کیفیت زندگی، کیفیت رشد، کیفیت تحصیل، کیفیت هوا، کیفیت ارتباطات، کیفیت کالا و خدمات و... همه این‌ها در زندگی انسان‌ها جایگاه ویژه‌ای دارند اما در این میان ارتقای کیفیت خدمات درمانی و بیمارستانی بدون تردید اهمیت بسزایی دارد؛

الگوی منطقه‌ای  یک بیمارستان  سلامت محور

چرا که پای سلامت و جان بیماران در میان است و کم‌توجهی به آن تبعات گسترده‌ای خواهد داشت. 

به مناسبت هجدهم آبان ماه، روز «کیفیت» به بیمارستان رضوی سری زده‌ایم؛ بیمارستانی که همین چند هفته پیش، رتبه عالی را از طرف وزارت بهداشت دریافت و به‌ عنوان دومین بیمارستان برتر کشور معرفی شد و بدون شک بخش مهمی از این موفقیت، ثمره توجه به کیفیت ارائه خدمت در بیمارستان فوق تخصصی رضوی است.

اهمیت ویژه کیفیت در خدمات سلامت

مهندس «زهرا مجردی» مدیر بهبود کیفیت این بیمارستان در گفت‌وگو با ما می‌گوید: «کیفیت شامل مواردی همچون مطابقت داشتن کالا و خدمات با مشخصات و نیازها، رضایت مشتری، اعتماد به کالا و خدمات و بی‌نقص بودن است اما مقوله کیفیت در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، به لحاظ سر و کار داشتن با جان انسان‌ها اهمیت ویژه‌تری دارد. اگر محصول کارخانه‌ای کیفیتش پایین باشد، ممکن است مشتری با مصرف نکردن یا پس دادن آن کالا، نارضایتی‌اش را نشان دهد اما کوتاهی و نقص در ارائه خدمات سلامت و حفظ جان انسان‌ها در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، قابل جبران نیست یا به سختی جبران می‌شود».به گفته وی، توجه به کیفیت خدمات درمانی و بیمارستانی یک مقوله جهانی است و در این زمینه استانداردهای بین‌المللی نیز وجود دارد. مجردی اظهار می‌کند: «ایمنی»، «اثربخشی»، «کارایی»، «بهنگام بودن»، «بیمارمحوری» و «عادلانه بودن» به‌ عنوان ۶ پارامتر کیفیت خدمات این حوزه شناخته می‌شود که بیشتر کشورها آن را قبول دارند و برای تحقق آن تلاش می‌کنند.

تبدیل شدن به الگوی سلامت‌محور 

مدیر بهبود کیفیت بیمارستان رضوی درباره نگاه راهبردی به این حوزه در این بیمارستان نیز می‌گوید: بیمارستان فوق تخصصی رضوی به ‌عنوان یکی از بازوهای خدمات سلامت و درمان در شهر مشهد و استان خراسان رضوی، با فراهم کردن فضا، امکانات و تجهیزات مدرن، یک مرکز مورد اعتماد مردم مشهد، استان و حتی کشور و منطقه است، به همین دلیل در برنامه راهبردی بیمارستان همواره تلاش شده با ارزیابی نقاط قوت و ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها اقدام‌های لازم برای ارتقای کیفیت ارائه خدمات انجام شود. 

وی تصریح می‌کند: چشم‌انداز ما «بیمارستان الگوی سلامت‌محور در کشور و منطقه مدیترانه شرقی» است و رسالت و مأموریت خودمان را هم «ارائه خدمات مراقبتی مطلوب و ایمن به‌ منظور ارتقای سلامت جامعه با بهره‌گیری از دانش روز و فناوری‌های نوین» تعیین کرده‌ایم. مجردی ادامه می‌دهد: در این راستا برای رسیدن به چشم‌انداز ترسیم‌ شده، واحد بهبود کیفیت بیمارستان رضوی، استانداردهای لازم را آموزش داده و اجرای آن‌ها را از طریق اقدام‌هایی همچون برگزاری جلسات، نظرسنجی، بازدیدها و دریافت پیشنهادها و انتقادهای بیماران و خانواده‌های آن‌ها مورد پایش قرار می‌دهد. او به این نکته هم اشاره می‌کند که به ‌طور کلی کیفیت، یک برنامه یا درمان موقت نیست، بلکه یک فرایند جاری و مستمر است و در بیمارستان رضوی بر اهمیت استمرار داشتن برنامه‌های این حوزه تأکید شده است.

دومین بیمارستان برتر در بین هزار و ۶۰ بیمارستان کشور

او به جایگاه برتر بیمارستان رضوی در ارزیابی‌های اعتبارسنجی وزارت بهداشت هم اشاره می‌کند و می‌گوید: برنامه اعتباربخشی به عنوان یکی از معتبرترین روش‌های ارزیابی مبتنی بر کیفیت و ایمنی است که در همه جهان وجود دارد و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز آن را مد نظر داشته است. 

مجردی تصریح می‌کند: این طرح هر دو سال یک ‌بار و به شیوه‌هایی از قبیل بازدیدهای محسوس و نامحسوس انجام می‌شود و با تکمیل ارزیابی‌ها بیمارستان‌ها با درجه عالی، یک برتر، یک، دو، سه و چهار رتبه‌بندی می‌شوند. وی می‌افزاید: خوشبختانه بر اساس تازه‌ترین ارزیابی‌ وزارت بهداشت، بیمارستان رضوی در رقابت با هزار و ۶۰ بیمارستان کشور رتبه دوم و درجه عالی را کسب کرده و در این اعتباربخشی، شاخص‌هایی از جمله کیفیت خدمات رهبری و مدیریت کیفیت، مدیریت منابع انسانی و فناوری، مدیریت سلامت، مدیریت تجهیزات پزشکی، مراقبت‌های جراحی و بیهوشی، مدیریت دارویی، مدیریت تصویربرداری و کیفیت خدمات آزمایشگاه مورد بررسی قرار گرفته است. 

مجردی در پایان می‌گوید: همه این موفقیت‌ها به لطف خداوند، عنایت امام رضا(ع) و همت و تلاش مدیریت، کارکنان، پزشکان و کادر بهداشت و درمان این بیمارستان بدست آمده و امیدواریم با حفظ این جایگاه معتبر ملی و ارتقای کیفیت، بتوانیم همچنان فرصت خدمت به مردم را داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.