«هِناس» را باید زنانه‌ترین فیلم امنیتی این سالها دانست؛ فیلمی که بجای مردانه کردن، روایت را زنانه کرده و حول داریوش رضایی‌نژاد، همسرش شهره‌ را مصور کرده که همه اضطراب‌ها و تنش‌ها از دریچه سکنات او تصویر شود. 

گام رو به جلو در درام‌های امنیتی

به گزارش قدس،زن داستان از آن زن‌های کلیشه‌ای همسران شهدا نیست که همه جا هرچه شوهر گوید، بگوید سمعا و طاعتا. حسین دارابی کارگردان «هناس» در دومین ساخته‌اش پس از «مصلحت» روایتی زنانه ارائه داده از ترور شهید داریوش رضایی‌نژاد. 
دارابی با زیرکی و به جای تمرکز بر روی شهید به سمت همسرش رفته و با استخوان بندی واقعی و کنارش ورود برخی لایه‌های دراماتیک، تصویری از زندگی شهدای هسته ای ایران ارائه داده است.  
اینکه خانواده شهدا چقدر تنها هستند و چقدر کار در پروژه های حساس هسته ای، موجبات ایزوله شدن آنها را فراهم می‌کند. همسر شهید در هناس در دوقطبی عاقبت-عافیت گرفتار شده و دارابی خیلی رندانه کوشیده حد وسط نگه دارد و بیخود یک طرف را نگیرد. 
کارگردانی خوب، دقت بر میزانسن‌های قابل قبول و افتتاحیه بجا در نمایش تلاش ناکام برای هجرت داریوش و همسر و سپس سایه دائمی تهدید بر زندگی او و همسر، «هناس» را به یکی از واقعگراترین آثار مرتبط با ترور بدل کرده است.  
فیلمبرداری مجید گرجیان که پیشتر در نمونه هایی مثل «کوپال» و «شکاف»، تبحر خود در ارتقای بصری فیلم اولی‌ها را نشان داده بود بسیار در خدمت بافت متعادل داستان است. 
قرار دادن شوخی‌های ریز در دل درامی مرتبط با ترور و بستن جزء به جزء پازل شخصیت شهید رضایی از کودکی دردناک تا عِرق‌های سیاسی تا صبوری و شکیبایی و بی‌منتی، از او شمایل کم و بیش به یاد ماندنی ساخته است. 
معمایی کردن داستانی که بالا و پایین‌اش را شنیده‌ایم، چندان هم بد نشده؛ حداقلش اینکه چند طرح پرسش می‌شود درباره پسوند و پیشوند داریوش و همسرش. دارابی با «هناس» نشان داده تجربیاتش در فیلم کوتاه سازی بسیار کمک کرده به درک بالا از سینما و اینکه وقتی فیلم می‌سازد به جای حرف، تصویرسازی دراماتیک داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.