دبیر پیشین انجمن صنفی صنایع روغن نباتی گفت: حدود ۸۰ درصد روغن کشور توسط ۵ کارخانه تولید می‌شود و علیرغم افزایش تولید، همچنان در حوزه مواد خام و بسته بندی این محصول اساسی، شاهد سوءاستفاده واسطه‌ها و دلالان هستیم.

اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی برای روغن حذف شود، ارزان‌تر خواهد شد

قدس آنلاین: داریوش محمودی در پاسخ به سؤال قدس آنلاین مبنی بر اینکه چرا علیرغم افزایش تولید همچنان شاهد کمبود روغن جامد و مایع خوراکی در سطح شهر هستیم، افزود: روغن به عنوان یکی از کالاهای اساسی و پرمصرف خانوارها تحت تاثیر شرایط اقتصادی قرار گرفته است. این ماده خوراکی از نظر مدت زمان نگهداری قابلیت سوء استفاده دارد و تخصیص غیرحرفه ای ارز ۴۲۰۰ تومانی چنین شرایط نامطلوبی را برای بازار این محصول رقم زده  است.

این فعال اقتصادی معتقد است شرایط ایجاد شده برای روغن نباتی، فرصت مناسبی برای نزدیک شدن به قیمتهای منطقی بازار و قیمتهای جهانی بود که نسبت به آن بی توجهی شد.

محمودی گفت: با شهامت اعلام می‌کنم اگر تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای روغن حذف شود این محصول ارزان تر خواهد شد. در حال حاضر سود به جیب تولیدکننده نمی‌رود و اجازه نمی‌ دهند دست نامرئی بازار کارش را به درستی انجام دهد.

به باور وی حذف ارز دولتی روغن تجربه موفق آزادسازی قیمت شکر را رقم خواهد زد. وی افزود: اگر ارز دولتی روغن حذف شود حدود ۴۰ درصد تولیدکنندگان غیراقتصادی، دیگر انگیزه‌ای برای تولید نخواهند داشت و حذفشان خلایی در تولید ایجاد نخواهد کرد.

خاطر نشان می‌شود علیرغم وعده پایان سالی وزارت صمت مبنی بر تنظیم بازار روغن نباتی ظرف یک ماه هنوز این بازار با تلاطم قیمتی، نبود و کمبود روغن جامد و مایع مواجه است و در روز جاری خبر افزایش ۳۵ درصدی قیمت انواع روغن مایع و ۳۰ درصدی روغن جامد هم منتشر شده است که باید دید قیمتهای جدید تا چه حد زمینه ساز تغییرات قیمتی جدید خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.