تحولات لبنان و فلسطین

وزیر امور اقتصادی و دارائی گفت: یکی از مهمترین ارکان‌ اصلاح در دولت و نظام بودجه‌ریزی کشور و همچنین در نظامات ادارای، انظباطی و مالی کشور فارغ از اینکه تاثرات بودجه‌ای خواهد داشت یا نه، حرکت به سمت اصلاح نظامات مالیاتی است.

حرکت در مسیر اصلاح نظامات مالیاتی یکی از مهم‌ترین ارکان اصلاح دولت است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل امور اقتصادی و دارائی خراسان رضوی، سید احسان خاندوزی امروز، هفتم مهر ماه، در اجلاس سراسری مدیران مالیاتی کشور که در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: گزارش عملکرد ۶ ماهه دولت امیدوار کننده‌ است. همچنین انتخاب جشنواره شهید رجائی در خصوص ساماندهی امور مالیاتی انتخاب کاملا دقیق و کارشناسی است، زیرا این کارنامه تحقق یافته‌ای است که در سال‌های گذشته شروع شد و برنامه‌ها و زمینه‌سازی‌ها و شروع قردادها در آن وجود داشته و در سال‌های گذشته زحمات زیادی برای آن کشیده‌اند، اما اینکه سازمان‌ها بتوانند در مدت کوتاهی از بذر و دانه به میوه برسند ارزش بالایی دارد. رسیدن به این اعداد و ارقام نسبت به سال‌های گذشته بی‌سابقه است.

وی افزود: ما و شما به سمت چشم‌اندازی در حال حرکت هستیم و اگر در این مسیر تا حد ممکن همگرا و هم‌نظر نباشیم، نمی‌توانیم در مقابل فشارها، موانع، مقاومت‌ها و بازدارنده‌هایی که در مسیر اصلاحات نظام مالیاتی وجود دارد ایستادگی کنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارائی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین ارکان‌های اصلاح در دولت و نظام بودجه‌ریزی کشور و هم در نظامات ادارای، انظباطی مالی کشور فارغ از اینکه تاثرات بودجه‌ای خواهد داشت یا نه، حرکت به سمت اصلاح نظامات مالیاتی است.

خاندوزی اضافه کرد: تقریبا هیچ کشوری که از لحاظ اقتصادی مترقی باشد را سراغ نداریم که بدون اصلاح نظام بودجه و مالیاتی خود توانسته باشد به پیشرفت اقتصادی و پیشرفت پایدار دست پیدا کند.

وزیر امور اقتصادی و دارائی گفت: اصلاح نظام بودجه و مالیات به جهت گره خوردن با منافع طبقه‌ای از جامعه که طبقه پرشماری نیستند اما پرصدا هستند و دسترسی و نفوذهای خوبی نیز دارند جزو اصلاحات ویژه و راهبردی و پر مناقشه همه اقتصادها است. اگر تاریخچه مالیاتی نظامات مختلف را مطالعه کنیم، نشان می‌دهد این مسیر پر از فراز و نشیب و پر از مقاومت است.

خاندوزی اظهار کرد: این چشم انداز و حرکت به سمت قله را به عنوان سند توافق بین ما و خودتان در نظر بگیرد. ما در دوره‌ای مسئولیت اجرایی را بر عهده داریم که دولت در بحث خود خواهان این تحول است.

وی افزود: امروز خدا را شاکرم که هم رئیس جمهور و هم تیم اقتصادی دولت کاملا با علم به اینکه این اصلاح لازم و کاملا آزاد منشانه و با حریتی که ناشی از عدم تعلق و وابستگی خود بدنه و ستاد اقتصادی دولت است، این اجازه را به ما می‌دهند که به عنوان دست اندرکاران یکی از ارکان اصلاح اقتصادی کشور باشیم.

وزیر اقتصاد و دارائی بیان کرد: این چشم‌اندازی است که جایگاه و مختصات و موقعیت خود را ببینیم و مسیر پیشرفت اقتصادی ایران را به نحوی پیش ببریم که در سال های آینده از سال ۱۴۰۰-۱۴۰۱ به عنوان نقطه عطف نظام مالیاتی کشور آیندگان یاد کنند.

خاندوزی خاطرنشان کرد: مزیت دوم این است که تعامل بین بخش‌ها و دستگاه‌های اقتصادی در این دوره این اجازه را به ما می‌دهند که بتوانیم با سرعت بیشتری مسیر اصلاح را طی کنیم. وقت قابل توجهی از روسا و وزاری پیشین صرف مناقشه‌ها، بحث‌ها و جدل‌ها شده است، اما امروز در نقطه‌ای هستیم که این همگرایی بین بخش‌ها سبب می‌شود که بتوانیم به سمت داده محوری با سرعت حرکت کنیم.

وی اضافه کرد: این همگرایی یکی از ویژگی‌هایی کم‌سابقه‌ای است که بین بخش‌ها وجود دارد. قرار است مالیات را بر اساس مالیات هوشمند و عادلانه‌ای وصول کنیم. ما باید بتوانیم تغییر پارادایم در نظام مالیات ستانی را از شیوه‌های سنتی به سمت نظام هوشمند پیش ببریم.

وزیر اقتصاد و دارائی گفت: سامانه‌ای طبق فراخوان‌هایی که مصوبه سران سه قوه تایید کردند، از آبان ماه اجرایی خواهد شد. این مورد به جهت نو بودن نیاز به انرژی بیشتری دارد و باید هنرمندانه و دقیق انجام شود تا موجب سوتفاهم و ساختن روایت‌های غلط در فضای رسانه‌ای نشود. خاندوزی تصریح کرد: نکته دوم این است که چه محتواهایی که در ماده ۹۷ است و چه هدف‌گیری که اساسا وجود دارد را به سمتی ببریم که پرونده‌های کم ریسک را کنار بگذاریم و وقت و انرژی خود را به سمت پرونده‌های پرریسک، بزرگ و دارای اولویت ببریم. نکته سوم مسئله برون‌سپاری است، اکنون که به سمت هوشمندسازی و عادلانه شدن پیش می‌رویم باید به سمت مجموعه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان برویم زیرا آنها می‌توانند کمک حال سازمان امور مالیاتی باشند.

وی ادامه داد: مسئله دیگری که در سیاست‌های دولت به درستی تاکید شده این است که مالیات‌ستانی و مالیات عادلانه باید با نگاه تاثیرات آن بر تولید و کسب وکارها باشد. از روز نخست بارها گفته شده است که مالیات ستانی که منجر به تضعیف بنیه کشور و بی‌انگیزگی فعالان اقتصادی، صنعتی و ...شود، پایدار نخواهد بود.

وزیر اقتصاد و دارائی گفت: از شما مدیران خواستارم ظرف یکی دوماه آینده مسئله ۱۸۶ را به صورت کاملا برخط حل کنید. ما نیازمند این هستیم که به تولیدکنندگان خود انگیزه دهیم. در سال گذشته که لایحه بودجه اعلام شد، برخی می‌خواستند قاعده‌ای را به پا کنند که ۶۰ درصد افزایش مالیاتی به معنای ۶۰ درصد فشار بیشتر بر تولیدکننده است. خوشبختانه جهت‌گیری کشف فرار مالیاتی نشان داد رویکرد دولت فشار به رسمی‌ها و قانون‌مندها نیست بلکه نرخ برای آنها پایین‌تر است.

وی اظهار کرد: انتظار داریم تا پایان سال بتوانیم گزارشی را به رئیس جمهور ارائه کنیم تا بخش قابل توجهی از معوقات مالیاتی وصول یا تعیین تکلیف شود.

خاندوزی اضافه کرد: مسئله بعدی، حرکت ما به سمت مالیات بر مجموعه درامد و مالیات عایدی بر سرمایه است. خوشبختانه امروز بدون تکلیف مجلس شورای اسلامی می‌توانیم تمام بسترها و زمینه‌های این تحول را فراهم کنیم.

به گزارش روابط عمومی اداره کل امور اقتصادی و دارائی خراسان رضوی، وی با اشاره به اینکه ما امروز باید از فرصت بسترسازی استفاده کنیم، تصریح کرد: یکی از منابع بزرگ تولید رانت‌های غیر مولد در طول سال‌های گذشته این است که واسطه گری‌ها و سوداگرها در بازارهای مختلف به چنان درآمدی رسیدند که تولیدکنندگان ما نتوانستند برسند که در سال دوم دولت باید جلوی آنها گرفته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.