دیوان عدالت اداری یک شکایت دیگر از ناجا را محق تشخیص داد و بخشنامه این نهاد درباره برخورد با خودروهای دارای شیشه دودی را ابطال کرد.

 کلیشه‌های حقوقی اشتباه درباره خودرو

تصمیم دیوان عدالت هر چند یک نکته واضح و بدیهی حقوقی را تبیین می‌کرد، اما بازتاب بیش از تصور این تصمیم در فضای مجازی نشان داد مردم تا چه اندازه تشنه دانستنی‌های حقوقی درباره خودرو هستند؛ وسیله‌ای که مستقیم و غیرمستقیم تقریباً با همه مردم درگیر است، اما متأسفانه دیده می‌شود که اطلاعات حقوقی مردم درباره ابعاد استفاده از این وسیله، به شدت ضعیف است. در این گزارش برخی از کلیشه‌های حقوقی مردم در این حوزه را به چالش کشیده‌ایم! 

مصوبه اخیر دیوان عدالت درباره شیشه‌های دودی، به چه معناست؟

پیش‌تر برخی مأموران راهور پس از توقف خودرو با شیشه دودی بالا اقدام به امحای برگه دودی از روی شیشه‌های خودرو می‌کردند. در سال ۱۳۹۶ نیروی انتظامی در بخشنامه شماره ۱۳/۵/۳۵۵/۴۰۷ معیار این برخورد را تشخیص راننده از فاصله سه متری عنوان کرده بود. مصوبه ناجا مقرر کرده بود: «معیار مجاز دودی کردن شیشه خودرو و تشخیص راننده و سرنشین‌های خودرو باید از فاصله سه متری قابل رؤیت باشد و در صورتی که مطابق نظر افسر کارشناس، راننده و سرنشین از فاصله سه متری قابل تشخیص نباشد، ضمن صدور قبض جریمه ملزم به رفع اثر شیشه دودی می‌گردد». اما این بخشنامه با شکایت عده‌ای به دیوان عدالت رفت و در هفته گذشته باطل شد. 
با توجه به اینکه در ماده ۲۱ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی تصریح شده جریمه‌های راهنمایی و رانندگی باید به تصویب هیئت وزیران برسد، بنا بر این ماده، دیوان عدالت اداری، مصوبه اخیر ناجا را خارج از صلاحیت این نهاد دانسته است. درنتیجه در شرایط فعلی پلیس تنها مجاز به توقف خودرو دارای شیشه دودی و اعمال جریمه است و نمی‌تواند فرد را به امحای آن ملزم کند.

ماه حرام تصادف کنید، دیه دوبرابر می‌شود! 

دیه در ماه حرام دو برابر می‌شود؛ پس اگر در ماه‌های ذی القعده، ذی‌الحجه، محرم و رجب تصادف کردید و بیمه نداشتید باید دیه را دو برابر بپردازید! این یکی از همان کلیشه‌های اشتباه است. اساساً دیه در ماه حرام یک سوم اضافه می‌شود نه دو برابر که آن شرایط و ریزه کاری‌هایی دارد؛ مثلاً میزان جراحت باید از حد مشخص در قانون بیشتر شود. همچنین اساساً بحث تشدید دیه در جرایم عمدی است و اگر تصادف شما غیرعمد تشخیص داده شود، دیه‌ای تغلیظ نمی‌شود.  یکی دیگر از همین کلیشه‌های رایج این است که نداشتن گواهی‌نامه موجب عمد شدن جنایت می‌شود؛ این در حالی است که نداشتن گواهی‌نامه و تصادف منجر به جراحت یا فوت هر کدام جرایم مستقلی هستند و نداشتن گواهی‌نامه منجر به عمدی شدن تصادف نمی‌شود. جالب اینکه برخی مدعی هستند اگر تصادف منتهی به فوت کسی شود و راننده گواهی‌نامه نداشته باشد، فرد مجرم قصاص می‌شود که اشتباه بودن این ادعا هم نیازی به بحث ندارد.

پارک کنید پنچر می‌شوید!

این تابلو را زیاد دیده اید! اما احتمالاً نمی‌دانید که حتی نصب همین تابلو هم جرم مستقلی است به نام تهدید! در ثانی اگر فردی خودرو خود را مقابل پل منزل شما پارک کرد، حق هیچ گونه آسیبی به خودرو وی ندارید؛ چرا که این آسیب هم موجب تحقق جرم تخریب می‌شود. در این موارد شما تنها می‌توانید با پلیس تماس گرفته و انتقال این خودرو به پارکینگ یا تماس با صاحب خودرو را از پلیس بخواهید. 

برگ سبز سند مالکیت است، اما ... 

برگ سبز خودرو سند مالکیت خودرو هست اما نمی‌تواند تمام اختلافات حقوقی خود و طرف قراردادتان را پیش بینی و برطرف کند. اگر احساس می‌کنید ممکن است خودرو خریداری شده توسط شما دچار مشکلی است یا در دریافت هزینه فروش خودرو ممکن است دچار اختلافی شوید، تنظیم سند رسمی بهترین کار برای جلوگیری از این مشکلات حقوقی است. یکی از رایج‌ترین اشتباهات خریداران در هنگام معامله خودرو، ننوشتن قولنامه است. بسیاری از خریداران گمان می‌کنند نوشتن قولنامه ضرورتی ندارد و مستقیماً به مرکز تعویض پلاک مراجعه می‌کنند. اما نه تنها نوشتن قولنامه ضروری است، بلکه چگونه نوشتن آن هم مهم است. وارد کردن تمامی جزئیات توافق در قولنامه باعث می‌شود تا احتمال کلاهبرداری‌های بعدی به حداقل برسد. به عنوان مثال مواردی را شاهد هستیم که خریدار شماره شاسی خودرو را در قولنامه وارد نکرده و پس از مراجعه به تعویض پلاک متوجه شده که شماره درج شده روی شاسی خودرو با کارت خودرو همخوانی ندارد. سوءاستفاده از مفاد قولنامه را هم باید جدی بگیرید، بنابراین سعی کنید در قولنامه خط خوردگی نباشد. 

حمل با جرثقیل در حضور مالک ممنوع!

اگر قبل از حمل یا در حین حمل با جرثقیل، مالک آن حاضر شود و تقاضای تحویل خودرو را کند، مأموران مکلف‌اند (تأکید می‌شود مکلف‌اند) فقط جریمه کنند و نمی‌توانند خودرو را با خود ببرند، در صورت عدم پذیرش مأمور به او گوشزد کنید مطابق تبصره ۲ ماده ۱۳ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی چنین حقی ندارد و عملش خلاف قانون و قابل تعقیب است. همچنین در هنگام حمل خودرو، مأمور راهنمایی و رانندگی باید همراه ماشین جرثقیل حضور داشته باشد و اگر راننده جرثقیل بدون حضور مأمور و خودسرانه اقدام به جابه‌جایی خودرو کند، سرقت خودرو تلقی شده و مالکان خودرو می‌توانند از وی به مراجع قانونی شکایت کنند. البته این نکته را در نظر داشته باشید ماده فوق درباره پارک در محل ممنوع یا تخلفات جزئی است و اگر خودرو شما به عللی چون نداشتن گواهی‌نامه، نقص مدارک یا سرعت غیرمجاز متوقف شده حق مطالبه خودرو را ندارید و مجبورید آن را تا پارکینگ مشایعت کنید!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.