هنر و صنعت پویانمایی یا همان انیمیشن در کشور ما چندان نوپا هم حساب نمی‌شود. یعنی نخستین تلاش‌ها برای تولید پویانمایی در ایران حدود ۶۵ سال پیش انجام شده است.

 ورود شرکت فناوری‌ و نوآوری رضوی به صنعت پویانمایی

با این همه در سال‌های بعد، غول‌های عرصه پویانمایی در جهان به لطف فناوری‌های جدید و سرمایه‌گذاری زیاد، همه چیز را در این عرصه از آن خودشان کرده و بازار جهانی این رشته را تسخیر کردند. پس از انقلاب و چند سالی است که پویانمایی ایرانی هم با شکستن انحصار، خیز خود را به سمت بازارها و جشنواره‌های جهانی آغاز کرده و حالا به قول اهل فن  به لحاظ زیرساخت‌های فنی، کیفی و نیروی انسانی تقریباً هم‌عرض چند کشور معدود دارای سینمای انیمیشن است. یکی از راه‌های پیشرفت در این عرصه علاوه بر استفاده از تکنیک‌ها و فناوری‌های مختلف، آموزش اصول این رشته به علاقه‌مندان است تا زمینه حضور و پیشرفت احتمالی‌شان در این عرصه فراهم شود.

تحقق یک رؤیا
شاید ساخت پویانمایی، برای خیلی از علاقه‌مندان به این صنعت یک رؤیا باشد اما شرکت فناوری‌ و نوآوری رضوی پروژه‌ای را کلید زده تا با یک بسته آموزشی جامع، امکان آموزش و تولید پویانمایی را برای همه افراد، از کودکان ۶ ساله تا علاقه‌مندان ۶۰ ساله فراهم کند.
این پروژه مهارت محور، شامل یک بسته آموزشی و دارای تجهیزات نرم‌افزاری، کاراکترها و سناریوهای متعدد برای ساخت پویانمایی است. در واقع این بسته، تمام اجزای ساخت یک پویانمایی را همراه با سناریو و آموزشی که در آن تعبیه شده با خود دارد و هنرجو می‌تواند یک پویانمایی کوتاه را طراحی و تولید کند.

 هر ۶ ماه یک محصول
سعید حسن‌زاده سرپرست شرکت فناوری‌ و نوآوری رضوی درباره این محصول آموزشی می‌گوید: در این پروژه علاوه بر آموزش، ارتقای سطح مهارت نیز مدنظر بود تا با تهیه بسته‌های پیشرفته و شرکت در آموزش‌های پروژه، توانایی‌های فکری و ذهنی فعالان این حوزه ارتقا داده شود.
او ادامه می‌دهد: مدت کل پروژه پنج ساله با دوره‌های ۶ ماهه است؛ یعنی در این پنج سال، هر ۶ ماه یک محصول و یک فروش جدید اتفاق می‌افتد تا روند آموزش از مبتدی تا حرفه‌ای طی شود.
حسن‌زاده درباره نحوه استفاده از این بسته و تولید پویانمایی می‌گوید: با استفاده از شخصیت‌های طراحی‌شده در بسته‌های آموزشی که می‌تواند کاغذی، پارچه‌ای یا پلاستیکی باشد و همچنین با توجه به سناریو و استفاده از تجهیزات داخل بسته، یک فریم از صحنه چیدمان شده را تصویربرداری کنند. سپس با نرم‌افزار موجود در این بسته، تصاویری که به ترتیب از صحنه‌های سکانس گرفته‌شده به هم متصل می‌شود و یک فیلم یک‌دقیقه‌ای پویانمایی تولید خواهد شد که با صداگذاری و موسیقی تکمیل می‌شود.

اولین بار در کشور
جالب است بدانید این پروژه مشابه داخلی ندارد و برای نخستین بار است که در کشور طرحی و ارائه می‌شود، البته نمونه‌های مشابه خارجی آن وجود دارد اما قیمت آن بسیار بالاست و تأمین هزینه تهیه آن برای علاقه‌مندان داخلی دشوار است. او درباره نقاط قوت این پروژه تصریح می‌کند: اجرای گام‌به‌گام با کمترین سرمایه و بازگشت سرمایه در دوره‌های ۶ماهه، امکان ارتقای بسته‌های خریداری شده توسط مشتریان در هر زمان و امکان ارتباط دوطرفه پس از خرید محصول توسط مخاطب از جمله نقاط قوت این محصول است. همچنین ارسال دو طرفه آثار خلق شده توسط مشتری و فروشنده، ایجاد یک پایگاه داده برای پویانمایی‌های ساخته شده و ارتباط مستمر در بستر آموزش را می‌توان به‌عنوان دیگر مزیت‌های این محصول برشمرد.

ارزش افزوده دو منظوره
از یک طرف باتوجه به تأثیرگذاری بالای پویانمایی روی نسل‌ امروز و نقش آن در رشد فکری کودکان، نوجوانان و حتی بزرگسالان و از طرف دیگر به‌دلیل پول‌ساز بودن این صنعت، شکوفایی حوزه پویانمایی در ایران به‌ویژه در سال‌های اخیر رشد فزاینده‌ای به خود گرفته است.
حسن‌زاده با اشاره به افزایش متخصصان صنعت پویانمایی در ایران می‌گوید: تعداد زیادی از افرادی که در صنعت پویانمایی در داخل کار می‌کنند، مورد توجه کمپانی‌های خارجی به‌خصوص شرقی هستند و از آن‌ها دعوت به کار می‌شود، درحالی‌که می‌توان از توان آن‌ها برای توسعه محصولات پویانمایی در داخل کشور استفاده کرد.
او ادامه می‌دهد: نخستین هدف از اجرای این پروژه، ایجاد ارزش افزوده دو منظوره یعنی هم اشتغال‌زایی برای نیروی انسانی و جذب سرمایه مادی بوده تا این‌گونه هم از رشد اقتصادی این صنعت بهره‌مند شویم و هم زمینه‌ای فراهم شود که علاقه‌مندان بسیاری وارد این دنیای بی‌انتها شوند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.