انیمیشن سینمایی «لوپتو» پس از اکران موفق «پسر دلفینی » دومین انیمیشن سینمایی در ترکیب اکران سال جاری است که امید تازه‌ای برای استمرار حضور مخاطبان کودک و نوجوان در سینماها محسوب می‌شود.

دومین انیمیشن ۱۴۰۱ با محوریت امید و ایمان/ «لوپتو» از کرمان برای تمام ایران

به گزارش قدس آنلاین، «لوپتو» محصول مرکز انیمیشن سوره، یک انیمیشن موزیکال با فضایی شاد و مهیج است که با تکنیک سه بعدی توسط هنرمندان کرمانی تولید شده است و تا به حال به دو جشنواره خارجی در کشورهای مصر و ترکیه فرستاده شده است. در خلاصه داستان این انیمیشن آمده است: «پدر علی در کارگاه لوپتو با یاد دادن ساخت اسباب بازی به بیمارانش، آن‌ها را درمان می‌کند. کارگاه اسباب‌بازی‌های خلاقانه لوپتو که بین کودکان ایرانی محبوبیت زیادی دارد با خرابکاری یک ناشناس تعطیل می‌شود. علی تلاش می‌کند پدرش را که ناامید شده است از این مخمصه نجات دهد.»

به بهانه اکران این انیمیشن گپی با عباس عسکری، کارگردان این انیمیشن داشتیم.

عسکری درباره ایده ساخت «لوپتو» گفت: ایده ساخت این انیمیشن از آن جایی شروع شد که در تیم قصه ما سوالی مطرح شد و آن سوال این بود که اگر یک کودک بتواند فرشته ها را ببیند، چه اتفاقی می افتد؟ اینطوری کل داستان ما شکل گرفت.

وی از امیدآفرینی و پرداختن به موضوع خانواده را دغدغه اصلی خود خواند و افزود: محور اصلی این انیمیشن امیدواری و ایمان است. از طرفی سعی کردیم با حضور فرشته و ارتباط با کودک مسائلی مثل ایمان به غیب و ایمان به خدا را هم ذکر کنیم.

کارگردان انیمیشن «لوپتو» درباره مشکلات ساخت انیمیشن در شهرستان اظهار کرد: ما یکی از بزرگترین مشکلاتمان نیروی کار بود. اکثر پروژه ها به شرکت های تهران منتهی می شود و نیروی کار انیمیشن هم معمولا به تهران می رود. البته ۹۰ درصد پروژه ما در کرمان تولید شد و مابقی در مشهد و تهران. به طور عمده کارهای دوبلاژ، موسیقی و صدا در تهران انجام شد.

این کارگردان ساخت انیمیشن را فرایندی زمان بر و طولانی دانست و ذکر کرد: بعد از پیش تولید، ما سال ۹۵ تولید انیمیشن را شروع کردیم. در ۹۸ کامل شد یعنی حدود ۳ سال زمان برد. توان هر شرکت و موسسه ای نیست که ۳ سال مخارج هنرمندان را تامین کند تا انیمیشن خوبی ساخته شود. عسکری همچنین مخارج سنگین ساخت انیمیشن، عدم فهم مسئولان از معنای انیمیشن، مالیات و کمبود نیرو حرفه ای را از مشکلات صنعت انیمیشن در ایران خواند.

عباس عسکری با ذکر این نکته که اکران این انیمیشن ۳ سال به تعویق افتاده است گفت: قرار بود از اول مهرماه اکران ما شروع شود، اما به دلیل آشوب ها به آبان موکول شد. خیلی وقت است «لوپتو» آماده اکران است، اما احترام شهادت سردار، اپیدمی کرونا و آشوب های اخیر اکران به تعویق افتاد.

وی افزود: با این وضعیت اینترنت تبلیغاتمان دچار چالش هایی شده، انیمیشن پسر دلفینی قبل ما در شرایط آرام اکران شد و فروش خوبی داشت، اما با توجه به وضعیت فعلی ما نمی توانیم تخمین بزنیم چقدر مخاطب دوست دارد به سینما بیایند و آشوب سراسر ضرر است. امیدواریم با وجود تعویق ها در اکران فروش خوب و موفقی داشته باشیم.

خبرنگار: لیلا نوعی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.