تحولات منطقه

کارشنای فضای مجازی و سواد رسانه‌ای گفت: اگر رفتارهای خیر خواهانه در جامعه فراگیر شود یا همان رزمایش مواسات مورد نظر مقام معظم رهبری صورت بگیرد و به فرهنگ ملی تبدیل شود، جلوه تمدنی از رفتار مردم ایران را در معرض دید مردم جهان قرار می‌دهد.

رکن اساسی رسیدن جوامع به فرهنگ مواسات، رسانه است
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

ویروس کرونا که موجب تعطیلی بسیاری از کسب و کارها و تحمیل خسارت اقتصادی به بسیاری از مردم شد نیاز جامعه به حمایت حداکثری را به نمایش گذاشت، این حمایت که مقام معظم رهبری بنا به دستورات دینی از آن با عنوان رزمایش مواسات یاد کردند، نیازمند بستر سازی‌هایی است که حسن صدرایی عارف کارشناس فضای مجازی و سواد رسانه‌ای در گفت و گو با قدس آنلاین به آنها اشاره کرده است

مقام معظم رهبری در بیانات اخیر  خود در نیمه ماه مبارک شعبان بر ضرورت به کار گیری مواسات در جامعه تأکید کردند چرا این موضوع مهم است؟

ایران نیز مانند بسیاری از کشورها در تنگناهای تامین مالی و حمایت های مختلف از مردم در شرایط اضطراری کرونا قرار دارد، بنابراین  در اداره امور با مشکلاتی مواجه هستیم و نباید بار همه ی مشکلات را بر دوش دولت بیاندازیم چرا که همه ما به نوع خود در شرایط اضطراری باید کمک رسان سایر هموطنان در جامعه باشیم. در واقع خدمات زیادی انجام شده اما نیازمند فعالیت و ارایه خدمات بیشتری به هموطنان خود هستیم، بنابراین نیازمند کار قشنگ حمایتی از سوی مردم هستیم تا سختی کمتری در شرایط تعطیلی بنگاه های اقتصادی و تولیدی و بیکاری های تحمیلی احساس شود. مسلما برای ایجاد انگیزه در بین آحاد جامعه باید فعالیت های خیرخواهانه را بر جسته کرد. اینکه رهبری در بیانات خود نمونه هایی از کارها و فعالیت های مثمر ثمر و خیرانه را مثال می زنند که مثلا طرح هر محله یک گوسفند، یا ضد عفونی کردن خانه های مردم توسط طلاب یا اینکه کاندید ره نیافته به مجلس شورای اسلامی ستاد انتخاباتی خود را به قرارگاه جهادی  تبدیل می‌کند نشان دهنده اهمیت امور خیرخواهانه مردمی به ظاهر ساده اما ارزشمندی است که مورد تحسین  مقام معظم رهبری قرار گرفته است. بی شک رهبر انقلاب با طرح رزمایش مواسات به دنبال این موضوع هستند که همدلی و خیرخواهی و یاری رسانی را به یک فرهنگ عمومی در جامعه تبدیل کنند تا عملاً  همدلی و یاری رسانی تبدیل به یک فرهنگ ملی شود تا مردم با مواسات، برادری، همراهی، همیاری، و مددکاری اجتماعی با هم رفتار  کنند.

در بین واژه های متعددی که همگی بر احسان و نیکوکاری تاکید دارند چرا واژه مواسات توسط رهبر انقلاب انتخاب شد؟

اگر بخواهیم ساختاز نظام فکری رهبر معظم انقلاب را تحلیل کنیم و از مجموعه بیانات ایشان بهره برداری کنیم به این نتیجه می رسیم که در نظام فکری رهبری از دهه ۵۰ تا  ۹۰  یک زنجیره‌ای همه بیانات و دیدگاه‌های ایشان را به هم نزدیک و متصل می‌کند و آن تنها واژه تمدن نوین اسلامی است که در بیانیه گام دوم نیز آمده است، یعنی اگر بیانیه گام دوم را  خلاصه کنید متوجه می‌شوید که تحقق تمدن نوین اسلامی به دست جوانان ایرانی مؤلفه مهمی در بیانیه گام دوم است، یعنی نظام فکری رهبر انقلاب را ذیل تمدن می‌توان تحلیل کرد، بنابراین واژه مواسات را ذیل موضوع تمدن نوین اسلامی می‌توان تحلیل کرد. در ذیل همین موضوع ابعاد مؤلفه‌های جامعه تمدنی و راهکارهای رسیدن به آن بیان شده است. جامعه اسلامی یکی از مصادیق تشکیل تمدن نوین اسلامی به شمار می‌رود که رهبر انقلاب در این باره فرمودند که انقلاب و حکومت اسلامی به مراحل حساسی رسیده ایشان در سخنرانی نیمه شعبان به جامعه مهدوی اشاره کردند، جامعه ای که مردم با هم به گونه‌ای رفتار می‌کنند که نزدیک‌ترین رفتار به مؤلفه‌های تمدن نوین اسلامی است، رفتاری که از مردم جامعه‌ای که شاخص‌های تمدن نوین اسلامی در آن ها متبلور شده است. اگر رفتارهای خیر خواهانه در جامعه فراگیر شود یا همان رزمایش مواسات مورد نظر مقام معظم رهبری صورت بگیرد و به  فرهنگ ملی تبدیل شود، جلوه تمدنی از  رفتار مردم ایران را در معرض دید  مردم جهان قرار می دهد.اگر مواسات در ایران تبدیل به فرهنگ عمومی شود این موضوع به جهت انسانی و دینی بودن آن قطعا در میان دینداران و آزادگان و خیرخواهان عالم نهادینه می‌شود

چه ابزارهایی برای تبدیل کردن این موضوع به فرهنگ ملی یا فرهنگ جهانی مورد نیاز است؟

رکن اساسی فرهنگ سازی و رساندن جوامع به فرهنگ مواسات رسانه است

تمدن زمانی شکل می‌گیرد که فکر و گفتمانی تبدیل به یک جریان شود تا آن جریان فراگیر شود تا جمع کثیری از جمعیت جهانی قائل به آن گفتمان شوند، این زمان فرهنگ سازی مورد نظر محقق می‌شود بنابراین بدون رسانه امکان تحقق چنین فرهنگ سازی در دل تمدن وجود ندارد. مسلما رسانه برای فراگیر کردن این فرهنگ اعم از انتقال آن به کشورهای اسلامی، حتی غیر اسلامی‌ باید به کمک ما بیاید. متاسفانه در این مرحله موانعی پیش روی ما قرار دارد. جدی‌ترین کانون‌های قدرت رسانه در اختیار دشمنان اسلام و صهیونیست هاست. سهامداران بزرگ ترین بنگاه‌ها و رسانه‌های خبری دنیا صهیونیست‌ها هستند، هزینه بسیاری از شبکه‌های فارسی‌زبان که تلاش می کنند تا ذائقه مردم را مطابق میل خود تغییر دهند توسط  سعودی‌ها و وهابی‌ها  تامین می شود. بسیاری از شبکه های اینچنینی در تملک سعودی‌ها قرار دارند. از حیث رسانه‌ای تمام آنچه در کانون‌های رسانه‌ای دنیا قرار دارد، هر چند رسانه های فارسی زبان ضد انقلاب را نمی‌توان کانون‌های رسانه ای دنیا خطاب کرد چرا که آنقدر قدرتمند نیستند که کانون‌ اصلی رسانه های دنیا باشند.‌ به هر حال رسانه‌ها و شبکه‌های خبری و اپلیکیشن‌های مختلف توسط دشمنان اسلام طراحی و اطلاع رسانی می کنند. بسیاری از شبکه‌های خبری در فضای مجازی توسط دشمنان طراحی شده اند، شبکه هایی که کاربران ایرانی در آن عضو هستند، در واقع ما هیچ نقشی در این میان نداریم و صاحبان این شبکه ها اهداف روانی مورد نظر خود را پیاده می کنند. حتی رسانه هایی که در خانه‌های ما در اختیار خانواده ما قرارداد مدیریتش از ناحیه دیگری رقم می خورد. مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم شیطنت های رسانه‌ای را ذکر کردند و در این بیانیه اشاره کردند که حصر تبلیغاتی و رسانه ای دشمن باید شکسته شود.‌ ایشان در سخنرانی نوروزی سال ۹۹ فرموند: فضای مجازی برای امروز یک رکن به شمار می‌رود، ما باید در فضای مجازی و رسانه‌ای فعال باشیم.‌در تحلیل نظام فکری رهبر معظم انقلاب می توان به این موضوع مهم پی برد که  رسیدن به تمدن نیازمند برخورداری از رسانه قوی است، علاوه بر اینکه رسانه خود را قوی کنیم لازم است که  دست رسانه‌ای دشمن را از خانه هایمان کوتاه کنیم. ما در دین اسلام باید براساس قاعده نفی سبیل که بر این موضوع  تأکید می‌کند مسلمین باید راه تسلط دشمن بر خود را ببندند حرکت کنیم، حال این سؤال مطرح می‌شود آیا در حوزه رسانه چنین قاعده ای رقم خورده است؟ متاسفانه دشمن بر فضای رسانه‌ای ما کاملاً مسلط است. اگر ما به قاعده نفی سبیل عمل کنیم به دنبال قوی شدن باشیم باید حصر تبلیغاتی و رسانه ای دشمن را بشکنیم و همه توان خود را معطوف به راه اندازی شبکه ملی اطلاعات کنیم. شبکه ملی اطلاعات ما را به اینترنت ارزان و سریع رهنمون می‌کند، از طریق این شبکه می‌توانید گزاره‌های تمدنی را در بازه زمانی کمتری تبدیل به فرهنگ کنیم، همچنین می توانیم گام‌های برای نهادینه شدن فرهنگ مواسات برای رسیدن به تمدن و رفتارهای تمدنی هم در سطح داخلی و هم در سطح بین‌المللی رقم بزنیم

آیا جهان امروز تشنه کاربردی کردن واژه ای چون مواسات است؟

جهان امروز بعد از  قصه کرونا به وضوح نشان داد شد تشنه عدالت است، فارغ از نگاه مذهبی به این موضوع، در بسیاری از شهرهای اروپا و  آمریکا اگر نظر مردم را در باره عدالت جویا شوید متوجه  خواهید شد که تا چه حد  تشنه عدالت هستند!  قصه کرونا تشنگی مردم جهان به عدالت را چند برابر بیشتر نشان داده است، رفتارهایی مردم و دست به دعا برداشتن آن ها در کشورهای به ظاهر متمد نشان می‌دهد به مردم جهان کاملا تشنه عدالت هستند، بنابراین هر چقدر به کمک رسانه‌های خودمان بتوانیم عدالت مهدوی و مواسات تأکید شده در اسلام را به مردم دنیا معرفی کنیم فرهنگ‌سازی کرده‌ایم. درست است که قدرت رسانه‌ای در دست دشمنان اسلام است اما ما معتقد به قدرت الهی هستیم، قرآن به این نکته مهم تاکید می کند، اگر خدا بخواهد می شود، بنابراین ما باید برای رسیدن به مواسات و فراگیر کردن رزمایش مواسات و برخوردار کردن همه انسان‌ها از عدالت تلاش کنیم، قطعاً خدا در این مسیر به ما کمک خواهد کرد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.