انتخابات

رئیس گروه مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: موارد مثبت ابتلا به بیماری تالاسمی طی برنامه غربالگری این بیماری، از ۱۵ سال گذشته تاکنون با کاهش بیش از ۹۰ درصدی در مناطق زیر پوشش این دانشگاه همراه بوده است.

کاهش ۹۰ درصدی موارد مثبت ابتلا به تالاسمی در خراسان رضوی

به گزارش قدس خراسان آنلاین، بابک اقبالی با بیان اینکه طی این مدت نیز شاهد کاهش چشمگیر و قابل توجه آمار ابتلا به تالاسمی در سطح کشور بوده‌ایم، افزود: برنامه غربالگری تالاسمی در کشور از سال ۱۳۸۵ آغاز شده است که طی این مدت با غربالگری های انجام شده در جمعیت زیر پوشش دانشگاه این بیماری کاهش قابل توجهی یافته است.

رئیس گروه مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در حال حاضر به طور میانگین از هر ۱۰ غربالگری‌ که در زمینه بیماری تالاسمی در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام می‌شود، تنها یک مورد آن مثبت و ۹ مورد منفی است.

وی گفت: خراسان رضوی جزو استان‌های پر شیوع در بحث تعداد مبتلایان به تالاسمی نیست و میزان مبتلایان به این بیماری در این استان از میانگین کشوری پایین‌تر است.

اقبالی افزود: تمامی آزمایش‌های تالاسمی در زوجین قبل از ازدواج انجام می‌شود و اگر هر دو نفر نوع خفیف تالاسمی( مینور) را داشته باشند تا ۲۵ درصد احتمال ابتلای فرزندشان به تالاسمی وجود دارد، اما اگر یک نفر باشد خطری در این خصوص ندارد.

رئیس گروه مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: برای جلوگیری از ابتلا جنین به بیماری تالاسمی آزمایش تالاسمی قبل از ازدواج انجام می‌شود، حتی اگر هر دو نفر مثبت بودند، منعی برای ازدواج نیست، اما باید قبل از اقدام به فرزندآوری آزمایش‌های موردنیاز را انجام دهند تا از سلامت جنین در طول دوره بارداری و همچنین پس از تولد نوزاد مطمئن باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.