباره مجمع تشخیص مصلحت نظام است در زمان آقای هاشمی هیات نظارت بر سیاست‌های کلی تشکیل شد و سازوکاری در نظر گرفته شد که بیشتر جنبه مشورتی داشت و نظر قطعی را مجمع می‌داد و تصمیم می‌گرفت اما در یک سال اخیر این روال تغییر کرد. این مسئله بدون مشکل نیست و باید حل شود. من هم حق می‌دهم سیاست‌های کلی هم اصولا ارزیابی‌اش در یک امتداد زمانی امکان پذیر است و نقطه‌ای نیست. مثلا اگر ما چابک سازی دولت را مبنا قرار می‌دهیم این باید در کلیت دولت و در یک امتداد زمانی در نظر گرفته شود. در این‌باره در حل بحث هستیم مخصوصا رهبری در سیاست‌های کلی گفتند مرزها را مشخص کنید بنابراین به نظرم مجلس دهم هم مثل مجالس قبلی است.

لاریجانی در بخش دیگری از اظهاراتش ضمن تبریک روز مجلس گفت: شهید مدرس فقیه مجاهدی بود که ویژگی‌های منحصر به فردی داشت، سیاستمداری منصف، شجاع و پرهیزکار بود و به قول مرحوم میزرای شیرازی پاکی اجدادش را داشت. قاطبه سیاستمدارن آن زمان هم چنین نگاهی به او داشتند البته مخالفانی هم داشت که او را تخریب می‌کردند. ولی اکثرا به این که او شخصیت مبرز در تاریخ ایران بود اذعان داشتند او یک درخشندگی در تاریخ پارلمان داشت که نماد مجلس شد.

وی با اشاره به تلاش مرحوم مدرس برای حاکم بودن قانون در کشور اضافه کرد: ایشان مجلس را سمبل مشروطه، نماد آزادی و محل اتکای ملت می‌دانست و می‌گفت باید مجلس را به منزله تمامی ایران دانست. یکی از دلایلی که او استیضاح رضاخان را دنبال می‌کرد توهین به مجلس بود زیرا این را توهین به ملت می‌دانست.

حفظ جایگاه مجلس حفظ آزادی و اراده ملت است

وی با بیان این که «حفظ جایگاه مجلس حفظ آزادی و اراده ملت است» گفت: گاهی در فضای کشور با بی تقوایی سیاسی مواجه می‌شویم کسانی که مجلس را هتک حرمت می کنند باید بدانند این مخالف مرام مدرس و امام است. مرحوم امام هم در دیدار با نمایندگان دور اول گفتند من خیلی از مجالس را به یاد دارم اما یکی از امثال شما را در آن مجالس ندیدم به جز زمان مدرس. این بیان امام یک آینده نگری داشت.

تخریب مجلس، تخریب کلیت ملت است

رئیس مجلس با بیان این که نهاد مجلس به معنی نمایندگی کل ملت است، اظهار کرد: تخریب مجلس هم تخریب کلیت ملت است کسانی که قصد فضاسازی علیه مجلس را دارند دلسوز ملت نیستند. آن هم وقتی ما با دشمنی مواجهیم که به دنبال تخریب ما است.

وی با  اشاره به اقدامات صورت گرفته در مجلس دهم یادآور شد: لوایح بودجه در این دوره با دقت تصویب شد و مسائل مربوط به کشاورزان، روستاییان، بازنشستگان و بنیه دفاعی در آن دیده شد. همچنین دولت یک چیز ناقصی به مجلس داد و مجلس خودش قانون برنامه ششم را تدوین کرد. همچنین تاکنون ۱۶۲ قانون در مجلس ابلاغ شده که ۶۳ تای آن طرح و ۹۹ تا لایحه بوده است.

مجلس دهم در حوزه تنقیح و در بعد نظارتی کارهای خوبی کرده است

 لاریجانی با اشاره به اقدامات نظارتی مجلس گفت: تاکنون ۱۶۵ سوال در صحن علنی از وزرا مطرح شد، یک مورد سوال از رئیس جمهور، ۶ مورد تحقیق و تفحص و ۶ مورد استیضاح صورت گرفته که در دو مورد منجر به عدم رای اعتماد شده است علاوه بر این ۱۳ مورد گزارش ماده ۲۳۴ درباره تخلفات دستگاه‌ها داشتیم که ۱۲ مورد به قوه قضاییه ارجاع شده و ۳۱ مورد هم گزارش کمیسیون‌ها به صحن بوده که مواردی از سیل تا پلاسکو تا حوادث تروریستی اهواز و موسسات اعتباری را شامل می‌شد. و این جدای از گزارشاتی است که دیوان محاسبات و تفریغ بودجه به ما دادند.

وی با اشاره برگزاری ۶۴ جلسه غیر علنی مجلس در موضوعات مختلف تصریح کرد: همچنین گزارشات کمیسیون اصل ۹۰ ، مرکز پژوهش ها و اقداماتی از سوی تنقیح قوانین داشتیم لذا مجلس دهم هم در حوزه تنقیح و هم در بعد نظارتی کارهای خوبی کرده اما گاهی در فضاهای هیجانات برخی امور دیده نمی‌شود.

 علی لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص این‌که مجلس شورای اسلامی چه اقداماتی در حوزه هماهنگی امر قانون‌گذاری با سیاست‌های کلی نظام قانون‌گذاری از سوی مقام معظم رهبری انجام داده است، گفت: یک بخش‌هایی از این سیاست‌ها قبلا در ملاقات‌هایی که مقام معظم رهبری با نمایندگان داشتند فرموده شد که اکنون در حال انجام است. مسائلی مانند تنقیح قوانین یا مکانیزم نظارتی بیشتر. برخی مباحث هم احتیاج به مشخص کردن حد و مرز دارد.

وی ادامه داد: البته ما پس از ابلاغ این سیاست‌ها جلساتی با معاونت حقوقی دولت، قوه قضاییه، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام داشتیم و این موضوع را مورد پیگیری و بررسی قرار دادیم. منتظریم که نتیجه بررسی‌ها آماده شود تا جلسه بعدی را برگزار کنیم. در آنجا وظایف مشخص شده و کار پیش خواهد رفت.

موضوع اصلاح ساختار بودجه ابتدا باید در دولت صورت گیرد

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر این‌که مجلس چه اقداماتی را در راستای اصلاح ساختار بودجه کشور انجام خواهد داد؟  قانون اساسی به مجلس شورای اسلامی در موضوع تصویب بودجه اختیاراتی داده مانند ارائه پیشنهادات با حجم بالا که موجب مشکلاتی می‌شود همچنین موضوع دیگری مانند لابی‌ دستگاه‌ها برای افزایش بودجه در این باره مطرح است، با توجه به این‌که آخرین سال مجلس دهم هستیم و می‌تواند پایه‌گذاری اصلاح ساختار بودجه را داشته باشد آیا حاضر است در این باره کمک کند و به جای ارائه‌ی پیشنهادات بخش نظارت را تقویت کند؟ گفت: اصلاح ساختار بودجه امری است که به بخش‌های مختلف کشور مربوط است. سال گذشته در همین زمان‌ها بود که مقام معظم رهبری فرمودند اصلاح ساختار بودجه را در دستور کار شورای هماهنگی سران قوا قرار دهید.

وی ادامه داد: موضوع اصلاح ساختار بودجه ابتدا باید در دولت صورت گیرد و لایحه باید لایحه‌ای باشد که با ساختار بودجه واقعی تطبیق داشته باشد در این خصوص سازمان برنامه و بودجه باید برنامه مدونی داشته باشند اگر حرف در این باره سنجیده باشد مجلس شورای اسلامی هم حمایت خواهد کرد، ولی باید حرف را دید، چرا که قانون اساسی در این باره مواردی را مشخص کرده است. برای مثال پیشنهادی شد که بودجه دو ساله ارائه داده شود اما این موضوع با قانون اساسی سازگار نیست. ما اصراری بر گسترش ردیف‌ها نداریم و این‌که اشاره می‌کنید لابی‌هایی انجام می‌شود باید بگویم ممکن است مشکل برخی دستگاه‌ها با دولت حل نشود و آنها مشکلات خود را با کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی در میان می‌گذارند. این کلمه در لابی لفظی است که برداشت‌های مختلف از آن انجام می‌شود. این موضوعی معمول است که اگر برخی دستگاه‌ها مشکل‌شان حل نشود موضوع را با کمیسیون‌های مجلس در میان بگذارند.

مجلس با دقت زیادی بر روی موضوع رونق تولید کار کرد

لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که مجلس شورای اسلامی در حوزه رونق تولید چه اقداماتی انجام داده و به چه دلیل تحقیق و تفحص‌هایی که برای مجلس هزینه‌بر است به سرانجام نمی‌رسد؟ تصریح کرد: تحقیق و تفحص در مورد صندوق ذخیره فرهنگیان در مجلس شورای اسلامی آغاز شد و در قوه قضاییه مورد رسیدگی قرار گرفت یا تحقیق و تفحص در مورد سازمان تامین اجتماعی صورت گرفت که در قوه قضاییه مورد پیگیری است. باید در این خصوص توجه کنیم که برخی مباحث در این حوزه تخلف و برخی دیگر جرم است اگر جرم باشد از سوی قوه قضاییه پیگیری می‌شود و اگر تخلف باشد کمیسیون‌های مجلس آن را پیگیری می‌کنند. پرونده‌های زیادی در خصوص مسئولین اجرایی قبلی و کنونی در دیوان محاسبات مطرح است و برخی از تحقیق و تفحص‌ها در دیوان محاسبات مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

وی در ادامه بیان کرد: مجلس شورای اسلامی با دقت زیادی بر روی موضوع رونق تولید کار کرد و کمیسیونی را برای این موضوع مشخص کرد. در این مجلس قانون رفع موانع تولید تصویب شد که یکی از قوانین مترقی کشور است. البته برخی از زوایای آن اجرایی نشده از همان کمیسیون مذکور چندین گزارش به مجلس شورای اسلامی داده شد که در چه حوزه‌هایی نقص وجود داشته اما در این حوزه هم در تقنین و هم در نظارت کارهای خوبی انجام شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.