یک منبع هلندی گفت: عربستان سعودی تامین کننده مالی شبکه ماهواره‌ای ضد ایرانی است و سرویس اطلاعاتی ریاض نیز در خط دهی به این جریان نقش مستقیم دارد.

پول‌های نفتی، پشت تظاهرات‌های ضد ایرانی در لاهه

به گزارش قدس آنلاین، برنامه تحقیقاتی «آرخوس»(ARGOS) شبکه‌های npo و vpro هلند امروز افشا کرد که عربستان سعودی صدها هزار یورو برای برگزاری تظاهرات‌هایی در شهر لاهه علیه جمهوری اسلامی ایران و میلیون‌ها یورو برای فعالیت رسانه‌ای علیه ایران در هلند هزینه کرده است.

دادگاه دانمارک نیز اعلام کرد حداقل دو میلیون یورو از عربستان برای حمایت از اقدامات مسلحانه گروهک تروریستی حرکة النضال پرداخت شده است.

این روزها سرکرده حرکة النضال در ایران پای میز محاکمه قرار دارد.

گفتنی است؛ شبکه ماهواره‌ای جنجالی ضدایرانی احوازنا تی.وی مستقر در شهر ریزویک هلند با پول سرویس اطلاعاتی عربستان تأمین مالی شده است، همچنین پول تظاهرات گروه تجزیه ‌طلب ASMLA(حرکه النضال العربی یا الاهوازیه)، از سوی سعودی‌ها پرداخت شده بود.

شبکه ماهواره‌ای احوازنا تی.وی متعلق به النضال از سال ۲۰۱۷ در شهر ریزویک هلند مستقر است و علیه ایران فعالیت می کند. این کانال حتی اخبار حملاتی را پخش می‌کرد که احتمالاً النضال پشت سر آنها بود. نمونه آن شهید کردن دو نفر از اعضای احتمالی سپاه پاسداران با موتورسیکلت در ۱۲ نوامبر ۲۰۱۸ در آبادان است. این اقدام از طریق شبکه‌های اجتماعی احوازنا فیلمبرداری و منتشر شده است. در مکالمات اپلیکیشنی بین عیسی س.، حبیب جبور، رهبر النضال و یکی از افراد رابط به‌نام ایسی(Issi) در ایران، که در آن مهاجمان، "پسران ما" نامیده می‌شوند، موضوع صحبت، مبالغی است که عاملان دریافت کرده‌اند و عنوان شده است که حمله باید طوری باشد که "خبر فوری" شود.

بر اساس اسناد پلیس که توسط خبرنگارانی از تلویزیون  DR دانمارک، برنامه آرخوس و NRK نروژ  رویت شده، از مجموع بودجۀ بیش از هفت میلیون یورویی النضال برای دوره ۲۰۱۷-۲۰۱۹، حدود ۱.۲ میلیون یورو برای تلویزیون احوازنا در هلند در نظر گرفته شده بود. این کانال تلویزیونی یکی از اهدافی است که از طریق افسران رابط آژانس اطلاعاتی عربستان سعودی(جی‌ای پی) کمک مالی به آن درخواست شده بود. در حالی که نمی‌توان رد کرد که بخشی از بودجه نهایی از سوی دیگر اهداکنندگان تأمین شده باشد، دادگاه دانمارک معتقد است که النضال در واقع "مبلغ قابل توجهی" از سعودی‌ها در پاسخ به درخواست هایش دریافت کرده است.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.