تحولات منطقه

روز پایانی جشنواره پرفرازونشیب فیلم کوتاه تهران برگزار شد، جشنواره‌ای که همواره نویدی بر موفقیت سینما بوده است.

روز پایانی جشنواره فیلم کوتاه تهران/ امیدی که زنده خواهد ماند
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین، جشنواره فیلم کوتاه تهران به روز پایانی خود رسید، جشنواره‌ای که از روز اول با تلاش چند گروه از هنرمندان و غیر ههنرمندان برای تحریم مواجه شد اما ایستاد تا رسالت هنری خود را حفظ کند.

روز پایانی جشنواره محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی با مدیران و روسای دفاتر انجمن در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف دیدار و گفت‌وگو کرد.

می‌خواستم ببینم شکل صحبت و البته محتوای این گفت‌وگو چیست، به سالن شماره ۸ پردیس سینمایی ملت رفتم تا شاهد ماجرا باشم.

محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در ابتدای صحبت‌های خود بیان کرد: بسیار خوشحالم که فرصتی برای دیدار با همه مدیران دفاتر انجمن در شهرستان‌های مختلف فراهم شد. البته باید بگویم برای اولین بار سازمان سینمایی در این دوره سفرهای استانی خود را آغاز کرده و تاکنون ۱۳ سفر استانی را پشت سر گذاشته است. سعی ما این است که بتوانیم مشکلات استان‌ها را مرتفع کنیم. مشکلات عدیده ای در زمینه‌های مختلف، ساختمان، وضعیت استجاری و زیرساخت و تجهیزات آموزشی و ... که گریبانگیر دفاتر سینمای جوان است. اما خوشبختانه اقدامات خوبی نیز تا امروز رخ داده است. تلاش ما این بوده تا استانداران نیز وارد این همراهی شده تا از ظرفیت آن‌ها نیز استفاده شود و قطعا این پیگیری‌ها به صورت جدی‌تر نیز ادامه می‌یابد.

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: به دلیل اهمیت و جایگاه مراکز سینمای جوانان ایران با مساعدت و اهتمام معاون محترم رئیس جمهور و شخص وزیر در اولین جلسه شورای عالی سینما این مهم مورد بررسی قرار گرفت و برای تجهیز دفاتر انجمن در استان‌ها و شهرستان‌ها بودجه‌ های موثری درنظر گرفته شده و اعتباراتی هم برای تولید، تجهیز و نوسازی این مراکز پیش بینی شده که روز گذشته ابلاغ شده است. قطعا در کنار بخش‌های عرضه و سینماداری و تولید حرفه‌ای تقویت سینمای استانی از دغدغه های جدی ما است.

او درباره موضوع تولید بیان کرد: در موضوع تولید، دفاتر شهرستان‌ها باید پویاتر عمل کنند، سینمای استان‌ها باید حیات داشته و فعال باشند؛ وقتی از سینمای استانی حرف می زنیم منظور سینمای استان‌ با همه وجوه و مختصات فرهنگی، آیینی، زبانی و سبک زندگی و دغدغه مردم آن استان است. اگر این اتفاق رخ دهد، در نهایت ما به رنگین کمانی از اقلیم‌های مختلف در سینمای ایران چه در سینمای کوتاه و مستند و چه در سینمای بلند داستانی می‌رسیم.

به گفته وی، در چنین شرایطی آثار سینما از کلیشه‌ها و مضمون‌ها و فرم‌های همیشگی و تکراری نیز عبور می‌کند. منظورم این است که اگر یک استان مانند استان اصفهان فیلمی را می‌سازد، از عوامل تولید و بازیگران همین شهر استفاده کند، از مضمون و محتوایی بر اساس خصوصیات این استان در فیلمنامه‌ها استفاده شود.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره افزایش پنج سهمیه فیلم های سینمایی استان‌ها در سال های آتی خاطرنشان ساخت: البته این افزایش منوط به کیفیت خروجی فیلم هاست، توجه به رنگین کمان فرهنگی استان‌ها در تولیدات، احیای سینمای استانی بر اساس مختصات بومی و کیفیت ومضمون و محتوا و استانداردهای فنی و کیفی در این زمینه مهم و تعیین کننده است.

وی ادامه داد: وظیفه ماست که در کنار فیلمسازان موجود به کشف استعدادهای ناشناخته بپردازیم، سراغ موضوعات، مضامین و مکان ها و میراث مشخص به صورت تکراری نرویم.

خزاعی با بیان اینکه دفتر سینمای جوان را به پایگاهی عظیم و یک پاتوق راهبردی تبدیل کنید اضافه کرد: در راستای سیاست حمایتی از سینمای استان‌ها، از سال آینده حداقل ده دفتر سینمای جوان با شاخص استعدادیابی و شایسته محوری آموزش رایگان ارائه خواهند داد.

رئیس سازمان سینمایی کشور، با تاکید بر ضرورت ارتباط با هنرمندان، کشف استعداد، پرهیز از پشت میزنشینی، اهتمام ویژه به تربیت نیروی انسانی متعهد و متخصص تصریح کرد: مراکز سینمای جوان کشور به مدیران جهادی و عملگرا نیاز دارد تا برای حل مشکلات سینماگران استانی تلاش کنند. منابع و حمایت های سازمان سینمایی متعلق به همه کسانی است که به عزت و اقتدار کشور و منافع ملی احترام بگذارند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش بر درجه بندی دفاتر انجمن و ضریب دهی به میزان حمایت‌ها بر اساس شاخص‌های عملکرد تاکید و بیان کرد: دولت و وزارت ارشاد و سازمان سینمایی نگاه جدی به استان‌ها و مناطق مختلف کشور دارند و از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم تقاضا داریم برای ارتقا و توسعه سینمای استانی حمایت جدی تری داشته باشند.

برنامه تمام شد،‌ سمت سالن‌های اکران رفتم تا چند باکس باقی‌مانده جشنواره را ببینم، صحبت بر سر جشنواره و آرای مردمی بین حضار ادامه داشت.

جشنواره‌ای که هنری بود

جشنواره فیلم کوتاه تهران سی و نهمین دوره خود را پشت سر گذاشت، مهم‌ترین ویژگی این دوره از جشنواره که بسیار به چشم می‌آمد هنری بودن و آکادمیک بودن آن بود، اتفاقی که شاید ویژگی تمام دوره‌های این جشنواره باشد.

همه بودند

یکی از فیلم‌هایی که روز آخر جشنواره دیدم مربوط به کارگردانی بود که انصرافش را در فضای مجازی اعلام و البته بعدازآن پشیمان شده بود، به‌شخصه تا روز پایانی جشنواره انصرافی ندیدم،‌ جشنواره فیلم کوتاه تهران، فضایی هنری است که پابرجاست.

شعاری که حقیقی بود

تنوع ژانر از روز اول جشنواره به‌عنوان شعار آن انتخاب‌شده بود، حال در روز پایانی و بعد از دیدن اکثر باکس‌های جشنواره می‌توانم بگویم که این تنوع ژانر شعاری بود که در عمل اجراشده بود.

امید به آینده

پیچینگ فیلم اولی‌ها روز آخر جشنواره برگزار شد، سه فیلم از آثار درخشانی که دیدم مربوط به پیچینگ‌های گذشته بود و این مرا برای آینده فیلم کوتاه و سینمای ایران امیدوار می‌کند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.