انتخابات

۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۷
کد خبر: 791267

فریاد اعتراض و انتقاد رئیس عدلیه از نحوه نگهداری کالاهای موجود در انبارهای سازمان اموال تملیکی و همچنین شرایط نامناسب و غیر استاندارد نگهداری کالاها در بنادر کشور، مدت‌هاست که بلند شده و بازدیدها از انبار بنادر هم نشان می‌دهد فریادهای قاضی القضات بی‌دلیل نبوده است.

معمای ۱۵۰ کانتینر بی‌هویت در گمرک

به گزارش قدس آنلاین، هر چند همین چند روز پیش گزارشی از عجایب هفت گانه در گمرک نوشتیم؛ اما روز گذشته  حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در نشست شورای عالی قضایی با اشاره به سفر اخیرش به استان هرمزگان و کشف کانتینرهای متعدد کالاهای سرگردان و فاسد در گمرک گفت که ۱۵۰ کانتینر دیگر هم در استان هرمزگان کشف شده که هیچ هویتی ندارد.

داخل این ۱۵۰ کانتینر چیست و متعلق به کیست؟

یکی از نکات قابل تاملی که در صحبت های رئیس دستگاه قضا در نشست شورای عالی قضایی دیده می شود این است که هیچ کدام از سازمان های مربوط نمی‌دانند که این ۱۵۰ کانتینر متعلق به کیست.

اژه ای درباره این ۱۵۰ کانتینر گفت: در انضباط بخشی انبارهای بنادر ۱۵۰ کانتینر پیدا شد که هیچ هویتی ندارد و هیچ سازمانی هم نمی داند آن ها متعلق به کیست و خودشان به آن ها می گویند «بی هویت».

رئیس عدلیه در ادامه درباره محتوای داخل این کانتینر ها می گوید: «درِ برخی از این کانتینرها را که باز کرده اند دیده اند دو یا سه وسیله خانگی مثل لباس شویی داخل آن هاست و بقیه کانتینر با شن و ماسه پر شده است یا در کانتینر دیگری لوازم غیر مرتبط بوده است.» 

اژه ای بی هویتی کالاها و بی انضباطی موجود در گمرک را بستری برای بی انضباطی، فساد و از بین رفتن اموال مردم دانست و از وزیر مرتبط‏، روسای گمرک و سازمان اموال تملیکی خواست در خصوص کالاهای سرگردان، گمرکات اقدامات فوری و جدی داشته باشند. 

وی همچنین تاکید کرد: «چنان چه این موارد ادامه پیدا کند حتما مسئولان مرتبط مقصر خواهند بود.»

واکنش‌ها به ۱۵۰ کانتینر بی هویت و پاسخ سخنگوی گمرک

برخی از کاربران با توجه به صحبت های رئیس قوه قضاییه در خصوص کالاهای داخل کانتینرها به این موضوع واکنش نشان دادند. برخی این احتمال را دادند که کالاهای داخل کانتینرها خالی و وارد بازار شده و به جای آن داخل کانتینر با شن پر شده است تا وزن کانتینر با وزن هنگام تخلیه از کشتی برابر شود.

با این حال سخنگوی گمرک در گفت و گو با خبرنگار ما می گوید: «این کانتینرها به گمرک اظهار نشده و گر نه کالای داخل آن ها و همچنین مالک آن ها مشخص بود.»

وی درباره این ۱۵۰ کانتینر بی هویت، می افزاید: «از سال ۹۷ ورود لباس شویی به کشور ممنوع است و ثبت سفارش صورت نمی گیرد به همین دلیل سازمان بنادر هم مجاز به تخلیه آن نیست. به نظر می رسد تخلیه این کانتینرها متعلق به خیلی وقت پیش است که هویت مالکش مشخص نیست.»

لطیفی در خصوص ورود غیر قانونی کالاها از مبادی قانونی هم می گوید: «این که کالای داخل کانتینر را تخلیه و وارد بازار کنند و به جای آن شن داخل کانتینر بریزند امکان پذیر نیست، آن هم به این دلیل که ۲۶ دستگاه برای خروج کالا باید مجوز صادر کنند، همچنین هنگام خروج کالا پلیس اقتصادی مستقر است که مسئول چک و بازرسی کالاهایی است که از گمرک خارج می شود و بدون مدرک خروج، این کالاها نمی توانند خارج شوند.» 

وی در بخش دیگری از صحبت هایش برای سامان دهی به تجارت خارجی می افزاید: «همه دستگاه های ذی ربط باید دقت بیشتری به قوانین تجارت خارجی داشته باشند، همچنین بر اساس مصوبه هیئت وزیران باید از تخلیه کالاهایی که ثبت سفارش نشده اند، پرهیز شود.»

گفتنی است؛ چندی پیش هم ۴ هزار تن گچ فاسد در بازدید محسنی اژه‌ای از گمرک شهید رجایی مشاهده شد؛ اتفاقی که باعث تعجب رئیس قوه قضاییه شد و او وقتی دلیلش را پرسید، جواب فقط «فوت صاحب کالا» و پیگیری نکردن ورثه او برای ترخیص این ۴ هزار تن گچ از گمرک بود.

همچنین در ۱۲ اسفند هم ۲۵۰ تن سرم دیگر که در انبار گمرکات فاسد شده بود، امحاء شد. رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص این سرم ها گفته که این سرم ها سال ۹۶ وارد شده بود، معاون وقت سازمان غذا و دارو در آذر ۹۷ نامه می‌زند که به علت کمبود و نیاز بیمارستان‌ها این محموله ترخیص شود که این اتفاق نمی افتد و حالا شاهد امحاء آن ها هستیم.

جوهای سبز شده دی امسال ویدئویی از دپوی کالاهای اساسی در بندر چابهار در فضای مجازی دست به دست شد که نشان می‌داد جوهای وارداتی با توجه به بارش‌های اخیر در این مناطق و نگهداری در شرایط غیراستاندارد، سبز شده است. جو دپوشده، حدود ۱۵ هزار تن بود که باقی مانده دو اظهارنامه ۱۳۰ هزار تنی متعلق به شرکت پشتیبانی امور دام بوده است.

منبع: خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.