تحولات منطقه

جاده هراز با وجود ناکافی بودن اعتبارات ملی و فرسودگی ماشین‌آلات راهداری و نگرانی‌های روستانشینان لاریجان با خدمات‌دهی مناسب نیروهای امدادی و جاده‌ای به استقبال فصل برف و بوران رفت.

نگرانی روستانشینان لاریجان در فصل برف و بوران/ جاده‌هایی که با نخستین بارش مسدود می‌شود
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین، استان مازندران دارای چهار جاده مواصلاتی اصلی است که از این جاده‌ها طی سال برای تردد مورد استفاده قرار می‌گیرد. چهار جاده‌ای که طول مساحت آن از مسیرهای کوهستانی و پر پیج و خم قرار می‌گیرد.

هر یک از این جاده‌ها مسافران و گردشگران بسیاری را به این استان سرسبز و خوش آب‌وهوا می‌کشاند برای خدمات‌دهی هر از این مسافران امکاناتی از سوی دستگاه‌های اجرایی و 14 گانه ستاد مدیریت بحران، ستاد تسهیلات نوروزی و تابستان نیاز است.

هراز از جمله جاده‌ای برخلاف سایر جاده‌های مواصلاتی به مازندران به دلیل بهره‌مندی از رودخانه کبیر هراز، جنگل‌های هیرکانی، ییلاقات خوش آب‌وهوا، قله دماوند، دشت‌های وسیع بیشترین تردد وسایل نقلیه، مسافران و گردشگران را به خود اختصاص داده است.

جاده‌ای که طول مساحت آن از تهران به آمل قبل از اجرای طرح ملی چهاربانده کردن 192 کیلومتر بوده و اکنون بخش عمده‌ای از طرح انجام شده فاصله مسافت مسافران را به استان مازندران کمتر کرده است.

چهاربانده کردن جاده‌ای که هم‌اکنون به دلیل کمبود اعتبار و عدم تخصیص بودجه از سوی پیمانکاران به کندی انجام می‌شود به گونه‌ای بر مشکلات تردد مسافران و گردشگران در زمان تعطیلات نوروزی و تابستان با ایجاد ترافیک سنگین در مناطق پلور، آب اسک، گزنک و چلاو دامن زده است.

با وجود مشکل ترافیکی در این جاده و تلاش راهور بر اعمال محدودیت‌های ترافیکی در ایام تعطیلات و پایان هفته، اکنون با شروع فصل سرما با مساله دیگر نیز مواجه است که نیاز به توجه و مساعدت نه تنها مسئولان استانی بلکه کشوری نیز می‌باشد.

هر ساله در اواخر فصل پاییز بارش برف شدید جاده هراز به ویژه در مناطق پلور، امام‌زاده هاشم(ع)، آب اسک را سفیدپوش می‌کند به طوری که در برخی از این روزها با بوران و کولاک همراه است به طوری‌که باعث مسدودیت این جاده کوهستانی می‌شود.

با وجود برودت شدید و لغزندگی خطرناک بسیاری از مسافران و گردشگران راهی سفر به این استان می‌شوند اما قبل از رسیدن به مقصد مابین جاده‌ها متوقف و مجبور به ماندن در داخل وسایل نقلیه شان می‌شوند.

اما برای خدمات‌دهی و رسیدگی به این مسافران در راه مانده و بازگشایی جاده‌ هراز نیروهای امدادی، جاده‌ای، راهور، انتظامی و راهداری با برخورداری از تمام تجهیزات و امکانات اداری خود به کمک می‌آیند اما با وجود همه تلاش این نیروها جهت خدمات‌دهی به این مسافران و رانندگان باز در جایی نارضایتی اعلام می‌شود که به بخش کمبود تجهیزات و امکانات این دستگاه‌های جاده‌ای برمی‌گردد.

امکانات و تجهیزاتی که سال‌ها نیاز به نوسازی و تعمیر در زمان مسدودیت راه‌های اصلی و فرعی جاده هراز و بخش لاریجان دارد با آغاز فصل جدیدی از سرما و قبل از شورع طرح زمستانه همچنان به همان شکل در راهدارخانه های هراز مستقر شده‌اند تا با بارش اولین برف پاییزی طی روزهای اخیر تمام توانایی برای جلوگیری از لغزندگی جاده با پاشیدن نمک و برف روب از سوی راهداری به کار گرفته شود.

نگاه مسئولان استانی بر کمبود نیرو و فرسودگی ماشین‌آلات راهداری لاریجان

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بخش لاریجان آمل نیز با اشاره به وضعیت راهداری جاده هراز اعم از پلور، آب اسک، لاسم، گزنک اظهار کرد: امکانات راهداری در مناطق مناسب است اما دستگاه‌ها در این جاده از فرسودگی برخوردار است.

علی نوری‌پور افزود: دستگاه‌ها نیاز به تعمیر و تغییر اساسی است تا در زمان بحران دچار مشکل نشویم.

وی با اعلام اینکه هم‌اکنون هفت دستگاه نمکپاش در هراز وجود دارد، گفت: در این جاده چهار راهدارخانه ثابت و یک راهدارخانه سیار فعالیت دارد که البته به دلیل افزایش مساحت جاده بر اجرای طرح چهاربانده کردن نیاز به افزایش دستگاه‌ها و تجهیزات بیشتر است.

رئیس راهداری لاریجان آمل با اشاره به اینکه اکنون شش دستگاه شامل 5 گریدر و یک لودر وجود دارد، خاطرنشان کرد: اکنون مشکل اساسی در این نهاد کمبود نیرو است و ضرورت بر بکارگیری راننده و کارگر جهت کمک‌رسانی به راهداری این بخش و جاده هراز از سوی راهداری مازندران است.

فعالیت چهار پایگاه امدادونجات در هراز

رئیس جمعیت هلال احمر آمل در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به حوزه فعالیت امدادونجات جاده‌ای در مناطق کوهستانی هراز عنوان کرد: در این جاده چهار پایگاه امداد و نجات واقع در پلور، رینه، گزنک و کهرود فعالیت دارد که نیروها در این پایگاه‌ها 24 ساعته به امدادرسانی مسافران و رانندگان محور هراز می پردازند.

جمشید نیک زاد با بیان اینکه با شروع فصل سرد تدابیر ویژه با امکانات بیشتر و بهتر تدارک در این جاده دیده می‌شود، افزود: خدمات‌دهی 24 ساعته به منظور اسکان مسافران زمان بحران و مسدودیت راه در پایگاه‌های انجام می‌شود که ظرفیت اسکان 700 نفر وجود دارد.

وی تصریح کرد: در این فصل با هماهنگی بخشداری و اوقاف دو مساجد در مسیر پلور و آب اسک جهت اسکان مسافران با تجهیزات گرمایشی فراهم شده است.

نیک زاد با تاکید براینکه با شروع بارش برف تمام نیروها خارج و به صورت گشت روزانه ورود می‌یابند، گفت: در این 12 ساعته با حضور در محور نسبت به بستن زنجیر چرخ خودروهای در برف مانده با هماهنگی راهداری، پلیس راه، نیروی انتظامی کمک می‌کنند.

رئیس جمعیت هلال‌احمر آمل عنوان کرد: جهت استانداردسازی اعم از پتو، کنسرو، جیره غذایی، تجهیزات سرمایشی و گرمایشی باید رعایت شود که اکنون بخشی انجام شده و حتی در پایگاه پلور لوله‌کشی گاز صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون 25 نیرو در چهار پایگاه جاده هراز به طور شبانه‌روزی فعالیت دارند که علاوه بر آن تیم اصلی در شعبه مرکزی نیز مستقر هستند، اظهار کرد: با توجه به شروع بارش برف از همه هم‌وطنان در این سفر خواستارم تا از سفر غیر ضروری امتناع کنند، قبل از شروع سفر وسایل نقلیه خود را جهت سیستم گرمایشی چک کنند تا در طول مسیر دچار چالش نشوند، زنجیر چرخ داشته و آموزش لازم در بستن زنجیر چرخ را انجام دهند، مواد اولیه غذایی در صورت مسدودیت جاده به همراه داشته باشند و قبل از سفر با تماس 141 و 134 از وضعیت راه و هواشناسی اطلاع یابند.

حضور نیروهای راهور قبل از شروع طرح زمستانه در جاده‌های مازندران

رئیس پلیس راه مازندران در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با اشاره به اینکه طرح زمستانه مطابق سنوات سال گذشته انجام می‌شود، اظهار کرد: قبل از اجرای این طرح به دلیل برودت زودهنگام هوا تعامل لازم با دستگاه‌های اجرایی جمعیت هلال‌احمر، راهداری، حمل و نقل، انتظامی و اورژانس 115 برای رسیدگی به مسافران و رانندگان جاده‌های مواصلاتی مازندران ورود پیدا می‌کنند.

سرهنگ یداله جهان تاب با بیان اینکه افزایش کیفیت و کمیت جهت تسهیل، کاهش بار ترافیکی، افزایش خدمات مسافران در زمان درماندگی، اسکان امن در هر یک از این جاده‌ها وجود دارد، افزود: اجرای طرح زمستانه نیز با شروع مانور از سوی فرماندهی انتظامی استان دستور کار قرار می‌گیرد.

وی از چهار جاده کیاسر، هراز، کندوان و سوادکوه و 12 گردنه فرعی بلده، هراز، لاسم، سوادکوه، لفور، آلاشت، سنگده، کیاسر، هزارجریب بهشهر در اجرای طرح زمستانه خبر داد و گفت: در شرایط نامساعدی جوی هوا و بارش سنگین برف در این جاده‌ها با هماهنگی نمک‌پاشی از سوی راهداری انجام می‌شود.

رئیس پلیس راه مازندران با تاکید براینکه در این شرایط نیروهای راهور حضور حداکثری دارند و تیم‌های مستقر در پایگاه‌های سیاه‌پیشه، لاریجان، گدوک و عالی کلای کیاسر در جاده‌های استان به رسیدگی کامل می‌پردازند، خاطرنشان کرد: با توجه به حضور تمامی دستگاه‌های امدادی، راهداری، راهور، انتظامی،هلال‌احمر و اورژانس و بخشداری ها، لازم است تا رانندگان قبل از حرکت تجهیزات لازم جاده‌ای چون لاستیک یخ شکن، زنجیر چرخ، برخوردار باشند تا با مواجه شدن کولاک و بحران دچار مشکل نشوند.

مواجه کمبود اعتبار ملی در بخش لاریجان

و در پایان روح‌الله صابری بخشدار لاریجان مازندران نیز در این گفت‌وگو با اشاره به وضعیت جاده‌ای هراز بیان کرد: اکنون در این جاده مشکل حادی وجود ندارد و تجهیزات لازم در پایگاه‌های راهداری و بخشداری وجود دارد.

وی عنوان کرد: سال‌هاست اجرای طرح چهاربانده کردن در جاده هراز در حال اجراست و بخشی از این طرح انجام شده است.

صابری با بیان اینکه در زمینه تجهیزات حمل‌ونقل جاده‌ای برای راه‌های روستایی بخش لاریجان کمبود وجود دارد، افزود: نیاز است جهت تامین این تجهیزات اعتبارات لازم و ویژه با نگاه ملی و استانی اختصاص یابد.

بخشدار لاریجان با اعلام براینکه با وجود این تجهیزات در زمان بارش سنگین برف اولویت بر بازگشایی راه‌های اصلی است، گفت: تمام دستگاه‌ها ضرب‌العجل برای تسهیل تردد جاده‌ای اصلی و حمل‌ونقل روان وسایل نقلیه مسافران و رانندگان ورود می‌یابند سپس برای راه‌های فرعی روستایی منتهی به جاده هراز اقدام می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: با وجود استقرار دو دستگاه گریدر و لودر در هراز برای خدمات‌دهی بهتر مسافران در راه مانده جاده هراز در زمان بارش سنگین برف و لغزندگی جاده پنج دستگاه دیگر نیاز هست.

به گزارش تسنیم، جاده هراز به عنوان جاده استراتژی استان مازندران با وجود 80 ییلاق و روستا علاوه بر مواجه شدن سیلاب هنگام آب شدن برف در فصل تابستان و تخریب راه‌های فرعی و عدم دسترسی به راه اصلی، در این فصل سرما با بارش برف ساکنین مانده در روستاها نیز با رانش زمین و مسدودیت راه فرعی به اصلی روبرو می‌شوند که این مسدودیت روزها به طول می‌انجامد چرا که تجهیزات لازم و ماشین‌آلات کافی برای بخش لاریجان و راهداری مناطق هراز وجود ندارد و آن مقدار بر مبنی اولویت بر رسیدگی و بازگشایی بر جاده اصلی، توجه به این راه‌های روستایی و فرعی نمی‌شود.

این بخش بزرگ مشکلات به کمبود اعتبارات و تخصیص بودجه ناچیز به بخش لاریجان و راه برمی‌گردد که ظاهرا در تصمیم‌گیری‌های تامین اعتبار در کمیته برنامه‌ریزی استان حمایت‌های لازم بر مبنی افزایش بودجه از محل اعتبارات ملی و یا از جاهای دیگر انجام نمی‌شود تا این زخم کهنه التیام نیابد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.