تحولات لبنان و فلسطین

معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی با تأکید بر اینکه هدف اورژانش اجتماعی ۱۲۳ تنها ارائه خدمات مشاوره‌ای نیست، گفت: هدف اورژانس اجتماعی، ارائه خدمات تخصصی و فوری، کنترل آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از آسیب‌های ثانویه است.

اختلافات خانوادگی در صدر تماس‌های صدای مشاور

شهره شاهرودی در جمع خبرنگاران در بازدید از مرکز تلفنی اورژانس ۱۲۳ و همچنین صدای مشاور ۱۴۸۰ با بیان اینکه خط ۱۲۳ اورژانس اجتماعی برای دسترسی آسان به طور کامل رایگان است، افزود: این سامانه با کمک تیم‌های سیار و نیروهای مددکار و کارشناس با ارزیابی آسیب‌ها به موقع خدمات را به شهروندان ارائه می‌دهد.
وی با اشاره به اینکه ما اکنون در ۲۰ شهرستان فعالیت اورژانس ۱۲۳ را داریم؛ ولی منتظر حمایت‌های بهزیستی کشور به منظور توسعه و تکمیل فعالیت در شهرستان‌های دیگر هستیم، عنوان کرد: اورژانس اجتماعی در مناطق پرخطر و حاشیه شهر مستقر است تا با آگاه‌سازی رویکردهای اجتماع محور، سطح توان و آگاهی مردم را بالا ببرد تا خودشان بتوانند در زمان‌های بحرانی به خانواده و افراد دیگر کمک کنند.
وی افزود: خط تماس ۱۲۳ اورژانس اجتماعی استان در سال گذشته ۲۰ هزار و ۳۵۷ مورد تماس مرتبط را دریافت کرده که این تماس‌ها در پنج ماهه نخست امسال بیش از ۹ هزار و۷۰۰ مورد بوده است.
وی با اشاره به اینکه کودک آزاری در صدر تماس‌های ما در سال گذشته بوده و اولویت ما هم در اورژانس همین مورد است، افزود: همسر آزاری، اقدام به خودکشی و همچنین سالمند آزاری و کودکان کار از دیگر اولویت‌های ما در اورژانس اجتماعی است.

بهزیستی تنها متولی نیست
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در مورد راهکار بهزیستی و اورژانس اجتماعی برای جلوگیری از افزایش بی‌رویه کودکان کار و خیابانی سر چهارراه‌ها با اشاره به اینکه بهزیستی متولی این موضوع است؛ ولی قرار نیست به تنهایی این معضل را برطرف کند و ما در این زمینه مدیریت موردی انجام می‌دهیم، عنوان کرد: ما موضوع را هدایت کرده و از منابع و امکانات مختلف استفاده می‌کنیم. در طرح اقدام و عمل برای ساماندهی کودکان کار برابر آیین‌نامه اقدام می‌کنیم که آیین‌نامه وزارتی است و نقش دستگاه‌های مختلف در بحث ساماندهی را مشخص کرده است.
وی افزود: یکی از دستگاه‌های مسئول در امر ساماندهی و شناسایی کودکان کار، شهرداری است؛ اما تغییراتی که در بحث پیمانکاری این موضوع در شهرداری انجام می شود، برخی وقت‌ها ممکن است کار را با تأخیر مواجه کند.
وی خاطرنشان کرد: ما در شرایطی هستیم که ورودی اتباع کشورهای اطراف در مرزها را داریم و به همین دلیل آمار کودکان خیابانی بالا رفته است. به طوری که ۸۰ درصد این کودکان را اتباع خارجی تشکیل می‌دهند که در زمینه خدمات‌رسانی با مشکل مواجه هستیم.

افزایش ۲ برابری تماس با ۱۲۳
سرپرست مدیریت بهزیستی شهرستان مشهد هم در این جلسه با اشاره به اینکه در مشهد طی سال گذشته بیش از ۱۶هزار تماس با اورژانس ۱۲۳ داشتیم که در پنج ماهه سال جاری این تماس‌ها بیش از ۸ هزار مورد در مشهد بوده که در مجموع ۶۰ درصد تماس‌های ما را تشکیل می‌دهد و به نسبت سال گذشته افزایش دو برابری داشته است.
جواد بهنام با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰ ماهانه نزدیک به ۴۵۰ اعزام تیم سیار را به مناطق مختلف شهر مشهد داشتیم که وضعیت تیم‌های سیار ما با نیاز شهر مشهد همخوانی ندارد، افزود: در سال۱۴۰۱ تقریباً ماهانه ۲۳۵ مأموریت را تیم‌های سیار اورژانس ۱۲۳ ما انجام داده‌اند و در یک موقعیت بحرانی مداخله کرده‌اند.
وی با اشاره به اینکه در مورد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، بهزیستی به تنهایی نمی‌تواند موفق باشد، عنوان کرد: باید همه دستگاه‌های فرهنگی در راستای کنترل آسیب‌های اجتماعی در شهر مشهد که بیشترین تماس‌ها را داریم، به ما کمک کنند. وی به اقدامات بهزیستی مشهد در حوزه پیشگیری از معلولیت‌های ژنتیکی و حوزه کودکان کم‌شنوا و ناشنوا و غربالگری شنوایی اشاره کرد و افزود: در حوزه پیشگیری از معلولیت و ژنتیک در شهرستان مشهد، سال گذشته بیش از ۸ میلیارد تومان هزینه کردیم که توانستیم بیش از ۵۹۰ نفر را که می‌توانستند معلول به دنیا بیایند، از تولدشان پیشگیری کنیم.

اختلافات خانوادگی در صدر تماس‌های ۱۴۸۰
معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان رضوی هم در معرفی سامانه صدای مشاور۱۴۸۰ با اشاره به اینکه این سامانه با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی دایر شده است و یک خط محرمانه، ایمن، در دسترس و رایگان است، اظهار کرد: این سامانه در سه زمینه راهنمایی، ارجاع و مشاوره، خدمات‌رسانی انجام می‌دهد.
غلامحسین دلبری با بیان اینکه سال گذشته ۵۴هزار و ۷۰۳ تماس موفق با این مرکز داشتیم، افزود: اوج تماس‌های ما در زمان کرونا در سال ۹۹ بود و اختلافات خانوادگی و مشکلات کاری در صدر تماس‌ها قرار داشت.
وی راه‌اندازی این سامانه را گامی مؤثر در راستای کمک به مشکلات مشاوره‌ای مردم و جا انداختن فرهنگ استفاده از مشاور دانست و تأکید کرد: شناساندن این سامانه تلفنی به مردم نیازمند تبلیغات است. مشکلات تحصیلی و آموزش‌های پیش و پس از ازدواج از دیگر مشاوره‌هایی است که در این مرکز انجام می‌شود. وی گفت: افراد پس از طرح مشکلات خود با کارشناسان، مشاوره دریافت می‌کنند و چنانچه مشکل آن‌ها حل نشود، به مراکز مشاوره غیردولتی زیر نظارت بهزیستی ارجاع داده خواهند شد. هرچند بهزیستی خراسان رضوی تلاش کرده سطح علمی مشاوران را بالاتر از سایر استان‌ها نگاه دارد.

خبرنگار: مهدی توحیدی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.