سخنران حرم مطهر رضوی گفت: صبر و بردباری یکی از اصلی ترین ارکان زندگی اولیاء الهی بود.

صبر و بردباری مهمترین رکن زندگی اولیاء الهی است

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین سید علی سجادی زاده در سلسله جلسات سخنرانی حرم مطهر رضوی که در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، گفت: خداوند انسان را موجودی مختار و صاحب اختیار آفریده است تا خودش بتواند برای آینده خود و اینکه در زندگی و در تعامل با دیگران چگونه رفتار کند تصمیم بگیرد.

وی تصریح کرد: خداوند متعال میل به ثروت اندوزی، داشتن فرزند، علم آموزی، کسب رتبه و مقام اجتماعی و ... را در وجود انسان قرار داده است تا انسان به وسیله این امیال به فکر جلب منافع مادی و معنوی در زندگی خود باشد.

سخنران حرم مطهر رضوی افزود: وجود این امیال اگر تحت کنترل عقل و شرع باشد می تواند انسان را به سعادت برساند و موجب رشد و تعالی او شود ولی اگر تحت کنترل در نیاید موجب تباهی و نابودی انسان خواهد شد.

وی ابراز کرد: یکی دیگر از قوایی که خداوند در وجود انسان قرار داده قوه خشم و غضب است. اگر نیروی غضب در انسان وجود نداشته باشد نمی تواند آسیب ها، ضررها و خطرهای احتمالی را از خود دفع کند اما این قوه نیز باید تحت کنترل عقل انسان قرار بگیرد.

حجت الاسلام سجادی زاده بیان کرد: انسان می تواند با صبر و شکیبایی قوه غضب را تحت کنترل در آورد و برای موفقیت در این راه باید سبک و سیره اولیاء الهی را الگوی زندگی خود قرار دهد.

وی ادامه داد: از جمله دستورالعمل های اولیاء الهی برای کنترل خشم این است که انسان در هنگام خشم حرف نزند و تصمیم نگیرد چرا که هر حرفی که انسان در هنگام عصبانیت به زبان آورد و هر تصمیمی که بگیرد و هر کاری که انجام دهد از روی عقل و منطق نیست.

این کارشناس دینی ابراز کرد: یکی از راه های پی بردن به ارزش انسان ها میزان صبر و بردباری آنها در برابر سختی ها و ناملایمات زندگی است، امیرالمومنین(ع) غضب و خشم را شاخه ای از جنون معرفی کرده و سفارش کرده اند که در هنگام غضب هرگز تصمیم نگیرد.

وی اظهار کرد: پرورش یافتگان مکتب امیرالمومنین(ع) افرادی حلیم و بردبار هستند مانند مالک اشتر که در برابر فردی که با گستاخی به او توهین کرد سکوت کرد و حتی برای هدایت او به درگاه خداوند دست به دعا برداشت.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.