وزیر آموزش و پرورش گفت: طبیعی است اگر دانش آموز پس از فراغت از تحصیل بیکار ماند، به سراغ اعتیاد و آسیب های اجتماعی برود.

لزوم تبدیل مراکز آموزشی به مراکز خلاق و نوآور

به گزارش قدس آنلاین، یوسف نوری، در نشست تبیین برنامه‌ها و سیاست‌های راهبردی ستاد مبارزه با مواد مخدر که روز یکشنبه در ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار شد، افزود: اینکه مواد مخدر یکی از پدیده‌های بسیار خطرناک عصر نوین است شکی نیست؛ آثار زیانباری دارد و از نظر بهداشتی و فرهنگی و اجتماعی نیز بنیان‌های نظام اجتماعی را مورد خطر قرار می‌دهد. همچنین اینکه مواد مخدر آثار زیانباری برای دانش آموزان دارد هم شکی نیست.

وی با بیان اینکه ۱۴۵ آزمون برای اینکه بتوانیم نیمرخ روانی فرد را به دست بیاوریم وجود دارد، گفت: در حال حاضر ما نیمرخ روانی مناسبی از افراد نداریم در حالی که ما باید این زمینه را بشناسیم.

نوری با بیان اینکه نباید به صورت تجویزی و مهندسی عمل کنیم، ادامه داد: باید برای تربیت دانش آموز برنامه ریزی کنیم. باید دانش آموز را در مسیر یادگیری قرار دهیم. به همین خاطر تاکنون متأسفانه، کلاس‌های درس دانش آموز محور نبوده بلکه معلم محور بوده است.

وی با بیان اینکه مشکل ما در نظام تربیتی همین مهندسی بودن است، گفت: در سند تحول هم موضوع اصلی این است که نظام آموزشی را به نظام تربیتی تغییر داد. در نظام آموزشی صرفاً به دانش آموز یاد دادیم اما دانش آموزی که یاد گرفت و شغلی نداشت طبیعی بود که به آسیب‌های اجتماعی روی بیاورد اما با سند تحول ما مراکز تربیتی و هنرستان‌ها را به مراکز نوآوری و خلاق و تبدیل کردیم.

نوری با بیان اینکه باید نظام مهندسی را به نظام برنامه ریزی تبدیل کنیم، افزود: در مناطق پرخطر هدف هم همین است که خلاقیت را ایجاد کنیم؛ ۴۰۰ محله را در نظر گرفتیم که موضوع فرهنگی در آن دیده شده است.

وی با بیان اینکه حضور خیرین می‌تواند مشکلات اجتماعی را برطرف کند، گفت: خیرین می‌توانند واسطه خوبی بین حاکمیت و مردم آسیب دیده باشند.

نوری با تاکید بر اهمیت استعدادیابی و روانشناسی دانش آموزان، افزود: با استعدادیابی به راحتی می‌توانیم مسائل خودکنترلی را ببینیم که در پیشگیری از استفاده از مواد مخدر یا ابتلاء به مواد مخدر اثر گذار است. این افراد که به اعتیاد دچار شدند می‌توانند افراد ماهر و کارآفرینی شوند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: این روش مهندسی که به دانش آموز بگوییم اگر درس نخوانید به شما سفر می‌دهیم ناقص است؛ اگر بتوانیم کاری کنیم که خود دانش آموز برای خود برنامه‌ریزی کند و درسش را بخواند و نمره بیست بگیرد مفید و مؤثر است.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.